اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : سه شنبه 9 ارديبهشت 1399
کد 4405

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

مسیر جهش تولید بدون تردید از جهش مهارت می گذرد

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه ویدئو کنفرانس با مدیران و کارکنان آموزش فنی و حرفه ای استانها، در سومین روز از هفته کار و کارگر که به نام «کارگر، مهارت و صنایع خلاق» نام گذاری شده است، حضور یافت و بر جهش تولید با تکیه بر جهش مهارت و ضرورت مهارت گرایی به جای مدرک گرایی تأکید کرد.
محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه ویدئو کنفرانس با مدیران و کارکنان آموزش فنی و حرفه ای استانها، در سومین روز از هفته کار و کارگر که به نام «کارگر، مهارت و صنایع خلاق» نام گذاری شده است، حضور یافت و بر جهش تولید با تکیه بر جهش مهارت و ضرورت مهارت گرایی به جای مدرک گرایی تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی و به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور، محمد شریعتمداری، وزیر کار، با گرامی داشت هفته کار وکارگر گفت: در هفته ارزشمندی هستیم که آن را گرامی می داریم  و نقش کارگر را به عنوان ستون فقرات تولید ارج می نهیم.
بنا براین گزارش، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با تأکید بر ضرورت ارتقای اعتبار مدارک فنی و حرفه ای اظهار داشت: فرد ماهر در جامعه باید در جایگاه مناسبی قرار بگیرد و فرهنگ مهارت آموزی در تمام حوزه‌های کشور ارتقا یافته و جایگاه خود را بیابد.
وی افزود: در این زمینه به همکاری همه دستگاه های اجرایی برای افزایش سطح مهارت ها و راه اندازی نهضت مهارت افزایی نیاز داریم تا فرهنگ سازی لازم انجام شود.
شریعتمداری دارا بودن یک آموزش مهارتی در سطح حرفه ای را با مدارک دانشگاهی برابر دانست و بیان کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید تبدیل به یک شعور و درک اجتماعی شود تا کارگران کشورمان به مهارت آموزی روی بیاورند.
وی تأکید کرد: ارتقای وزن اجتماعی مهارت با تغییر نگاه جامعه، اولین راهبرد ماست.
 
وزیر تعاون با تأکید بر گسترش فرهنگ مهارت آموزی بر پایه اهمیت مهارت افزایی و پایدار بودن مهارت افزایی در جامعه اظهار داشت: برای تبیین ارزش مهارت هماهنگی برون دستگاهی لازم است و مدیران سازمان در سطوح ملی و استانی باید نسبت به این موضوع تعصب داشته باشند.
کار سازمان  آموزش فنی و حرفه ای کشور در خصوص تولید اقلام بهداشتی برای مقابله با کرونا عالی است
شریعتمداری سپس به گفتگو در خصوص وضعیت کنونی کشور پرداخت و گفت: ویروس کرونا و ویروس تحریم بر ما تحمیل شده است، اما ملت ایران در برابر تهدیدها بسیار یکپارچه همدل و مقاوم است و وحدت ملت ایران بزرگترین دستاورد ما در شرایط شیوع ویروس کرونا بود.
وی بیان کرد: جهش تولید علی رغم موانع در حال اتفاق افتادن است. نمونه آن تولید ملزومات بهداشتی توسط مراکز آموزش فنی و حرفه ای کشور می باشد که بسیار عالی بوده است.
محمد شریعتمداری گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با استفاده از ظرفیت مراکز خود در دو بخش دولتی و خصوصی و با همکاری 8هزار و 940 نفر از همکاران در حال تولید اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم هستند که تا به امروز 12 میلیون و 855 هزار عدد ماسک توسط این سازمان تولید شده است. همچنین موفق به تولید 333 هزار و 187 لباس پزشکی و 326 هزار و 693 عدد سایر اقلام بهداشتی و بیمارستانی شده اند.
وزیر کار تأکید کرد: آموزش مهارت های زندگی و توسعه فعالیت های آموزشی برای ادامه کار در شرایط شیوع ویروس کرونا لازم و ضروری است.
وی تصریح کرد: حرکت به سوی آموزش های مجازی و تکنولوژی روز دنیا از فواید کرونا بود و امروزه آموزش‌های مجازی جزئی از نهضت مهارت افزایی هستند.
شریعتمداری در خصوص ظرفیت فضای مجازی در حوزه های آموزشی گفت: با استفاده از ابزارهای گوناگون سازمان فنی و حرفه ای باید به سمتی رفت که هیچ ساعت خالی در برنامه های این سازمان وجود نداشته باشد.
وی در ادامه این جلسه با تاکید بر ضرورت ارتقای اعتبار مدارک فنی و حرفه ای اظهار داشت: فرد ماهر در جامعه باید در جایگاه مناسبی قرار بگیرد و آموزش های فنی نیز با تحصیلات دانشگاهی همراه شود. در این زمینه به همکاری صداوسیما برای افزایش سطح مهارت ها و راه اندازی نهضت مهارت افزایی نیاز داریم تا فرهنگ سازی لازم انجام شود.
شریعتمداری همچنین با تاکید بر اینکه جهش تولید بدون جهش مهارت، ممکن نیست اضافه کرد: متاسفانه تعداد بالایی از خیل بیکاران از قشر دانش آموختگان هستند و کسانی که آموزش های فنی و حرفه ای را همراه با مهارت آموخته باشند، کمتر بیکار هستند.
وی با تاکید بر اینکه معاونت اشتغال و کارآفرینی نباید بیگانه از سازمان فنی و حرفه ای عمل کند این معاونت را به همکاری با سازمان فنی و حرفه ای در زمینه صلاحیت های حرفه ای و مهارتی مکلف دانست و گفت: از این پس پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در توسعه کسب و  کار و کارآفرینی با تأیید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ ای کشور با محوریت گواهی نامه مهارت سازمان صورت می گیرد.
گواهی نامه های ایمنی سازمان معتبر است
در ادامه این ویدئو کنفرانس، مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای و یکی از کارآموزان استان کرمان در خصوص گواهی نامه های ایمنی (hsc) صادره از سوی سازمان و عدم پذیرش آنها از سوی کارخانجات، صنایع و بنگاه های اقتصادی مطالبی را مطرح کرد که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم زمان با حاتم شاکرمی، معاون روابط کار این وزارتخانه تلفنی گفتگو کرد و درباره اقدامات صورت گرفته در این حوزه سوالاتی را پرسید و دستور اقدام لازم و فوری طی یک هفته برای برطرف کردن این مشکل را صادر کرد.
در پایان وزیر تعاون با تولیدکنندگان ماسک و اقلام بهداشتی و همچنین چند تن از کارآموزان کارآفرین سازمان در استان های فارس، زنجان، بوشهر، کردستان، خراسان رضوی و کرمان گفتگو و از تلاش های آنان تشکر کرد.
لازم به ذکر است این ویدئو کنفرانس برای نخستین بار هم زمان برای همه کارکنان سازمان در سراسر کشور از طریق پورتال سازمان قابل مشاهده بود و بخش هایی از آن به طور زنده از شبکه خبر پخش شد.