اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : شنبه 12 بهمن 1398
کد 4345

با حضور سرمایه گذاران بخش صنعت و کشاورزی استان برگزار شد:

اولین نشست شورای مدیریت مرکز آموزش فنی و حرفه ای شماره یک تبریز

اولین نشست شورای مدیریت مرکز آموزش فنی و حرفه ای شماره یک تبریز با حضور مدیرکل، معاونین، رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای یک تبریز، روسای ادارات و جمعی از کارشناسان و مربیان و سرمایه گذاران بخش صنعت و کشاورزی،در محل سالن جلسه اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی برگزار گردید.
اولین نشست شورای مدیریت مرکز آموزش فنی و حرفه ای شماره یک تبریز با حضور مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان، معاونان آموزش، پژوهش و برنامه ریزی، اداری و پشتیبانی، رئیس و معاون مرکز آموزش فنی و حرفه ای یک تبریز، روسای ادارات آموزش، سنجش و ارزشیابی، آموزشگاههای آزاد و جمعی از کارشناسان و مربیان و همچنین، هاشمی، عضو فعال حوزه کشاورزی، فرجی از مسئولین نظام صنفی کشاورزی استان، رنجبران، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلخچی، داوری، رئیس انجمن کاریابی های استان، معتمدی، مربی آموزشگاه های آزاد استان، شکاری، مربی مرکز آموزش یک تبریز و سرکار خانم هریسچیان، مدیر شرکت آذر چاپ و عضو انجمن مدیران صنایع ایران، مهدی نیا، از فعالان اقتصادی استان در محل سالن جلسه اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی در اولین نشست شورای مدیریت مرکز آموزش فنی و حرفه ای شماره یک تبریز که در محل سالن جلسه اداره کل برگزار گردید، ضمن اشاره به رسالت اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مبنی بر تربیت و پرورش نیروی کار ماهر بر لزوم ارتقاء شایستگی های افراد شاغل تاکید نمود.
نماینده همچنین در این نشست در خصوص اهداف شورا و آموزشهای فنی و حرفه ای اظهار داشت:  هدف از ايجاد اين شورا برقراري ارتباط منسجم و تنگاتنگ بين كنشگران و فعالان دنياي كار با كادر آموزشي مركز براي اعتلاي جايگاه و منزلت آن در استانها  می باشد.
وی اظهار داشت: در راستای افزايش نقش نهادهاي غير دولتي، ذينفعان و شركاي اجتماعي، صاحبان صنعت و صنوف، انجمن ها و ... در تصميم سازي، مشاركت و درگيري فكري آنان در شكل گيري و هدايت برنامه هاي مهم آموزشي مطابق با نيازهاي بازاركارحضور صاحبان صنايع و صنوف، صاحب نظران و خبرگان برون سازماني در تصميم سازي و برنامه ريزي مركز مي تواند باعث رونق مركز، ارتقاي وضعيت اقتصاد آموزش، توسعه و پويايي اشتغال مولد و پايدار و كارآفريني و نوآوري به انحا مختلف شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی در ادامه بر آموزشهای کوتاه مدت ویژه دانشجویان با رویکرد آماده سازی و ورود به بازار کار تاکید نمود.
یونس ممی زاده، رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شماره یک تبریز در این نشست، گزارشی از استعداد و فعالیت های آموزشی مرکز آموزش فنی و حرفه ای شماره یک تبریز از بدو تاسیس تاکنون ارائه نمود.
در ادامه نشست، عطاءالله هاشمی، عضو فعال حوزه کشاورزی اظهار داشت: بزرگترین سرمایه هرکشوری، منابع و نیروی انسانی آن جامعه است و دانشجویان نیاز به دریافت دانش مهارتی بعد از فارغ التحصیلی جهت ادامه فعالیت دارند و باید تلاش کنیم تا از پتانسیلهای موجود تک تک آنها استفاده کنیم.
وی به ایجاد پل ارتباطی بین دانش و مهارت تاکید و آن را با اهمیت برشمرد و آمادگی خود را جهت مساعدت در حوزه های صنعت و بخصوص کشاورزی اعلام کرد.
فرجی از مسئولین نظام صنفی کشاورزی استان نیز، آمادگی خود را در جهت پیشبرد اهداف جلسه اعلام نمود.
رنجبران، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلخچی در این نشست، نیاز به آموزش های کاربردی مهارت محور را جزء نیازهای اساسی جامعه امروزی مطرح نمود و ایجاد سازمان آموزش فنی و حرفه ای را از کارهای بزرگ، ماندگار و اساسی گذشتگان در راستای ارتقاء و پیشرفت صنعت استان و کشور یادکرد و توجه به پیشرفت آن را جزو ضروریات اساسی برشمرد.
داوری، رئیس انجمن کاریابی های استان، ضمن اشاره به آمار سازمان بین المللی کار در خصوص مشاغل موجود فعلی، به کم رنگ شدن جایگاه آموزش در عرصه صنعت اشاره کرد و افزود: بدون آموزش های عملی نمی توانیم گام های موثری در حوزه صنعت و اشتغال برداریم، چرا که صنعت نیز به کارگر ماهر و کارآمد نیاز دارد.
معتمدی، مربی آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد استان نیز، عدم داشتن هدف واقعی در انتخاب رشته آموزشی توسط کارآموزان را مهم ترین معظل موجود در این زمینه اعلام کرد و علاقه نسبی در بدو آموزش را مهم ترین گام در روند بهبودی آموزشهای فنی و حرفه ای برشمرد و افزود: در کنار این آموزشها، آموزش مدیریت انجام کار به کارآموزان نیز امری بسیار مهم و ضروری است.
سرکارخانم هریسچیان، مدیر شرکت آذر چاپ و عضو انجمن مدیران صنایع ایران نیز اظهار داشت: متاسفانه همیشه متمرکز می شویم به اینکه آموزش دهیم ولی در نحوه معرفی به جامعه، دچار مشکلات زیادی هستیم، افراد تحصیلکرده در مقاطع عالی دانشگاهی فاقد سواد مهارتی لازم جهت فعالیت در عرصه تولید می باشند و در این راستا، تمام کارخانجات با مشکل عدم وجود نیروی کار ماهر روبرو هستند که بزرگترین معضل جامعه صنعتی کشورمان می باشد .
وی به حضور بیشتر و پررنگ تر مراکز آموزش فنی و حرفه ای در نمایشگاه ها جهت معرفی دانش های مهارتی برای جوانان کشور اشاره نمود و اطلاع رسانی در سایت های انجمن های مختلف را گامی مهم در راستای رفع این معظل عنوان کرد.
شکاری، مربی رشته تراشکاری مرکز آموزش فنی و حرفه ای یک تبریز در این نشست گفت: با توجه به اینکه کارآموزان دارای پتانسیل های فکری بالایی هستند باید سعی شود تا با پرورش و تربیت صحیح آنها در راستای شکوفایی ابتکارات و خلاقیت آنها گامهای موثر تری برداشت.
مهدی نیا از فعالان اقتصادی استان نیز در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به وجود نقطه ضعف در زمینه عدم ارتباط بین آموزش های فنی و حرفه ای و صنعت استان، اجرای بحث مدیریت هیات امنایی گامی موثر در رفع نقائص است و داشتن اختیارات هیات فوق بخصوص در زمینه مالی از مهم ترین نکات در راستای موفقیت در اجرایی نمودن طرح مذکور است.
 وی با اشاره به چالش موجود در بازار، راهکار رفع بحران بزرگ در این زمینه را ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین ظرفیت بازار و برنامه ریزی آموزشهای فنی و حرفه ای عنوان کرد تا بازخورد درونی آنها کاملا مشهود باشد .
یعقوب نماینده در پایان این نشست تصریح نمود: آموزش، مهم ترین عامل و امری تحریک کننده در چرخه بازار می باشد لذا باید ضمن استفاده بهینه از این موضوع، سعی کنیم تا بازار را همسو با آموزشها پیش ببریم تا موجبات رونق اقتصادی کشور بیش از این فراهم گردد.