اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 16 ارديبهشت 1398
کد 3954

بازدید کارشناس بنیادSBH آلمان و مدیر پروژه همکاری ایران و آلمان از کارگاههای آموزشی فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی

الکساندر اشلیشتا، کارشناس بنیاد SBH آلمان و علیرضا مقیدی مدیر پروژه همکاری ایران و آلمان با حضور در کارگاههای آموزشی مراکز فنی و حرفه ای تبریز، از نزدیک با مربیان و کارآموزان دیدار و گفتگو کردند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، الکساندر اشلیشتا، متخصص و مدرس مکانیک صنعتی بنیادSBH  آلمان و علیرضا مقیدی مدیر پروژه همکاری ایران و آلمان و کارشناسان آموزش اتاق بازرگانی و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی، با حضور در کارگاههای آموزشی مراکز آموزش فنی و حرفه ای تبریز، از نزدیک با نحوه ارائه این آموزش ها آشنا و با مربیان و کارآموزان این کار گاه ها دیدار و گفتگو کردند.
 

 
در جریان بازدید از کارگاه جوشکاری مرکز آموزش فنی و حرفه ای شماره 2 تبریز، وحید نعمتی فرد، مربی کارگاه، ضمن گزارشی در خصوص رشته آموزش جوشکاری، انواع روشها و کاربرد آن درصنعت و همچنین در  سرفصل ها و ساعات آموزش دوره ها، افزود: این آموزش ها طبق استاندارد EN که آموزش جوشکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نیز بر همین پایه استوار است به مهارت آموزان ارائه می گردد.
وی همچنین در خصوص شرکت کننده گان در این دوره های آموزشی گفت: کارآموزان شرکت کننده عموما متشکل از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های فنی مهندسی، افراد معرفی شده از اداره کار و همچنین افراد علاقمند به رشته جوشکاری جهت آموزش و اعزام به صورت نیروی متخصص به خارج از کشور می باشند.

 

 
سپس محمد حامدی، مربی کارگاه بازرسی جوش وقطعات صنعتی، با ارائه توضیحاتی در خصوص روشهای تستهای غیر مخرب و اینکه آموزش این روشها طبق سرفصل های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و استفاده از تمامی استانداردهای بین المللی به روز جهت اجرای این روشها می باشد اظهار داشت: کارآموزان این دوره ها از دانشگاه ها وتمامی رشته های فنی مهندسی مثل مکانیک،عمران، مواد،جوش و صنایع می باشند که در راستای به روزشدن دانش فنی و مهارتی در این دوره های آموزشی شرکت می کنند.
وی، عالی بودن تجهیزات و محیط آموزشی و استانداردهای بین المللی مورد استفاده جهت آموزش را از مزیت های این دوره ها عنوان کرد.
سپس بازدید کننده گان با حضور در مراکز آموزش فنی و حرفه ای شماره یک و سه تبریز از کارگاههای آموزشی این مراکز نیز بازدید به عمل آوردند.

 

 
الکساندر اشلیشتا، متخصص و مدرّس مکانیک صنعتی بنیاد SBH آلمان، پس از بازدید از کارگاه های آموزشی  مراکز آموزش فنی و حرفه ای یک، صنعت ساختمان و تخصصی3 تبریز گفت: تجهیزات، امکانات و برنامه  های آموزشی ارائه شده در کارگاه های آموزش فنی و حرفه ای استان به روز بوده و کمبودی نسبت به آموزش های ارائه شده در آلمان دیده نمی شود.
وی گفت: شاید بعضی از دستگاه ها قدیمی باشند اما برای ارائه آموزش های اولیه و تئوری کافی است.
متخصص و مدرس مکانیک صنعتی بنیاد SBH آلمان تاکید کرد: وظیفه  سازمان آموزش فنی و حرفه ای ارائه آموزش های تخصصی نیست، و برای پوشش دادن آموزش های عملی و تخصصی به شرکت ها، خود شرکت ها باید هزینه کنند.
وی در پایان تصریح نمود: در کشور آلمان بیش از 50 درصد جوانان آموزش های شغلی را به تحصیلات دانشگاهی ترجیح می دهند، در صورتی که در بازدید های ما در ایران اکثر کارآموزان ، فارغ التحصیلان یا دانشجویان دانشگاهی بودند.