اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : پنجشنبه 5 مهر 1397
کد 3700

معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي: جوانان ما ماهر نيستند / باید توسعه متكي بر نيروي كار داخلي را دنبال كرد

معاون وزير و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشورگفت: آموزش هاي مهارتي به عنوان يك استراتژي درون زاي توسعه، خلاء توسعه پايدار را رفع مي كند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، دکتر سليمان پاك سرشت در اولين جلسه شوراي مهارت استان با بيان اينكه آموزش هاي مهارتي همچنان در كشورهاي توسعه یافته به عنوان ابزار كليدي در زمينه اصلاح امور مورد توجه است، افزود: با وجود آنكه در فرهنگ و آيين ما به بحث آموزش تأكيد فراوان شده است، اما تاكنون اثرگذاري ملموسي از آموزش ديده نشده است و مصداق اين امر فارغ التحصيلان بيكار هستند كه به مسئله اي در كشور بدل شده است.
وي با اشاره به اينكه حتي آموزش هاي آموزش و پرورش نيز نتايج مدنظر را به دنبال نداشته است، گفت: جوانان ما ماهر نيستند و حتي برنامه هاي آموزشي در كشور به شكلي است كه در ١٨ سالگي، يك جوان مهارت لازم براي ورود به بازار كار را ندارد.
دکتر پاك سرشت تصريح كرد: امروز پس از سال ها صرف هزينه هاي فراوان، آموزش عالي در حال تغيير رويكرد است و به اين باور رسيده است كه نبايد اين ميزان هزينه در آموزش عالي و دانشگاه صورت مي گرفت، اين رويكرد به معناي نفي علم و علم آموزي نيست بلكه توجه به آموزش مهارتي را مدنظر قرار داده است.
وي عنوان كرد: آموزش مهارتي دانشی است كه به ثروت و توسعه مي انجامد و فرد را به توانمندي مي رساند تا امكان گذران زندگي را داشته باشد و در واقع يك استراتژي درون زاي توسعه است كه در رفع فقر موثر خواهد بود.
رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور آموزش هاي مهارتي را رفع كننده خلاءهاي موجود در امر توسعه پايدار و بهره وري نيروي كار در كشور دانست و گفت: شوراي مهارت در توسعه اين آموزش ها نقش و مأموريت گسترده اي دارد، بايد براي جلوگيري از هدررفت منابع باید نيازسنجي داشت و آموزش ها براساس نيازها، موقعيت جغرافيايي و نوع رشته ها و تقاضا انجام گيرد و در واقع اين امر كليدي ترين اهداف اين شورا محسوب مي شود.
وي با تأكيد بر توجه به امكانات و تجهيزات موجود برای ارائه آموزش ها و ايجاد پيوند و زنجيره بين عرضه و تقاضاي نيروي كار گفت: شوراي مهارت شوراي آموزش فني و حرفه اي نيست بلكه برنامه نويسي مهارتي استان را دنبال خواهد كرد و فني و حرفه اي در واقع ارائه دهنده خدمات است. همچنين بايد اين شورا در توزيع مراكز آموزش فني و حرفه اي نيز تصميم سازي كند.
دکتر پاك سرشت افزود: سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور در دوره اي توسعه بي برنامه را پشت سر گذاشته است و بايد اين روند اصلاح شود، از ظرفيت بخش غيردولتي استفاده كرد و آينده پژوهي مشاغل آينده استان و اثربخشي آموزش ها نيز رصد شود و عدالت آموزشي و ترويج فرهنگ كار و مهارت آموزي مورد توجه قرار گيرد.
معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه تمركزگرايي در آموزش آسيب زننده است و سازمان اين روند را اصلاح كرده است گفت: اختيارات لازم به ادارات کل استانی تفويض شده است و انتظار مي رود آموزش  فني و حرفه اي استان مركزي برنامه سالانه خود را از سازمان دريافت نكند.
دکتر پاك سرشت در خاتمه تاکید کرد: با توجه به اينكه بايد يك سوم رشد اقتصادي كشور از ناحيه افزايش بهره وري انجام گيرد بايد توسعه متكي بر نيروي كار داخلي را دنبال كرد.