اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : شنبه 6 ارديبهشت 1399
کد 4400

در راستای تبیین برنامه های آموزش در سال 99 صورت گرفت:

جلسه سرپرست و روسای ادارات با مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به صورت ویدئو کنفرانس

جلسه سرپرست و روسای ادارات با مراکز آموزش فنی و حرفه ای به صورت ویدئو کنفرانس
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، رضا اختیار وکالتی، سرپرست جدید این اداره کل در جلسه ای که به صورت وبینار با روسای مراکز آموزش فنی و حرفه ای برگزار شد، ضمن اشاره به وضعیت کنونی جامعه و درگیری عموم مردم با بیماری کرونا بر رعایت مسائل بهداشتی تا قطع زنجیره این بیماری تاکید نمود.
وکالتی افزود: با توجه به اینکه بودجه کشور در این برهه از زمان بیشتر صرف مباحث بهداشتی می شود و به جهت محدودیت منابع، استفاده بهینه از منابع موجود و صرفه جویی در منابع لازم و ضروری است.
وی در ادامه اظهار داشت: هر رئیس مرکزی به نوعی مدیرکل آن مرکز محسوب می شود پس باید برمبنای برنامه ها در حوزه های مختلف از جمله؛ آموزش های مهارتی با استفاده از خلاقیت و همفکری های لازم با کارکنان تحت مدیریت، فعالیتها صورت گیرد.
سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی همچنین در خصوص اختصاصی شدن درآمدها و لزوم جدّیت درمباحث درآمدزایی در مراکز تاکید نمود.
رضا اختیار وکالتی، با اشاره به نتایج جلسه هم اندیشی در راستای راه اندازی آموزشهای مجازی در حوزه مهارت آموزی افزود: حضور موثر و فعال مربیان در تولید محتواهای آموزشی قابل تقدیر  است و تداوم آموزشها با استفاده از فناوری های به روز مورد تاکید است.
وی لزوم تقویت و کیفیت بخشی آموزشهای مجازی را مهم دانست و گفت: مربیان خانواده مهارت آموزی کشور و به تبع آن اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان با استفاده از پیشرفت های روز در خصوص تدریس و آموزش حتما" از مولفه های قابل قبول و به روز از جمله؛ استفاده از تجهیزات کمک آموزشی، استفاده از نرم افزارها در تولید محتواهای آموزشی و ... بهره ببرند.
وکالتی در پایان ضمن تقدیر از کارکنان به خصوص مربیان مراکز در راستای استفاده بهینه از تعطیلی کارگاه های آموزشی حضوری، خواستار تقویت بنیه علمی، پژوهشی، توجه به مسائل HSE و استفاده از نرم افزار ها با رویکرد توانمندسازی مربیان شد.
فیروز علیاری، رئیس اداره آموزش نیز با اشاره به وبینار برگزار شده با رئیس سازمان و معاونین آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: با توجه به مطالب مطرح شده از اولویت های مهم سازمان، توسعه آموزش های مشارکتی است که ابزار آن طراحی شده و در دست اقدام است.
وی در ادامه توجه ویژه به استفاده از پتانسیل شورای مهارت استانها برای پیشبرد اهداف آموزشی، اجرای آموزش سربازان به روش مهارت آموزی در محیط کار واقعی در پادگانها و مراکز نظامی و انتظامی در سال جاری، اجرای پروژه ملی مشترک با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و سازمان کشتیرانی (در دست اقدام)، طراحی الگوی توسعه آموزشهای مجازی، توجه به توسعه آموزشهای جوار و آموزش در صنایع با توجه به توانایی های کارخانجات، تطبیق آموزشها با رشته های طرح تکاپو و تاکید بر انجام پژوهش های کاربردی و توزیع هدفمند مطالبی عنوان نمود.
وحید حی العالم، رئیس موسسات کارآموزی و مشارکتهای مردمی استان نیز، در خصوص تامین بخشی از خسارات آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد، بازگشایی فعالیتهای آموزشگاهها، توسعه آموزشهای مجازی، واگذاری کارگاههای مازاد مراکز به بخش خصوصی، تصویب شهریه ها، اصلاح شیوه نامه اجرایی آموزشگاههای آزاد، توسعه آموزشگاههای جدید، خرید خدمات آموزشی، تاکید بر اجرای دوره های مشارکتی، آموزشی در محیط کار واقعی به ایراد سخن پرداخت.
علی مسگر عصر، رئیس اداره سنجش و مهارت استان نیز در ادامه این نشست در خصوص نحوه اجرای آزمونها در سال جدید،پروژه محور بودن آزمون ها و از پایلوت بودن این استان در پروژه محوری آزمونها خبر داد.
وی همچنین در خصوص هماهنگی مراکز در بحث مسابقات آسیایی و جهانی و شناسایی و معرفی نفرات برتر مهارتی را خواستار شد.