اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 22 ارديبهشت 1399
کد 4412

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور:

اساس رفتار توسعه یافته در مهارت بر گفتگو، خردجمعی و انعطاف در پذیرفتن آرا استوار است

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان در دیدار با رئیس و اعضای هیأت مدیره کانون انجمن های صنفی آموزشگاه های آزاد استان تهران بر تعامل، گفتگو و تکیه بر خرد جمعی برای دستیابی به رفتار توسعه یافته در مهارت آموزی تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی و به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، هاشمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای به همراه یعقوب نماینده، مدیر کل آموزشگاه های آزاد و مشارکت های مردمی با رحیم عابدی، رئیس کانون انجمن های صنفی استان تهران و اعضای هیأت مدیره این کانون پیرامون چالش های پیش روی آموزشگاه های آزاد دیدار و گفتگو کردند.
بنا براین گزارش، هاشمی در این دیدار ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: این ماه فرصت خوبی است تا بنا بر نص صریح قرآن، ناامیدی از انسان دور شده و آرامش را به آنها هدیه دهد.
وی افزود: این ماه، ماه عبور از خودخواهی و خود برتربینی هاست.
هاشمی در ادامه بیان کرد: در چاره اندیشی برای عبور از مشکلات باید از مباحث خُرد و کوچکی که مانع وحدت رویه هستند دوری کنیم، زیرا اختلاف نظرات اگر حاصل درایت، دانایی و عمیق نگری به مسائل باشد، سازنده و ارزشمند است.
معاون وزیر کار تصریح کرد: منکر اختلافات و تضارب آرا نیستیم اما بر این عقیده ایم که قیمت از آن کسی است که در رقابت، خلاقیت، قدرت اندیشه، درایت و دانایی داشته و با این تفکر سرمایه های اجتماعی را به جریان تبدیل کند.
رئیس سازمان تصریح کرد: از 11 هزار آموزشگاه آزاد کشور، تنها 700 آموزشگاه فعال هستند که لازمه قرار گرفتن آنها بر موضع فعال، نقدی است که بر مبنا و پایه ایده و فکر باشد.
وی گفت اکنون زمان آن است که از خود بپرسیم چرا نتوانسته ایم با همگرایی و خرد جمعی وزن مهارت را در منظر و نگاه حکومت بالا ببریم؟ تا چه حد توانسته ایم مهارت را قیمت بدهیم تا نزد حکومت و ملت ارزش یابد؟
هاشمی تأکید کرد: تغییر نگاه جامعه به ارزش مهارت بر عهده ماست.
کانون انجمن های صنفی استان باید اهل گفتگو و تعامل با تمام رده های جامعه باشد
هاشمی، با اشاره به آغاز به کار پارلمان مربیان و کارشناسان ادارات کل استانها، به عنوان زبان گویای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، گفت: انتخابات این پارلمان کاملاً دموکراتیک بوده و درون آن بر اساس خرد و تعامل افراد استعدیابی شده و برگزیدگان می توانند پیشتاز مهارت در پایتخت می شوند.
وی افزود: کانون هم باید اهل گفتگو و تعامل با مجلس و شرکای اجتماعی دیگر باشد و همه انتظارات خود را در درون سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور جستجو نکند، بلکه خود با تجمیع سرمایه آموزشگاه های آزاد، کارگاه ایجاد کرده و تجهیزات آن را از ما درخواست کند.
معاون وزیر بیان کرد: در دورانی که قداست و فضیلت آدمی در جامعه متأثر از مدرک گرایی شده است، ارزش زایی برای مهارت در جامعه یک ضرورت است.
علی اوسط هاشمی، رئیس سازمان بیان کرد: سال 1400 بهار آموزشگاه های آزاد و واگذاری اختیارات است. می توانید در این فرصت با ایجاد فضای رقابت سالم در بین خود و نه با سازمان، تهران را پایلوت واگذاری اختیارات قرار داده و به رفتار توسعه یافته برسیم.
معاون وزیر تعاون تأکید کرد: ارزش مهارت منتج به موقعیت، با مدرک منتج به بیکاری قابل مقایسه نیست، پس لازم است هدف را یکی بدانیم تا نگاه جامعه به مهارت وسعت یابد.
وی در همین خصوص به ایجاد کارگروهی مشترک با کانون انجمن های صنفی اشاره کرد.
در ادامه این نشست، رحیم عابدی، رئیس هیأت مدیره کانون انجمن های صنفی استان تهران، گفت: در حال حاضر در حدود یک چهارم آموزشگاه های آزاد از نظر کمی و به عنوان محور سایر آموزشگاه های آزاد فعالیت می کنند.
وی با اشاره به اینکه 80 درصد همکاران در فضای استیجاری کار می کنند که در شرایط کنونی شیوع کرونا فعالیتی ندارند و شرایط سختی بر آنها حاکم شده است و افزود: کانون انجمن های صنفی استان تهران با بهره گیری از کارشناسان زبده و خبره خود آمادگی دارد تا از این بحران خارج شده و نقش آفرینی کند.
در خاتمه اعضای هیأت مدیره کانون، به بیان مشکلات و نقطه نظرات خود پرداختند که مهمترین آنها عبارت است از:
-  تعیین تکلیف مهارت آموزان جا مانده از آزمون در سه ماه پایانی سال ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا
- نهایی کردن آزمون و سنجش مهارت ۴۴ هزار نفر مهارت آموز که از آغاز شیوع ویروس کرونا موفق به ارزشیابی نهایی نشده اند
-  واگذاری آزمون ها در سطح کتبی و عملی به مربیان آموزشگاه های آزاد
-  توسعه آموزش های مجاز
- آموزش های ارائه شده توسط آموزشگاه های آزاد در پورتال سازمان آموزش فنی و حرفه ای دیده شده و به رسمیت شناخته شود
-  بستر یکپارچه برای آموزش های مجازی در اختیار آموزشگاه های آزاد قرار گیرد
 
-  پیشنهاد برگزاری آزمون های کاغذی با رعایت پروتکل های بهداشتی طی ۲۰ روز برای مهارت آموزان جا مانده از آزمون
-  متعادل کردن تعرفه های آموزشی در شرایط کنونی
-   حذف آزمون کتبی و پرداختن به آزمون های عملی
-    اعطای وام به آموزشگاه های آزاد با توجه به خسارت وارده به آنها در سه ماهه اخیر
-    توجه ویژه به رشته هایی که محوریت مهارت عملی دارند
-   آموزشگاه ها در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور پررنگ تر دیده شود
-    تدوین دستورالعمل مجدد برای آموزشگاه های آزاد