اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : پنجشنبه 24 مرداد 1398
کد 4110

وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی در آئین بدرقه تیم ملی مهارت به مسابقات جهانی مهارت:

شما جوانان با فکر و خلاق ، نماد مهارت افزایی برای ایران امروز هستید

وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی در آئین بدرقه تیم ملی مهارت به مسابقات جهانی مهارت: شما جوانان با فکر و خلاق ، نماد مهارت افزایی برای ایران امروز هستید
 
وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی در آئین بدرقه تیم ملی مهارت به مسابقات جهانی مهارت: شما جوانان با فکر و خلاق ، نماد مهارت افزایی برای ایران امروز هستید
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی " محمد شریعتمداری"  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  در آئین بدرقه تیم ملی مهارت اعزامی به چهل و پنجمین مسابقات جهانی مهارت -۲۰۱۹ کازان روسیه  ابراز امیدواری کرد: تیم ملی مهارت کشورمان با اقتدار و جنگندگی در مسابقات جهانی مهارت شرکت کند.
شریعتمداری با ابراز خرسندی از دیدار با  سربازان خط مقدم نهضت مهارت افزایی که در عالی ترین سطح در مسابقات بین المللی مهارت شرکت خواهند کرد گفت : شناخت  جایگاه مهم افرادی که در رشته مهارتی امروز سرآمد هستند و  این مسابقات را نمایندگی می کنند بسیار ارزشمند است .  یقینا جوانی  که امروز در رشته طراحی مهندسی به نقطه ای رسیده که یک ملت 80 میلیونی  را با آن سابقه دیرینه همراه خود به یک مصاف علمی و فنی و یک مسابقه جهانی ببرد کار بسیار خطیر و سنگینی  است .
وی تاکید کرد: امروز جوانان ما در 10 رشته مهارتی در مسابقات بین المللی مهارت شرکت می کنند . یقینا" تجربه حضور در این رشته ها برای دیگرجوانان نیز ایجاد انگیزه می کند .
وی افزود: امیدوارم که در این دوره از مسابقات با قوت بیشتری شرکت کنید و در دور بعدی مسابقات نیز با برنامه ریزی منسجم بتوانید قدرتمند تر حضور داشته باشید .
وی در ادامه گفت : جهان کار امروز در حال تغییر گسترده است و در بعضی از زمینه ها در حال پوست اندازی است .این در حالی است که امروزه شکل کارآفرینی هم  دستخوش تغییرات شده است . شاید در گذشته کارآفرینی عمدتا" معطوف به حوزه صنایع سخت می شد و دارای جایگاه بود و وقتی  صحبت ازصنعت می شد در ذهن  صنایع فولاد ، سیمان و صنایع سنگین متصور بود. ولی امروز در فناوری اطلاعات و همچنین در حوزه خدمات تحول شگرفی رخ داده است . بطور مثال همین عواملی که  از آن به عنوان پول مجازی  یاد می شود تحول عمده ای در این بخش رخ داده است . به نحوی که امروز شاهدیم این قبیل ابزارهای مالی و مجازی قابلیت مبادله و خرید و فروش پیدا کرده اند . بنابراین  در دنیای کار این تحولات رخ داده  که  بخش اعظم آن به دانش و مهارت باز می گردد. از سوی دیگر به نظر می رسد اگر به این ویژگیها توجه شود می توانیم قدمهای بزرگی برداریم ، ضمن اینکه تصور می کنم انگیزه کافی نیز دراین زمینه وجود دارد.
شریعتمداری در خصوص امکان استفاده برگزیدگان مسابقات جهاتی مهارت از امریه سربازی نیز گفت : تلاش خود را می کنیم که در این زمینه  مکاتبه لازم را با فرماندهی معظم کل قوا داشته باشیم.
وی تصریح کرد: همچنین می توانیم از طریق بانک توسعه تعاون  یا بانک رفاه کارگران منابع و تسهیلاتی را در اختیار این دسته از برگزیدگان مسابقات جهانی مهارت قرار دهیم تا بتوانند ضمن راه اندازی کسب و کار ، کارآفرینی نیز کنند .
وی افزود: فکر می کنم در کنار کار و حرفه ای که دارید ، معرفت و اخلاق را هم باید با خود همراه  کنید  و امیدوارم سفرای خوبی در همه زمینه ها باشید .
وی در ادامه گفت : با شما جوانان بودن احساس شیرینی برای ما است و استفاده از جوانان در مجموعه وزارتخانه نیز بر همین اساس است . جوانانی که امروز در عرصه مدیریتی کار می کنند در حوزه های مختلف شگفتی آفریده اند که نظیرش را نمی توان در جای دیگر مشاهده کرد . ضمن اینکه از نظرات و تجارب افراد مجرب و معمر و صاحب فکر و اندیشه نیز بهره مند هستیم و آنان را اکرام می کنیم و به آن احترام می گذاریم .
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: یقینا شما جوانان با فکر ، خلاقیت و نوآوری می توانید در عرصه اجرا کشور را به سمت رشد و تعالی سوق دهید و توجه داشته باشید که  همه چیز پول نیست ، بلکه آن چیزی که شما خلق می کنید و آن مهارت و  امیدی که در دل جوانان بوجود می آورید که آنان نیز در این مسیر گام بردارند بسیار ارزشمند است . از همین رو   شما نماد مهارت افزایی برای ایران امروز هستید .
وی تصریح کرد: متاسفانه امروز خروجی  نظام آموزشی ما از دبیرستانها و دانشگاهها  دارای مهارت کافی و مناسب با انتظارات نیستند . بنابراین اگر بتوانیم مجموعه افراد ارزشمندی که فارغ التحصیل می شوند را به زیور هنر و مهارت آراسته کنیم در این صورت به سمت توسعه و تعالی حرکت خواهیم کرد.
وی افزود: از سوی دیگر شاهدیم افرادی که دارای مهارت هستند در پیدا کردن شغل در شرایط بهتری هم در داخل و هم در خارج از کشور قرار دارند .  لذا در همین زمینه تاکیدمان بر شکل گیری نهضت مهارت افزایی درست است و مهارت افزایی  به عنوان نیاز جدی جامعه امروز ایران باید شناخته شود و خوشبختانه امروز شاهدیم که این موضوع نیز مورد توجه جدی مسئولان کشور نیز قرار گرفته است . 
گفتنی است پیش از سخنان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سلیمان پاک سرشت معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای گزارشی را  از تاریخچه حضور کشورمان در مسابقات جهانی مهارت ارایه کرد و گفت :  در طی سالیان گذشته در مجموع  در 12 دوره در این مسابقات شرکت کرده ایم که 3 دوره اول شرکت در این مسابقات به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی باز می گردد و 9 دوره مابقی از سال 2000 میلادی به بعد است.
وی در ادامه نیز گفت: در این دوره مسابقات نیز شاهد حضور 1300 نفر رقابت کننده در 56 رشته مختلف به رقابت خواهند پرداخت و کشور ما نیز با 10 شرکت کننده در این مسابقات حضور خواهد یافت.
تیم ملی مهارت کشورمان با حضور ۱۰ نفر رقابت کننده به همراه کارشناسان و مترجمین اعزامی  فردا تهران را به مقصد کازان روسیه و برای شرکت در چهل و پنجمین مسابقات جهانی مهارت ترک خواهد کرد.
لازم به ذکر است جمهوری اسلامی ایران  طی سالهای گذشته در ۹ دوره از مسابقات جهانی شرکت کرده   و سازمان آموزش فنی و حرفه ای از سال ۲۰۰۱ بعنوان نماینده رسمی ایران در مسابقات جهانی مهارت حضور دارد و در رقابتهای امسال ۱۳۰۰ شرکت کننده از سراسر دنیا  به رقابت با همدیگر می پردازند.