اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : يکشنبه 31 فروردين 1399
کد 4398

علی اوسط هاشمی:

آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای زمینه ساز توسعه جامعه محور و پایدار باشند/کثرت در تنوع رشته ها لازمه مهارت آموزی منطبق با نیاز زمان است

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای گفت: اساس تغییر و تحول بر «توسعه جامعه محور و پایدار» است و آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای باید زمینه ساز این توسعه که محصول آن ملی است، باشند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی و به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، نشست هم اندیشی علی اوسط هاشمی، معاون وزیر و رئیس سازمان و اعضای هیأت مدیره کانون انجمن های صنفی آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای کشور، سی ام فروردین ماه 1399 با موضوع بررسی بازگشایی و فعالیت آموزشگاه های آزاد (که به علت شیوع کرونا تعطیل شده اند)، دستورالعمل تعیین شهریه آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای و واگذاری آموزش ها به بخش خصوصی برگزار شد.
بنا بر این گزارش، این نشست با حضور علیرضا حاتم زاده، معاون آموزش، ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت، یعقوب نماینده، مدیر کل دفتر موسسات کارآموزی آزاد و مشارکت های مردمی، حسن کشاورز، مدیر کل سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای سازمان و لیراوی، رئیس و سید اشرفی، دبیر کانون و اعضای هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای کشور در محل سازمان برگزار شد.
براساس این گزارش، علی اوسط هاشمی در ابتدای سخنان خود اظهار امیدواری کرد که برگزاری اولین هم اندیشی با بخش خصوصی در سال جاری، سرفصل خوبی برای توسعه تعامل سازمان وکانون انجمن های صنفی آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای کشور به عنوان شریک اصلی و بازوی پرتوان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور باشد.
وی در ادامه تأکید کرد: باید عمقی و ریشه ای و  نه در شعار به این باور برسیم که سازمان و کانون دو بال اوج گیری مهارت در جامعه می باشند و ملزوماتِ معنا بخشی به این شراکت را فراهم سازیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: لازمه ارتقای وزن اجتماعی مهارت، توسعه نگاه ها به مهارت و افزایش مطالبات ما درون ملت و حکومت است.
وی با اشاره به برگزاری این نشست در ابتدای بهار سال جاری گفت: امیدواریم که بهار سال 1400 بهاری متفاوت برای آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای کشور باشد و این در گروی تعامل و هم اندیشی دو بخش دولتی و خصوصی سازمان است.
علی اوسط هاشمی در ادامه تأکید کرد: ارتقای وزن اجتماعی مهارت در جامعه منوط به همت و اراده سازمان و آموزشگاه های آزاد است و به همین منظور لازم است در اسرع وقت کمیته ای با همکاری معاونت آموزش سازمان و کانون با حضور نمایندگان و خبرگان آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای سراسر کشور تشکیل شود.
معاون وزیر تعاون گفت: با افتخار بر این باورم که مهم ترین دستاورد حضورم در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به طور حتم، «تفویض اختیار به آموزشگاه های آزاد» با حفظ نقش حاکمیتی سازمان خواهد بود.
وی افزود: واگذاری 80 درصد آموزش های مهارتی به بخش خصوصی تا پایان سال 1399 در اولویت برنامه های سازمان است به طوری که حیات کیفی در آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای جاری شود و هدف گذاری در این راستا باید با همکاری دو بخش دولتی و خصوصی صورت پذیرد و زیرساخت های لازم توسط بخش خصوصی ایجاد شود.
علی اوسط هاشمی همچنین بر جلب مشارکت خیرین در بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: آموزشگاه های آزادی که در سطح بهتری هستند به یاری آموزشگاه های ضعیف تر بشتابند.
وی در ادامه با اشاره به تعطیلی آموزشگاه های آزاد کشور در شرایط شیوع ویروس کرونا گفت: با دو نگاه بلندمدت و کوتاه مدت در این خصوص مواجه هستیم.
هاشمی تصریح کرد: در نگاه کوتاه مدت باید دستورالعمل چگونگی بازگشایی آموزشگاه های آزاد منطبق با پروتکل های بهداشتی تدوین شود تا آموزشگاه ها تعطیل نمانند و نگاه بلند مدت متوجه بحث مدیریت بحران است که چگونه در شرایط بحران نقش اثرگذار خود را ایفا کنیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه بر «توسعه آموزش های مهارتی مجازی» تأکید کرد و گفت: در این بخش باید الگوهایی که در شرایط متفاوت نقش ما را نمایان کند، طراحی شود و سهم مهارت آموزی در نظام شبکه آموزش کشور مشخص شود.
هاشمی در ادامه با تأکید بر توسعه جامعه محور برخاسته از درون ملت، حکومت و دولت گفت: اساس تغییر و تحول بر «توسعه جامعه محور و پایدار» است و آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای باید زمینه ساز این توسعه که محصول آن ملی است باشند.
وی افزود: جهت گیری های سازمان معطوف به واگذاری آموزش ها به بخش خصوصی و توزیع تدریجی آن در طول سال جاری است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان این که در بخش آموزش های آزاد مهارتی، کثرت و تنوع رشته های آموزشی وجود ندارد، گفت: دستورالعملی باید تدوین شود که مجوز آموزش به رشته هایی که جایشان خالی است و مورد نیاز و تقاضای مخاطب است، داده شود.
هاشمی در ادامه از تغییر کاربری کارگاه های ثابت آموزشی سازمان در راستای توسعه آموزش های بخش خصوصی خبر داد.
وی افزود: «کثرت در تنوع»، لازمه مهارت آموزی منطبق با نیاز زمان است بنابراین آموزش و استانداردهایی مد نظر است که مرتبط با مشاغل نوین باشد.
معاون وزیر تعاون در ادامه گفت: توسعه مهارت در «جامعه روستائی، کشاورزی و عشایری»، مهارت «دریا محور» و مهارت در «استان های کمتر توسعه یافته»،  سه اولویت اصلی سازمان در سال «جهش تولید» است و در این راستا تعامل لازم با شرکای مهارت آموزی صورت گرفته است و هرجا که توافقی حاصل شود، به طور حتم نقش آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای پررنگ می باشد.
علی اوسط هاشمی افزود: اطلس مشاغل مهارتی بر پایه توسعه اختیار بخشی به آموزشگاه های آزاد، کثرت زایی و تنوع بخشی آموزش ها با همفکری و همکاری دو بخش دولتی و خصوصی سازمان تدوین شود.
رئیس سازمان در نشست مذکور، با معرفی یعقوب نماینده در سمت مدیر کل دفتر موسسات کارآموزی آزاد و مشارکت های مردمی سازمان از ابتدای سال جاری، اظهار امیدواری کرد: با توجه به عملکرد مطلوب ایشان در استان آذربایجان شرقی به ویژه در بخش خصوصی آموزش های فنی و حرفه ای استان با نقش آفرینی وی در سمت جدید شاهد توسعه تعامل سازمان وکانون انجمن های صنفی باشیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در خاتمه بر نقدپذیری هم راستا با منافع و مصالح کشور تأکید کرد و گفت: باید مسیر گفتگو برای توسعه بخشی نقش ها را گسترش دهیم.
این گزارش می افزاید: آماده سازی بارگذاری پرتال جامع آموزشگاه های آزاد، سامانه آموزش آنلاین، لزوم بازنگری استانداردهای موجود، لزوم تسریع در برگزاری آزمون های آنلاین و پروژه محور و تک مرحله ای کردن آزمون ها با توجه به شرایط فعلی، تبیین چالش های پیش رو در بازگشایی آموزشگاه های آزاد، درخواست پیگیری بیمه موسسین  آموزشگاه های آزاد، همراهی سازمان در تخصیص اعتبار از محل درآمدهای سازمانی، تأکید بر نگاه ملی در تعیین شهریه ها با اجرای استانی و لزوم ایجاد اراده راسخ و زیرساخت های لازم برای واگذاری ها به صورت هدفمند از جمله موارد طرح شده توسط اعضای هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای کشور بودند.