اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : سه شنبه 19 تير 1397
کد 3624

در نشست خبری معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای؛

جزئیات هجدهمین دوره مسابقات ملی مهارت تشریح شد/ باید به نخبگان مهارتی نگاه ویژه شود

نشست خبری معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با هدف اطلاع رسانی هجدهمین مسابقات ملی مهارت امروز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، این نشست با حضور دکتر سلیمان پاک سرشت، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس این سازمان، معاونان و جمعی از اصحاب رسانه به منظور اطلاع رسانی هجدهمین مسابقات ملی مهارت و تبیین برنامه ها و رویدادهای هفته ملی مهارت، امروز هفدهم تیر ماه سال جاری برگزار شد.
در ادامه بخش نخست گزارش خبری دکتر پاک سرشت با موضوع اطلاع رسانی هجدهمین مسابقات ملی مهارت می آید.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ارتقاء توان مهارتی کشور را از رسالت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و مسابقات ملی مهارت را ابزاری برای تحقق آن برشمرد و گفت: مسابقات مهارت در سه نوع مسابقات ملی، مسابقات آزاد مهارت با حضور اسپانسرها و همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور  و همچنین مسابقات مهارت معلولین سالانه برگزار می‌شود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مهمترین نوع مسابقات مهارت را مسابقات ملی مهارت عنوان کرد و گفت: ترویج مهارت، افزایش توان مهارتی نیروی کار تا سطح جهانی و شناسایی نقاط قوت آموزش‌های مهارتی از اهداف برگزاری این مسابقات است.
وی دیگر اهداف برگزاری مسابقات ملی مهارت را  آشنایی مربیان با سطح استاندارد آموزش مهارت جهانی و تکنولوژی  نوین، بسترسازی برای اجرای آموزش‌های پروژه‌محور، ایجاد ارتباط بین مراکز آموزش مهارت با صنعت و بنگاه‌های اقتصادی و معرفی مهارت‌آموزان برتر به این مرکز با هدف اشتغال آنان، ایجاد فرصتی مناسب برای تبادل اطلاعات فنی و تجارب حرفه‌ای و روح‌ بخشی به آموزش‌های مهارتی و ایجاد انگیزه در جوانان برای فراگیری مهارت برشمرد.
دکتر سلیمان پاک سرشت افزود: مرحله کشوری مسابقات ملی مهارت از بیست و چهارم تا بیست و هفتم  تیرماه 1397 برگزار می‌شود که در هجدهمین دور این مسابقات در مرحله شهرستانی 44 هزار و 714 نفر، در مرحله استانی 4 هزار و 34 نفر و در مرحله کشوری 544 نفر با هم رقابت خواهند کرد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به ویژگی‌های هجدهمین دوره مسابقات مهارت ازافزایش تعداد 4 رشته رشته های گچکاری، گل آرایی، تعمیر و نگهداری ماشین آلات سنگین و سازه های چوبی (نجاری)، نسبت به دوره قبلخبر داد.
وی افزود: برگزاری آزمون آنلاین عمومی و تخصصی: الزام شرکت کارشناسان و داوران در این آزمون ها به منظور اطمینان از برخورداری از اطلاعات لازم و پایه، دعوت از رئیسو نائب رئیس سازمان جهانی مهارت برای بازدید از مسابقات، حضور 13 نفر از کارشناسان، رقابت کنندگان و مسئولین کشور روسیه برای حضور و رقابت در 6 رشته مهارتی و بازدید از مسابقات، استفاده از تجهیزات و امکانات موجود مراکز مجری و توان تجهیزاتی داخل سازمانی برای تجهیز رشته ها و استفاده از توان صنعت و شرکت های مرتبط در تجهیز و حمایت از مسابقات از ویژگی های هجدهمین مسابقات ملی مهارت است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره پایش دستاوردهای این مسابقات در دوره‌های قبل و تأثیر آن در اشتغال‌زایی گفت: این مسابقات در واقع رویدادی برای ایجاد انگیزه در افراد ماهر است و هدف ما این است کسانی که توان مهارتی دارند و نخبه مهارتی محسوب می‌شوند تفاوتی با نخبگان علمی نداشته باشند و نگاه ویژه‌ای به آنها وجود داشته باشد.
دکتر پاک سرشت تأکید کرد: افراد برگزیده سال‌های گذشته نه تنها بیکار نیستند بلکه خود فرصت‌های ایجاد کسب و کار ایجاد کرده و کارآفرین هستند.
به گفته وی، مسابقات در چهار مرکز تربیت‌ مربی، مرکز 9 دی، مرکز شماره یک شهید خدایی البرز و مرکز شماره 3 شهید رهبری البرز برگزار می‌شود و بازدید برای عموم آزاد است.