اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : چهارشنبه 9 مرداد 1398
کد 4089

در حاشیه برگزاری نشست هم اندیشی موسسات کارآموزی آزاد در مرکز آموزش تخصصی 3 تبریز صورت گرفت:

تجلیل از پیشکسوتان و متولیان بخش خصوصی ( آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد )

نشست هم اندیشی موسسات کارآموزی آزاد ( بخش خصوصی) با حضور مدیرکل، معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی، روسای ادارات موسسات کارآموزی آزاد و سنجش و ارزشیابی و رئیس کانون انجمن های صنفی بخش خصوصی، جمعی از کارشناسان و موسسان، مدیران و مربیان آموزشگاههای فنی و حره ای آزاد در محل سالن همایش مرکز آموزش فنی وحرفه ای تخصصی 3 تبریز، برگزار گردید.
نشست هم اندیشی موسسات کارآموزی آزاد  ( بخش خصوصی) با حضور مدیرکل، معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی، روسای ادارات موسسات کارآموزی آزاد و سنجش و ارزشیابی و رئیس کانون انجمن های صنفی بخش خصوصی، جمعی از کارشناسان و موسسان، مدیران و مربیان آموزشگاههای فنی و حره ای آزاد در محل سالن همایش مرکز آموزش فنی وحرفه ای تخصصی 3 تبریز،  برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی، یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان با حضور در جلسه هم اندیشی که با حضور رئیس کانون انجمن های صنفی بخش خصوصی، موسّسان، مدیران و مربیان آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد برگزار شد، ضمن تبریک و شادباش هفته ملی مهارت و کارآفرینی، حضوربخش خصوصی را در کنار بخش دولتی به عنوان غنیمتی ارزشمند و بازوانی پرتوان  برشمرد و افزود: بخش خصوصی همیشه در کنار بخش دولتی حضوری فعال و موثر داشته و  به عنوان کنشگرانی موثر، در جامعه مطرح هستند.

 

 
نماینده همچنین از بخش خصوصی به عنوان بدنه اصلی و متولیان جدّی برنامه های اجرایی نام برد و  خاطر نشان ساخت: در حال حاضر، از جمله سیاست های کاری دولت، ایجاد فضای توسعه و پیشرفت برای بخش خصوصی است که باید از شرایط به وجود آمده به بهترین شکل در راستای ترویج مهارت آموزی و مهارت افزایی جوانان برای رسیدن به اشتغال پایدار، بهره برد.
 وی همچنین ابراز امیدواری کرد: شرایط حاضر می تواند ضمن ایجاد شور کاری و شکوفایی در معیشت و شغل، بر توانمندی های بخش خصوصی بیش از پیش بیافزاید.
وی به طرح تکاپو ( توسعه کسب و کار های  پر رونق در راستای اشتغالزایی) اشاره کرد و افزود: طرح تکاپو از جمله طرح های خوبی است که زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرا می شود و بهترین روش برای رونق بخشی به مباحث اشتغال است  تنها با آموزش امکان پذیر خواهد بود.
 وی از کفش تبریز به عنوان یکی از 10 رسته انتخاب شده  و اجرا در استان نام برد و افزود: با توجه به اینکه کفش تبریز، از سالیان گذشته به عنوان برند مطرح بوده، تصریح کرد: متاسفانه در خصوص تولید کفش تبریز، چون به روش سنتی انجام می گیرد، در حال حاضر امکان رقابت با  بازارهای مختلف داخلی و خارجی را ندارد.
وی افزود: در راستای توسعه و پیشرفت در این زمینه، حتما باید طراحی صنعتی اتفاق بیافتد و بر اساس ذائقه و سلیقه مشتری و ضمن حفظ کیفیت آن در جذب مشتری همچنان حرفی برای گفتن در بازارهای جهانی داشته باشیم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی همچنین بحث hse و بهداشت محیط را در حوزه آموزش و صنعت با اهمیت دانست و افزود: آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد باید در حوزه کاری خود حتما موارد hse  را رعایت کنند.
وحید حی العالم، رئیس اداره موسسات کارآموزی و مشارکتهای مردمی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی نیز در این نشست، ضمن تشکر از متولّیان بخش خصوصی در ارائه و ترویج آموزشهای مهارتی، از ارائه بیش از 2 میلیون نفر- ساعت آموزشهای مهارتی در خوشه های خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی در سه ماهه اول سال 98 خبر داد و افزود: این دوره های آموزشی بر اساس شاخص های موثر بر وضعیت موجود شامل؛ اجرای دوره ها در قالب ایران مهارت، افزایش ظرفیت کارآموز و کاهش ساعت آموزش بنا به درخواست مخاطب در دوره های خصوصی توسعه آموزش های سیّار، تعامل بیشتر با دستگاه های دولتی و شرکت های خصوصی و افزایش آموزش های نوع خاص است.

 

 
صمد قاسمیه، رئیس کانون انجمن صنفی آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد نیز ضمن تبریک این ایام، به آیین نامه جدید موسسات کارآموزی آزاد اشاره کرد و در خصوص مفاد این آیین نامه توضیحات لازم را ارائه نمود.
 

علی مسگر عصر، رئیس اداره سنجش و ارزشیابی آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی هم در این جلسه رویکرد جدید سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور را در خصوص برگزاری آزمون ها بصورت سنجش عملکردی تبیین و  بر نقش موسسات کارآموزی آزاد استان در این زمینه تاکید نمود.
 
مسگر عصر افزود: مقرر شده است پس از اعلام ستاد سازمان، افراد منتخب معرفی شده از سوی موسسات کارآموزی آزاد استانی برای شرکت در دوره تربیت مدرس آزمونگری و طراحی پروژه در حرفه های مختلف معرفی گردند.
در حاشیه این نشست، از پیشکسوتان بخش خصوصی و آموزشگاههای؛ انوری، هنرسرا، هنرکده، آراسته، رویا، الگو، پگاه نو و آروین که بیش از 30 سال از عمر با عزت خود را در ارائه و ترویج آموزشهای فنی و حرفه ای گذرانده اند، به رسم یادبود لوحی از طرف مدیرکل محترم اعطاءگردید.

 
 در پایان، جلسه پرسش و پاسخ در خصوص آزمون و صدور گواهینامه و مسایل مربوط به امور آموزشگاههای آزاد، با حضور روسای ادارات موسسات کارآموزی آزاد و سنجش و ارزشیابی استان برگزار و به سوالات آنان پاسخ داده شد .