اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : سه شنبه 9 ارديبهشت 1399
کد 4404

علی اوسط هاشمی:

لازم است سازمان در شورای عالی مهارت پروژه محور دیده شود/ جهش تولید با جهش مهارت محقق می شود

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ویدئو کنفرانس با همکاران آموزش فنی و حرفه ای استان ها، با حضور محمد شریعتمداری، وزیر تعاون گفت: جهش تولید با جهش مهارت محقق می شود و این مهم قوت نگاه حکومت به اهمیت مهارت را می طلبد.
علی اوسط هاشمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ویدئو کنفرانس با همکاران آموزش فنی و حرفه ای استان ها، با حضور محمد شریعتمداری، وزیر تعاون گفت: جهش تولید با جهش مهارت محقق می شود و این مهم  قوت نگاه حکومت به اهمیت مهارت را می طلبد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، علی اوسط هاشمی در ابتدا حلول ماه مبارک رمضان  و  هفته کار و کارگر را تبریک گفت و در ادامه به تبیین برنامه­های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در سال جهش تولید پرداخت.
هاشمی گفت: حضور وزیر کار در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در هفته کار و کارگر از حسن توجه ایشان به اهمیت مهارت در توسعه اقتصاد کشور با محوریت نقش آفرینان و کارآفرینان، نشان دارد.
وی با اشاره به سخنان حضرت امام (ره) که فرمودند: خدا هم کارگر است، افزود: ارزش و منزلت این قشر از جامعه به خوبی برای همه ترسیم شده است و  باید قدردان این قشر باشیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اظهار داشت: «مهارت»«سرمایه ای ملی» است که باید برای توسعه کشور به کار انداخته شود.
هاشمی با تأکید بر اینکه سال «جهش تولید» را با «جهش مهارت» همراه می کنیم، بیان کرد: خوشبختانه زیر ساخت های لازم در سازمان در شش ماهه دوم سال 98 ایجاد شده است و به ارتقای وزن مهارت اندیشیده ایم.
وی در توضیح گفت: اولین گام خلق «سرمایه اجتماعی» بودکه با اقبال خوب گروه های مرجع  مواجه شدیم و با شرکای اجتماعی و دستگاه های اجرایی مهم از جمله سازمان بنادر و کشتیرانی و  ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، استان ها، مناطق آزاد و... تعامل خوبی  برقرار کرده ایم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اظهار داشت: تزریق روحیه همدلی، همفکری و هماهنگی در مجموعه آموزش فنی و حرفه ای سراسر کشور در دو بخش دولتی و خصوصی از طریق ایجاد«پارلمان کارشناسان و مربیان» بر اساس خرد جمعی نیز آغاز شده است.
علی اوسط هاشمی، گفت: وقتی به ایجاد جریان با هم افزایی گروه های مرجع می اندیشیم، هسته اصلی آن از درون همکاران سازمان مد نظر است تا «نهضت مهارت افزایی» را نه در حد شعار بلکه در عمل به  فعلیت رسانده و آثار آن را در جامعه مشاهده کنیم.
سازمان پروژه محور دیده شود
رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور تصریح کرد: مأموریت سازمان خطیر است لیکن پروژه محوری در آن دیده نشده است.
هاشمی در ادامه با اشاره به توسعه مهارت دریا محور به عنوان یکی از برنامه های اصلی این سازمان در سال جاری گفت:  کشور ما کشوری ساحلی است و نزدیک به 8 هزار کیلومتر ساحل دارد اما برنامه ای در حوزه مهارت در بخش بنادر و دریا نداشته ایم.
وی افزود: کشور ما  با دارا بودن چنین سرمایه ساحلی، باید اقتصادش به جای نفت متکی به دریا باشد.
معاون وزیر تعاون از سهم اندک مهارت برای کشاورزان سخن گفت و بیان کرد: سهم روستا از مهارت های روستایی نزدیک به صفر بوده است و باید تدبیری اندیشیده شود تا هر روستایی با دستیابی به یک موقعیت و شغل در موضع مهارت، احساس شوق کند.
 
در ادامه هاشمی با اشاره به ضعف عملکرد مهارت آموزی در بخش عشایر و روستائیان و وجود 4 میلیون جمعیت کشاورزدر کشور افزود: 1200 عنوان استاندارد مشاغل برای کشاورزی در نیم سال دوم 1398 تدوین شده است که با توسعه «مهارت کشاورز محور»،  می توانیم به مهاجرت معکوس دست یابیم.
وی تأکید کرد: درک ملی نسبت به موضوع ضرورتمهارت افزایی برای کشاورزان باید در کشور حاصل شود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: «توسعه مهارت در استان های کمتر توسعه یافته»  با نرخ بیکاری بالا و مهارت پایین و مهاجرفرست مانند ایلام، لرستان، کردستان، کرمانشاه و ... که دارای بیکار فاقد مهارت هستند،دیگر برنامه محوری سازمان در سال جاری است.
در ادامه این نشست، معاون وزیر کار، سال 1400 را سال بهار آموزشگاه های آزاد نامید و گفت 80 درصد از آموزش هاتا پایان سال 1399 به آموزشگاه های آزاد واگذار خواهیم کرد.
هاشمی همچنین به ضرر و زیان متوجه آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای ناشی از کرونا اشاره کرد و گفت: به منظور شروع فعالیت این آموزشگاه ها از طریق آموزش های مجازی و حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی (وزارت بهداشت)  و فاصله اجتماعی در حال برنامه ریزی هستیم.
قوت نگاه حکومت به مهارت لازمه فعلیت و عمومیت بخشی به مهارت درجامعه است/ ارتقاء جایگاه شورای مهارت در استان ها ضروری است
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: در نظام اداری و کارگری کشور باید مهارت گرایی به جای مدرک گرایی پیشتاز شود و در این راستا قوت نگاه بهمهارتازحکومت انتظارمی رود تا مهارت درجامعه فعلیت و عمومیت پیدا کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون در سطح استان ها شورای مهارت به ریاست استانداران تشکیل شده است،افزود: مقام عالی وزارت ریاست سه شورای عالی و مهم کار، مهارت و اشتغال را بر عهده دارند که ضروری است برای تعامل بیشتر در زمینه مهارت آموزی، مشخص شود نمایندگی این سه شورا را در استان چه شورایی باید عهده دار باشد تا به همکاری با شورای مهارت استان بی انجامد.
بنا به دستور وزیر تعاون، سازمان آموزش فنی و حرفه ای عضو شورای عالی اشتغال کشورشد
هاشمی در ادامه گفت: اگر بخواهیم تفاهم نامه های اشتغال زایی سازمان با دستگاه های اجرایی را معنادار کرده و به  مرحله اجرا برسانیم باید این سازمان عضو شورای اشتغال کشور باشد.
شایان ذکر است، با طرح این موضوع، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در همین نشست عضویت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را در شورای عالی اشتغال اعلام کرد.
در ادامه این ویدئو کنفرانس، معاون وزیر تصریح کرد: داشتن «گواهی نامه مهارت» هویتِ سرمایه انسانی و نیروی کار است و ارزش و اعتبار جهانی دارد.
وی با اشاره به عضویت وزیر تعاون در شورای عالی انقلاب فرهنگی، خواستار فراهم نمودن زمینه همکاری هر چه بیشتر سازمان آموزش فنی و حرفه ای با دانشگاه  ها  و آموزش عالی شد و افزود: نقشه جامع پژوهشی سازمان تدوین شده است و لازم است سازمان در شورای عالی مهارت پروژه محور دیده شود و آن بخش از فعالیت سازمان که به بخش خصوصی واگذار نمی شود، تخصصی عمل کند.
هاشمی در پایان تصریح کرد: اصلاح و بازنگری در کل ساختار سازمان ضروری است تا بتوانیم تفاوت خود را با آموزشگاه های آزاد اثبات کنیم زیرا 3 رکن اصلی سازمان «سنجش مهارت، صلاحیت حرفه ای و گواهی نامه مهارت» است که حتی در صورت لزوم باید در سطح بین المللی مطرح شود.
بر اساس این گزارش، نشست ویدئو کنفرانس محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مدیران و کارکنان ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای کشور، هفتم اردیبهشت ماه که  با عنوان روز «کارگر، مهارت و صنایع خلاق» نامیده شده است، در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار و بخشی از آن به صورت زنده از شبکه خبر پخش شد.