اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : شنبه 14 ارديبهشت 1398
کد 3949

در اولین نشست مدیرکل با روسای مراکز و ادارات صورت گرفت:

تبیین برنامه های آموزشی – اجرایی سال 1398

نخستین جلسه مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی با رویکرد تبیین برنامه های آموزشی – اجرایی سال 98 با حضور معاونان، مشاوران، روسای مراکز، ادارات، نماینده مربیان،کارشناسان مسئول و جمعی از کارشناسان اداره کل در محل سالن اجتماعات این اداره کل برگزار گردید.

نخستین جلسه مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی با رویکرد تبیین برنامه های آموزشی – اجرایی سال 98 با حضور معاونان، مشاوران، روسای مراکز، ادارات، نماینده مربیان،کارشناسان مسئول و جمعی از کارشناسان اداره کل در محل سالن اجتماعات این اداره کل برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان آذربایجان شرقی، یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در اولین نشستی که با روسای مراکز، ادارات،کارشناسان مسئول و جمعی از کارشناسان اداره کل برگزار گردید، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره معلم شهید استاد مرتضی مطهری (ره) و تبریک و تهنیت به مناسبت روز معلم به مربیان و همچنین گرامیداشت روز کار و کارگر، با اشاره به شعار محوری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که بر مبنای برنامه ریزی و حکمرانی محلی است، افزود: با توجه به ایجاد تغییرات صورت گرفته در برنامه های آموزشی و با اتکاء به این که سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، سازمانی پویا و بر مبنای تکنولوژی است، خاطر نشان کرد: تغییر همیشه باید اتفاق بیفتد و وجود پویایی و نشاط سازمانی در ایجاد تغییر رو به رشد است و باید از فرصت تغییر استفاده کرد و در این راستا، نباید از اهداف و رسالت های سازمانی غافل شد و همه تلاشگران در عرصه های مختلف اعم از ادارات و مراکز باید در گوشه، گوشه این فعالیتها، تغییرات لازم را ایجاد نمایند.
مدیرکل آموزرش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی افزود: هر فعالیتی در سازمان باید در راستای آموزش و تنوع بخشی با رویکرد کیفیت باشد.
یعقوب نماینده با اشاره به مولّفه های کیفیت بخشی در آموزشهای فنی و حرفه ای گفت: از جمله مولّفه های کیفیت بخشی آموزشها می توان آموزش های دوگانه شغلی ( دوآل ) و آموزش های تلفیقی را نام برد.
وی در ادامه افزود: در این راستا باید ضمن معرفی حرفه های جدید، بر افزایش کیفیت دوره های آموزشی بیافزاییم،که لازمه اش ارتقای مهارت مربیان از طریق برگزاری دوره های بازآموزی و انگیزشی آنان است.
نماینده همچنین به تغییر در شیوه های تدریس و توجه کافی به بحث مشاوره و هدایت شغلی  قبل از ثبت نام کارآموزان در دوره های آموزشی نیز تاکید نمود.
مدیرکل ضمن اشاره به فضاهای ایجاد شده در شبکه های اجتماعی و مجازی، بر لزوم ارائه آموزش های مهارتی مبتنی بر بازار کار تاکید کرد.

 
نماینده، اظهار داشت: با توجه به این که دوره های آموزشی در بخش دولتی نسبت به بخش خصوصی ( آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد) کاهش پیدا کرده است، افزود: در این میان، توجه به کیفیت آموزشها، رسانه ای کردن آموزشهای فنی و حرفه ای و به روز نمودن آنها امری لازم و ضروری است.
وی با اشاره به برگزاری المپیادهای ملی مهارت گفت: مراکز آموزشی می توانند ضمن توجه و تمرکز جدّی به آموزشهای مهارتی، در تربیت، شناسایی و معرفی کارآموزان برای المپیادهای ملی مهارت، جشنواره های مهارتی و مسابقات آزاد مهارت، اهتمام ورزند.
مدیرکل، بر لزوم هم اندیشی با آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد در راستای تبیین و تشریح برنامه های آموزشی سازمان تاکید و بر جذب کارآموزان و سوق دادن آنان به سمت فراگیری آموزشهای مهارتی در راستای اشتغال را خواستار شد.
نماینده، بخش خصوصی را به عنوان بازوان توانمند سازمان در ارائه آموزشهای مهارتی عنوان کرد و افزود: بهترین محل بازاریابی برای معرفی دوره های آموزشی  فنی و حرفه ای، آموزشگاهای فنی و حرفه ای آزاد ( بخش خصوصی ) هستند که می توانند نقش موثری در پیشبرد اهداف سازمانی ایفا نمایند.
مدیرکل آموزرش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی در ادامه سخنانش بر لزوم اهمیت دادن به مباحث hse و با رویکرد شعاری " اول ایمنی، سپس کار " تاکید جدّی نمود.
یعقوب نماینده همچنین در خصوص مباحثی چون؛ مدیریت سوخت در مراکز، زیبا سازی فضا و کارگاههای آموزشی، توجه به نیروی انسانی، ساماندهی اموال و انبار و تجهیزات، استفاده حداکثری از فضاهای آموزشی و مباحث درآمدی، حذف کاغذ و الکترونیکی کردن آزمونهای مهارتی، آموزش سربازان، اساتید و کارآموزان، حل مشکلات موجود در مراکز، مطالبی را عنوان کرد.
وی آموزش در صنایع را جزو مهمترین مباحث در سازمان آموزش فنی و حرفه ای برشمرد و بر لزوم ارتباط با صنعت تاکید کرد.
نماینده همچنین خواستار ایجاد ارتباطی صمیمی و همدلی بین کارکنان و مربیان شد.

 
رضا اختیار وکالتی، معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی این اداره کل نیر ضمن تبریک ایام کار و کارگر و روز معلم به مربیان پر تلاش اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان، و با اشاره به تغییرات زیادی که در برنامه های ابلاغی سال جاری وجود دارد، به کیفیت بخشی آموزشها تاکید نمود.
معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان همچنین در خصوص نحوه درآمدزایی و مشتری مداری در مراکز به عنوان یکی از مباحث مهم در شرایط کنونی و لزوم اجرای دوره های آموزشی با رویکرد مهارت های نرم و اجتماعی برای کارآموزان، استفاده از ظرفیت فضای مجازی در ارائه آموزهای مهارتی تاکید نمود.
میر داود علوی، معاون اداری و پشنیبانی نیز در خصوص تنخواه گردان و مدیریت و  سازماندهی اموال مطالبی را عنوان نمود .
در این نشست، روسای ادارات آموزش و کارشناسان آموزش)، موسسات کارآموزی آزاد و مشارکت مردمی، سنجش و ارزشیابی استان و روسای مراکز آموزش یک تبریز، سراب،شبستر، اسکو، کلیبر، مرند، ورزقان گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته در سال 97 را  ارائه نمودند.