اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : يکشنبه 12 آبان 1398
کد 4218

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور:

مهارت را باید متناسب با ظرفیت های انسانی عمومیت بخشید

علی اوسط هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در نخستین نشست شورای مهارت که در نهم آبان ماه سال جاری در استان بوشهر برگزار شد، بر ضرورت تغییر نگاه نسبت به مهارت آموزی و گرایش جامعه نسبت به فراگیری مهارت ها متناسب با ظرفیت های استانی تأکید کرد
علی اوسط هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در نخستین نشست شورای مهارت که در نهم آبان ماه سال جاری در استان بوشهر برگزار شد، بر ضرورت تغییر نگاه نسبت به مهارت آموزی و گرایش جامعه نسبت به فراگیری مهارت ها متناسب با ظرفیت های استانی تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی و به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای بوشهر، علی اوسط هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به ضعف مهارت اجتماعی در کشور، گفت: با وجود اینکه ایران کشوری برخوردار از ثروت های خدادادی است اما بزرگترین چالش امروز جامعه بیکاری است که هم حکومت و هم خانواده های ایرانی را رنج می دهد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، افزود: اولویت و جهت گیری کشور در 40 سال گذشته در بخش علمی  بوده و به مهارت آموزی توجهی نشده و اکنون بسیاری از مراکز آموزش عالی برخوردار از استاد و کارمند، فاقد دانشجو هستند، به طوری که 360 هزار کرسی در مراکز آموزش عالی خالی از دانشجو است.
هاشمی با بیان اینکه تمام نیروها باید بر اساس گواهینامه مهارت جذب شوند،افزود: جذب نیروی کار متخصص و ماهر و به روز شدن مهارت ها در حین کار برای افزایش بهره وری و کاهش حوادث الزام و کاری عقلایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور، با تأکید بر اهمیت مهارت آموزی برای دانش آموزان و سربازان، گفت: مهارت را باید متناسب با ظرفیت های استانی عمومیت بخشید.
وی، با اشاره به اینکه راه اندازی مرکز ملی مهارت گاز کشور در عسلویه از مهم ترین دستاورد سفر به استان بوشهر خواهد بود، گفت: هم چنین مرکز آموزش فنی و حرفه ای کنگان با توجه به ظرفیت و زیرساخت قابل توجهی که دارد با هدف تمرکززدایی از مرکز آموزش تربیت مربی و پژوهش فنی و حرفه ای  در استان البرز پس از 50 سال به عنوان دومین مرکز تربیت مربی مهارت کشور تبدیل می شود.
هاشمی، تأکید کرد: در همین ارتباط با توجه به وجود 660 مربی در استان بوشهر برای تقویت آنها با درخواست از سازمان جهانی مهارت دوره های بین المللی برگزار خواهد شد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با بیان اینکه توسعه دریامحور در آینده کشور و کاهش وابستگی به اقتصاد متکی به نفت نقش بسزایی دارد، گفت: در ساختار بودجه قرار داریم و می طلبد استان های ساحلی با تدوین بسته ارزشمندی در بودجه برای تقویت مهارت ها گام بردارند.
هاشمی، اضافه کرد: در حوزه مهارت آموزی تا کنون در بخش دریایی، بندری، کشاورزی و صیادی اقدامات جدی صورت نگرفته است به همین دلیل برای پرداختن به همه ظرفیت ها باید از نگاه کهنه دور شویم و سواد مهارتی را ارتقا دهیم.
وی با اشاره به ظرفیت های موجود در استان بوشهر گفت: بر اساس ظرفیت های موجود هر شهروند بوشهری زیر 50 سال باید دارای یک شناسنامه مهارت باشد و مهارت آن گونه در این استان تابش داشته باشد که توجه ملی را به خود معطوف کند.
هاشمی، یادآور شد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای به منزلت مهارت محله ای تا بین المللی می اندیشد.