اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : سه شنبه 17 ارديبهشت 1398
کد 3956

در راستای اجرای تفاهم نامه بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران صورت گرفت

برگزاری نشست توجیهی و هم اندیشی طرح آموزش دوگانه ایران و آلمان

نشست توجیهی و هم اندیشی "پروژه همکاری آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان " با حضورمربیان و کارشناسان آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی در محل سالن جلسه اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی برگزار گردید.
نشست توجیهی و هم اندیشی "پروژه همکاری آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان " با حضورمربیان و کارشناسان آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی در محل سالن جلسه اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، نشست هم اندیشی "پروژه همکاری آموزش دوگانه ایران و آلمان " در راستای تفاهم نامه منعقده فی مابین با حضور الکساندر اشلیشتا، مدرس و استادکار مکانیک صنعتی بنیاد SBH آلمان، علیرضا مقیّدی، مدیر پروژه همکاری آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان، پورسلطان، کارشناس اتاق بازرگانی تبریز، رضا علی طرخان، نماینده سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در پروژه و یعقوب نماینده، مدیر کل، جمعی از کارشناسان و مربیان مراکز آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی برگزار گردید.

 
یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی ضمن تبریک هفته معلم به مربیان و اساتید از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به عنوان یک نهاد آموزشی- مهارتی که از امکانات بسیار خوبی برخوردار است، یاد کرد و افزود:  تجهیزات، امکانات کارگاههای آموزشی مراکز آموزش فنی و حرفه ای کم از تجهیزات کارگاههای کشور آلمان نیست.
وی در ادامه اظهار داشت: در نظام آموزش شغلی ( دوآل ) اتاق های بازرگانی آلمان، نقش بسیار مهم و پر رنگی را ایفا می کنند و تمامی مراحل جذب، معرفی و آزمون مهارت آموزان و انتخاب نفرات برتر جهت ارتقای مهارتهای آموزشی ( استاد کاری ) توسط این اتاق صورت می گیرد.
  نماینده خاطرنشان کرد: در کشور آلمان تمامی شرکت ها و صنایع، ملزم به عضویت در اتاق بازرگانی هستند و باید با این اتاق، همکاری های لازم را داشته باشند.
نماینده اضافه کرد: با توجه به اهمیت این نوع از آموزش که قدمتی 500 ساله در کشور آلمان دارد و درصد بیکاری در این کشور به واسطه اجرای چنین طرحی کمتر از 7 درصد می باشد، اگر بتوانیم در ایران نیز، چنین ساختار و فرهنگی را ایجاد نماییم، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و به تبع آن ادارت کل آموزش فنی و حرفه ای استانها، به عنوان محلی که می خواهد مهارت در آن ارتقاء پیدا کرده و موثر باشد اتفاق خواهد افتاد .
نماینده اظهار داشت: خوشبختانه اتاق بازرگانی تبریز، از جمله پیشرفته ترین اتاق های بازرگانی در کشور است و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی نیز به عنوان یک مجموعه آموزشی در کنار اتاق بازرگانی و بنگاههای اقتصادی در راستای رونق بخشی اقتصادی استان و کشور خواهد بود.
الکساندر اشلیشتا، متخصص و مدرس مکانیک صنعتی بنیاد sbh نیز در این نشست ضمن بازدیدی که از مراکز آموزش فنی و حرفه ای و کارگاههای آموزشی مراکز داشت، تجهیزات و امکانات و برنامه های آموزشی ارائه شده در مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان را خوب ارزیابی کرد و افزود: طی بازدیدی که از کارگاههای مختلف آموزشی داشتم، به لحاظ محتوا و تجهیزات کمبودی نسبت به آموزش های آلمان در ایران دیده نمی شود و مربیان نیز از سواد وتسلط خوبی بر محتوا دارند و فقط بعضی از دستگاههای آموزشی، قدیمی هستند ولی برای ارائه آموزش های اولیه و تئوری کافی هستند.

 
وی اضافه کرد: در آلمان مسیر آموزش فرق می دهد و روی کیفیت محصول خیلی دقت می کنیم و برنامه ریزی داریم و مواردی که خیلی مهم است یکی آموزش که امری حیاتی است، و باعث افزایش کیفیت محصول می شود و به فروش محصول نیز کمک می کند و مورد دیگر هم این است که در آلمان شرکت ها باید عضو اتاق بازرگانی باشند و به عنوان رابط در جذب و معرفی کارآموز، نظارت و متولی امور مربوط به برگزاری آزمون ها و اعلام نفرات برتر در راستای ارتقای آموزش کارآموزان و مهارت آموزان هستند.
الکساندر اشلیشتا، به نقش شرکت ها در هزینه کرد آموزشهای تخصصی اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: وظیفه بنیاد های آموزشی و سازمان های آموزش فنی و حرفه ای در هر کشوری ارائه آموزش های تخصصی نیست، بلکه برای پوشش آموزش های عملی و تخصصی خود شرکت ها باید هزینه کنند.
مدرس مکانیک صنعتی بنیاد sbh با اشاره به این موضوع که در کشور آلمان، بیش از 50 درصد جوانان آموزش های شغلی را به تحصیلات دانشگاهی ترجیح می دهند، افزود: در بازدید های صورت گرفته از مراکز و کارگاههای آموزشی و ضمن گفتگو با کارآموزان متوجه شدم که اکثر مهارت آموزان دارای تحصیلات آکادمیک ( دانشگاهی ) هستند در صورتی که در آلمان به این شکل نیست.
علیرضا مقیّدی، مدیر پروژه همکاری آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان نیز در این نشست به نقش پررنگ اتاق های بازرگانی در ارائه آموزش های شغلی دوگانه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:در کشور آلمان، آموزش ها بر مبنای نیاز صنعت و سیستمی تقاضا محور است.
 مدیر پروژه همکاری آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان، با اشاره با موفقیت آمیز بودن این طرح در آلمان و همچنین صدور آن به کشورهای اتریش، انگلستان و سوئد  با توجه به قدمت 500 ساله ای که دارد، در ایران نیز با توجه به تفاهم نامه منعقده فی مابین، با همکاری اتاق بازرگانی تبریز بتوانیم این طرح را در ایران نیز اجرا نماییم.
رضا علی طرخان، نماینده سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در پروژه همکاری آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان، با اشاره به انعقاد تفاهم نامه دو جانبه فوق در اسفند ماه 96 گفت: پس از انعقاد تفاهم نامه شورای راهبری در این راستا تشکیل شد و مقررگردید که اتاق های بازرگانی استانها نیز در این راستا و هم سو سازمان آموزش فنی و حرفه ای حرکت کنند.
رضا علی طرخان، افزود: تفاهم نامه دو جانبه فوق جزو تفاهم نامه های کاربردی و خوبی است که امضا شده و در این تفاهم نامه به این نتیجه رسیده ایم که باید نقش اتاق های بازرگانی در ایران پر رنگ تر شود و همسو با سازمان آموزش فنی و حرفه ای بتوان در این راستا گام های موثری برداشت.
وی، هدف از این پروژه این بود که آرام آرام، شرکتها را درگیر موضوع کنیم تا بتوانیم نیازهای آموزشی فعلی کارکنان آن شرکتها را احصاء و در سازمان آموزش فنی و حرفه ای بر مبنای نیازسنجی های صورت گرفته برنامه ریزی لازم را در راستای ارائه آموزش های مهارتی انجام دهیم.
طرخان، از نتایج این تفاهم نامه به تبدیل سامانه سادناب به سامانه تقاضا سنجی و ارائه سطح دسترسی به کارخانجات تا مسئول آموزشی شرکتها وکارخانجات مستقیما وارد سایت و پورتال سازمان آموزش فنی و حرفه ای و بخش تقاضا سنجی شوند و نیازهای آموزشی شرکتها را اعلام نمایند و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نیز برنامه ریزی های لازم را در این راستا انجام خواهند داد.
وی افزود: این پروژه برای این است که یک تجربه شیرینی را برای شرکتها و سازمان آموزش فنی و حرفه ای ایجاد کنیم تا با نیازسنجی های صورت گرفته آموزش های مورد نیاز شرکتها و بازارکار فراهم شود.
با همکاری اتاق می خواهیم به اینجا برسیم که اگر کارخانه ای درصدد استخدام افراد کسانی را استخدام بکنند که در آموزش فنی و حرفه ای دوره دیده باشند.
و در نهایت می خواهیم آموزشهای فنی و حرفه ای را به سمت هدفمند شدن پیش ببریم و کسانی دوره های فنی و مهارتی را آموزش ببینند که مطمئن هستیم که می خواهند در این راستا شاغل شوند و یا در محیط کار واقعی کار می کنند.
در راستای تفاهم نامه دوجانبه ای که بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی در اواخر اسفند ماه 97 در ایران منعقد گردید، مقرر شد ضمن همکاری های بیشتر با هم و برای اجرایی تر شدن این تفاهم نامه در سطح استانها، کمیسیون های مشترک استانی شامل نماینده اتاق استانها، نماینده آموزش فنی و حرفه ای کشور و شرکت ها و کارخانجات موثر در آن استان این کمیسیون به شکل فصلی برگزار شود و مشکلات درونی استانها حل شود.
لازم به ذکر است، در پایان به سئوالات مربیان در خصوص طرح دوگانه شغلی توسط مدیر پروژه و مدرّس و استادکار بنیاد آموزشی آلمان پاسخ داده شد.