اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : پنجشنبه 20 تير 1398
کد 4052

حضور پدر صنعت تراشکاری آذربایجان شرقی در آزمون های مهارتی آذربایجان شرقی

برای آموزش مهارت، هیچ وقت دیر نیست

آقای حسن پاشایی، صنعتگر فعال استان آذربایجان شرقی و پدر شهید والامقام، اکبر پاشایی با حضور در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان، ضمن دیدار با مدیرکل، در آزمون مهارتی رشته تراشکاری شرکت نمود.
آقای حسن پاشایی، صنعتگر فعال استان آذربایجان شرقی و پدر شهید والامقام، اکبر پاشایی با حضور در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان و ضمن دیدار با مدیرکل، در آزمون مهارتی رشته تراشکاری شرکت نمود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، آقای حسن پاشایی، صنعتگر فعال استان آذربایجان شرقی و پدر شهید والامقام، اکبر پاشایی با حضور در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان و ضمن دیدار با مدیرکل، در آزمون مهارتی در رشته تراشکاری شرکت نمود.
روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی نیز حضور ایشان را در اداره کل غنیمت شمرد و با وی دیدار و گفتگو کرد.
ماحصل گفتگوی ما را با آقای حسن پاشایی، پدر صنعت تراشکاری استان را در این گزارش می خوانید.
آقای حسن پاشایی، فعال در حوزه صنعت و در رشته تراشکاری که در استان آذربایجان شرقی به عنوان پدر این صنعت شناخته شده اند، از سال 1342 وارد این حرفه شده و از ساعت 6 صبح تا ساعت 22 شب به صورت روش استاد- شاگردی در کنار استادکار ماهر، به صورتی که به گفته ایشان، چندین سال صرفا آموزشی اتفاق نمی افتاد در محل کارگاه حضور می یافتند و بعد از سپری شدن چندین سال، تراشکاری را تعلیم دیده اند و 64 سال است که با ایجاد کارگاههای آموزشی ضمن تولید قطعات مختلف، به امر تعلیم و مهارت آموزی به جوانان علاقمند به این رشته در استان آذربایجان شرقی فعالیت دارند.
روابط عمومی: از آقای پاشایی در مورد نحوه جذب کارآموز سوال کردیم، در پاسخ گفت:
مجموعه کارگاههای ما از جوانان علاقمندی که ظرفیت، توان و حوصله مهارت آموزی دارند، استقبال می کند و هیچگونه محدودیتی در جذب ندارد و چنانچه جوانان از این ظرفیت برخوردار باشند از آموزشهایمهارتی بهره مند خواهند شد.
وی در ادامه افزود: تاکنون تعدادی بالغ بر50 نفر از جوانان علاقمند به این حرفه را اعم از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی و افراد عادی آموزش داده ایم و با توجه به رهگیری های صورت گرفته، در حال حاضر مهارت آموزان ما توانسته اند برای خود اشتغال ایجاد کرده و کارآفرین شوند.
روابط عمومی: از آقای پاشایی در خصوص بهتر اجراشدن طرح استاد شاگردی جویا شدیم که پاسخشان شنیدنی است:
در جامعه کنونی ما، متاسفانه تحصیلکرده های دانشگاهی از توان علمی و فنی و مهارتی بالایی برخوردار نیستند و علاوه از این، صبر و حوصله کمی دارند در صورتی که اگر بخواهند فن و مهارتی را به صورت حرفه ای یاد بگیرند باید ضمن افزایش توان علمی و تحصیلات دانشگاهی بر تحمل خود نیز بیافزایند و با صبر و تلاش در کارشان پیشرفت نمایند.
روابط عمومی: مطلع شدیم که ایشان بنیانگذار واحد تراشکاری در زمان جنگ تحمیلی در اهواز بودند و در ادامه گزارش به نقل از ایشان می خوانید:
 به درخواست شهید مهدی باکری در اهواز، ضمن ایجاد مدرسه مهارتی و واحد تراشکاری توانستیم با انتقال دستگاههای مورد نیاز به اهواز، هر زمان که تجهیزات نظامی به تعمیر نیاز داشت انجام دهیم و حتی به صورت سیار، در کنار تعمیرات، مهارتهای فنی مورد نیاز مناطق جنگی نیز به رزمندگان آموزش داده می شد.
روابط عمومی: توصیه به جوانان در خصوص فراگیری آموزش های فنی و حرفه ای :
آموزش حداقل یک فنّ و مهارت، امروزه برای جوانان خیلی مهم است و باید در کنار تحصیل علوم دانشگاهی از مهارت آموزی غافل نشویم و علوم مختلف و به روز دنیا را یاد بگیریم تا ضمن ایجاد کسب و کار برای خود، از کارآفرینی نیز غافل نشویم.
توصیه عمومی به جوانان عزیز هم استانی :
*تربیت اسلامی بسیار ارزشمند است و معتقدم اگر کسی به لحاظ تحصیلات آکادمیک هم در رتبه بالایی باشد ولی از لحاظ تربیت دینی و اعتقادات مشکل داشته باشد از مسیر اصلی گمراه خواهد شد.
*اعتقادات دینیدر کنار مهارت آموزی در پیشرفت امور و جامعه و خودکفایی یک کشور، نقش مهمی دارد.
* اگر جوانان در مسیری که اسلام تعیین کرده است، حرکت کنند و پیرو رهبری نظام باشند و در دشمن شناسی بصیر باشند، در حوزه علم و صنعت نیز به پیشرفت های خوبی خواهند رسید.
به نقل از فرزند بزرگوار پیشکسوت صنعت در استان آذربایجان شرقی:
*ایشان علی رغم کهولت سن، با اراده ای که دارند، در حال تحصیل هستند و با وجود تحصیلات کم، دارای ایده های بسیار خوبی هستند، به طوریکه بیش از 100 اثر و اختراع دارند و چنانچه قطعه وارداتی در دسترس نباشد با خلاقیت و بهره گیری از تجربیات، مشکل را برطرف نموده و مانع از راکد ماندن خط تولید می شوند.
*با خلوص و اعتقاد قوی کار می کنند، ضمن ارایه آموزش تراشکاری و حضور در خط تولید به تربیت دینی و فکری جوانان نیز می پردازند.و معتقدند که دستگیری از جوانان تکلیف ما است و باید هرچه می دانیم به جوانان آموزش دهیم.
*به نماز اول وقت اهمیت می دهند و کارآموزان را به انجام فرائض دینی تشویق می کنند
روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، برای الگوی مهارتی استان، سلامتی، بهروزی و موفقیت آرزو می کند.
شایان ذکر است، یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی ضمن لوحی در راستای تکریم خانواده معزز شهید، از پدر شهید گرانقدراکبر پاشایی، تقدیر بعمل آورد.