اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 4 آذر 1398
کد 4247

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور: مدرک مهارت؛ پیش نیاز گواهی پایان دوره آموزش متوسطه

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: طی تفاهم نامه ای که با وزارت آموزش و پرورش منعقد خواهیم کرد، صدور گواهی پایان دوره متوسطه منوط به برخورداری از مدرک مهارت خواهد شد.
 
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور: مدرک مهارت؛ پیش نیاز گواهی پایان دوره آموزش متوسطه
علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: طی تفاهم نامه ای که با وزارت آموزش و پرورش منعقد خواهیم کرد، صدور گواهی پایان دوره متوسطه منوط به برخورداری از مدرک مهارت خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی و به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس این سازمان، شنبه، دوم آذر ماه سال جاری، در نشست شورای مهارت استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تشکیل اولین نشست مهارت استان گفت: این اشکال ما است که مباحث اصلی همچون مهارت که می تواند به توانمندی جامعه کمک کند، مغفول مانده است.
وی، با بیان اینکه جهت گیری‌های ما به نحوی بوده است که دنبال افراد دارای مهارت و توانمند نبوده ایم، اظهارکرد: بازار به گزینش مهارت و توانمندی می اندیشد نه به مدرک تحصیلی، به همین خاطر میزان جذب بازار از فارغ التحصیلان دانشگاهی در خوشبینانه ترین حالت بیش از ۲۰ درصد نیست و ۸۰ درصد در انتظار استخدام در سازمان ها، ادارات و نهادها می مانند. چون اشتغال را متمرکز در حوزه های مختلف حکومت و پشت میز نشینی کرده ایم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خاطرنشان کرد: امروز انباشت تقاضاها منجر به ازدیاد افراد بیکار شده و هنوز هم نتوانسته ایم رویکردمان را در این زمینه تغییر دهیم تا به سمتی سوق داده شود که تغییر را رقم زند. تغییر و از عادت خارج کردن به این راحتی نیست اما باید به عنوان یک ضرورت ملی به این مساله بیندیشیم.
هاشمی با بیان اینکه امروز نگاه استراتژیک به ضرورت ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، تصریح کرد: مهارت با تکیه بر قابلیت فردی و حتی محور شدن، منزلت می دهد، خودباوری می آورد و استعدادها را شکوفا می کند.
وی ادامه داد: سنجش مهارت، صلاحیت حرفه ای و استانداردهای آموزشی این سازمان، براساس استاندارد جهانی ایسکو است و این یک سرمایه ملی است که گواهی نامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای قابل ترجمه جهانی است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۴۷ درصد مشاغل کشورهای توسعه یافته در ۱۱ سال آینده از بازار کار خارج می شوند و مشاغل نوین و با تکنولوژی جدید جایگزین آنها می شوند، عنوان کرد: بنابراین باید از امروز زمینه این مشاغل را فراهم کنیم.
هاشمی تأکید کرد: راه برون رفت از بیکاری داشتن اراده ملی و ارزش گذاری اجتماعی در حوزه مهارت است و این مهم به منزله تضعیف آموزش‌های رسمی نیست.
وی گفت: طی تفاهم نامه ای که با وزارت آموزش و پرورش منعقد خواهیم کرد هیچ فارغ التحصیل مقطع اول و دوم متوسطه بدون گواهی مهارت از مدرسه خارج نخواهد شد. طبق این تفاهم نامه صدور گواهی پایان متوسطه منوط به برخورداری از مدرک مهارت است تا بتوانیم به تدریج نگاه‌ها را تغییر دهیم و دانش آموزان فارغ التحصیل یک مرجع کارآفرین باشند.
وی در ادامه، تصریح کرد: این که هر فارغ التحصیل دانشگاهی در ادامه آموزش مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم یک فرد است که حدود ۱۸ سال از عمر خود را صرف درس خواندن کرده و بعد بیکار باشد چه چیزی را می رساند؟ این یک تهدید است که باید بازنگری شود تا عیار دانشگاه ها و مراکز آموزشی را بالا ببریم.
هاشمی بیان کرد: ۲۰تا ۲۵ درصد منابع نفت و گاز کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد است، این همه منابع خدادادی داریم و قدرشناسی ما این است که به انسان خلاق، توانمند، مسئول و فعال بیندیشیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد پایتخت طبیعت ایران است، اظهارکرد: در زمینه گیاهان دارویی می توانیم اقدامات خوبی در این استان انجام دهیم و سازمان آموزش فنی و حرفه ای نیز با مشارکت دیگر حوزه های مرتبط استانی زیرساخت‌های لازم در این رابطه را فراهم خواهد کرد.
هاشمی با تأکید بر تقویت بخش خصوصی گفت: آموزش رایگان، بخش خصوصی را زمین گیر می کند که به مرور در این خصوص تجدید نظر خواهیم کرد و هم اکنون ۱۲هزار آموزشگاه آزاد در کشور فعالیت دارند که یک سرمایه اجتماعی ارزشمند هستند و باید این سرمایه ها را پاس بداریم.
وی ادامه داد: حدود ۴۷ درصد جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد را روستائیان تشکیل می دهند و در سطح کشور یک و نیم میلیارد دلار به اشتغال روستایی اختصاص داده شده است، این یک فرصت است و باید از این فرصت استفاده کرد.
معاون وزیر تعاون با بیان این سؤال که واقعیت مهارت در روستا کجاست و سهم مهارت در روستا چیست؟ تأکید کرد: باید به شرط ماندگاری و بازگشت فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی به روستا و کاهش سن کشاورز توجه شود چرا که پیری کشاورزان یک تهدید است. جهت گیری ما باید معطوف به این مساله باشد که راه ماندگاری در گروی چه نوع رویکردها و جهت گیری‌هایی است.
بنا براین گزارش، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، با بیان اینکه باید رویکرد  ما به مشاغل نو بیشتر شود، تأکید کرد: فارغ التحصیلان با داشتن سواد، یک فرصت برای مهارت آموزی هستند و ۴۵ درصد متقاضیان کسب مهارت را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، بنابراین باید از سواد آن ها منطبق با تقاضایشان برای پاسخگویی و کاهش بار اجتماعی از دوش دولت و کشور آمادگی داشته باشیم.