اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : شنبه 6 مرداد 1397
کد 3639

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور: پیوند بین آموزش‌های رسمی و غیررسمی دغدغه اصلی حوزه مهارت آموزی کشور است / 40 درصد متقاضیان آموزش های فنی وحرفه ای فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور: پیوند بین آموزش‌های رسمی و غیررسمی دغدغه اصلی حوزه مهارت آموزی کشور است / 40 درصد متقاضیان آموزش های فنی وحرفه ای فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی ، به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، دکترسلیمان پاک‌سرشت، معاون وزیر و رئیس این سازمان در نشست خبری مشترک این سازمان با معاونت‌های وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش که به مناسبت هفته ملی مهارت برگزار شد،‌ گفت: مبحث مهارت‌آموزی در شرایط فعلی به عنوان اقدام اساسی و مورد اجماع نظر همه حوزه‌ها در مسیر توسعه اشتغال و توانمندسازی نیروی انسانی مطرح است.
 
اجرای سراسری طرح ایران ‌مهارت برای مهارت‌آموزی دانش‌آموزان از مهرماه امسال آغاز می شود
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از اجرای سراسری طرح ایران‌مهارت برای مهارت‌آموزی دانش‌آموزان از مهرماه امسال خبر داد و همچنین پیشنهاد طراحی مدل جدیدی برای برگزاری مسابقات ملی مهارت با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم را مطرح کرد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: اینکه مهارت نیروی کار در کشور ما کافی نیست و این ضعف خود در مصادیق مختلفی آشکار می‌کند از جمله در بیکاری فارغ‌التحصیلان و بهره‌وری نیروی کار شاهد آن هستیم، ضرورت برداشتن گام‌های جدید در حوزه مهارت‌آموزی را الزامی می‌کند.
دکترپاک‌سرشت با بیان اینکه پیوند بین آموزش‌های رسمی و غیررسمی همواره به عنوان یک دغدغه در حوزه مهارت آموزی مطرح بوده است،‌ تأکید کرد: دستگاه‌های مختلفی که در این حوزه مأموریت دارند، گرچه تا به حال به صورت منفصل کارهایی را انجام داده‌اند اما همگرایی این دستگاه‌ها ضروری بوده است.
وی با اشاره به مصادیقی از این همگرایی و اقدامات مشترک به طرح ایران‌مهارت که در سال 1396 مصوب شده اشاره کرد و گفت: این طرح مربوط به دوره‌ اول و دوم متوسطه برای آشنایی دانش‌آموزان با فضای کار و مهارت‌های مرتبط با استعدادهای آنها و فعالیت‌های کارآفرینانه در نظر گرفته شده است و بر مبنای تفاهم‌نامه نیز میان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل اجرایی آن تصویب شده است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی در آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای در چند استان به صورت پایلوت،‌ گفت: فاز اول این طرح به صورت پایلوت در استان‌های قزوین، مرکزی، سمنان، گلستان، مازندران و البرز بوده، به صورت دوره‌های 20 ساعته مهارتی در خارج از ساعات فعالیت‌های تحصیلی به اتمام رسیده و از مهر ماه امسال اجرای سراسری آن در کشور آغاز خواهد شد.
وی طرح دیگر را طرح مهارتی‌ سازی آموزش‌های دانشگاهی در قالب همکاری با وزارت علوم تحقیقات و فناوری برشمرد و افزود: تفاهم‌نامه این کار برای اجرای آن در چند فاز منعقد شده است، در فاز اول واحدهای کارآموزی دانشجویان قرار است در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای گذرانده شود و نظام ارزشیابی هم برای آن دیده شده است که چارچوب کار آماده است.
دکتر پاک‌سرشت ادامه داد: گام دوم ورود مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای به واحدهای کارگاهی دانشجویان است که این کار نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد چرا که ارزشیابی تحصیلی دانشجویان نیز مطرح است لذا با برنامه‌ریزی این تعریف از مهرماه آغاز خواهد شد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه 40 درصد افرادی که به مراکز آموزشی این سازمان مراجعه می‌کنند فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند، گفت: انجام فعالیت‌های مشترک با دانشگاه‌ها مهارت را در زمانی کوتاه تر ( دوران تحصیل) به دانشجویان منتقل می‌کند.
وی همچنین با اشاره به برگزاری مسابقات ملی مهارت از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور پیشنهاد داد: برگزاری این مسابقات با همکاری دستگاه‌هایی که در بحث مهارت فعالیت دارند، برگزار شود و برای سال بعد الگوی جدید و فراگیری برای برگزاری این مسابقات در نظر گرفته شود.