اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : يکشنبه 11 خرداد 1399
کد 4426

در جلسه توسعه شورای مهارت استانداری آذربایجان شرقی عنوان شد:

دکتر علی اوسط هاشمی: وزن اجتماعی مهارت، ضعیف شده است

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با تاکید بر این‌که امروز وزن اجتماعی مهارت ضعیف است، گفت: گرایش قالب جامعه به سمت دانشگاه محوری و مدرک گرا بودن در تحصیل رسمی و آکادمیک پیش رفته است، نباید اجازه دهیم این نگاه در جامعه دوام دار باشد، تمام آمال و آرزوی جوان و نوجوان نباید به دانشگاه ختم شود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی و به نقل از خبرگزاری ایسنا، رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با تاکید بر این‌که امروز وزن اجتماعی مهارت ضعیف است، گفت: گرایش قالب جامعه به سمت دانشگاه محوری و مدرک گرا بودن در تحصیل رسمی و آکادمیک پیش رفته است، نباید اجازه دهیم این نگاه در جامعه دوام دار باشد، تمام آمال و آرزوی جوان و نوجوان نباید به دانشگاه ختم شود.
علی اوسط هاشمی در جلسه‌ی شورای توسعه‌ی مهارت آذربایجان شرقی، با اشاره به سالگرد ارتحال حضرت امام(ره)، اظهار کرد: امام خمینی (ره) فردی بود که توانست مرجعیت ملت در اداره‌ی کشور را به زیبایی زینت ببخشد، کسی که توانست استکبار زدایی را در کشور رقم‌ بزند و حاکمیت مطلق برای تعیین سرنوشت را به خود ملت بسپارد، این نگرش و نوع نگاه می‌تواند قدرت زا و پشتوانه پیشرفت و توسعه ترقی یک ملت باشد که امیداواریم به خوبی از آن صیانت کنیم.
وی با اشاره به سفر خود به ۱۲ استان در کشور، افزود: آذربایجان شرقی دوازدهمین استانی بوده که به آن سفر می‌کنم، با افتخار اعلام‌می‌کنم این استان جزو موفق‌ترین استان‌هاست و در بین ۱۲ استانی که سفر داشتم از حیث کیفی و محتوایی رتبه ی اول را دارد و این امر برای بنده نیز نقطه ی قوت است.
هاشمی، مهم‌ترین رکن آذربایجان شرقی را سرمایه‌ی انسانی عنوان کرد و گفت: انسان های فرهیخته و پر آوازه‌ بخشی از سرمایه ملی ایران  و حاصل رویش در دیار آذربایجان است که این باعث افتخار ملی است و ما نیز به آن می بالیم.
 
وی با بیان این‌که شورای مهارت برگرفته از چهار شورای رفاه، کار، اشتغال و آموزش، مدیریت و مهارت است، گفت: تمدن ایران گواه بر پیشتازی ایرانیان در مهارت بوده است و بخشی از وزن امروز استان‌های کشور را از استادان و معماران اهل مهارتی می‌دانیم که‌ ایران را جزو دهمین قطب گردشگری جهان کرده‌اند، اگر در هر نقطه‌ای از ایران قدم بزنیم‌ همه‌ی آثار حاصل معماری و مهارت، توانمندی و ظرفیت ایرانیان بوده است.
وی افزود: به هر موزه ای که در کشور برویم، آثار آن موزه نشان از توانمندی و قابلیت استادان اهل فن و مهارت ایرانیان است.
رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور خاطرنشان کرد: براساس پیمان جهانی، گواهینامه‌های صادره از سوی آموزش فنی و حرفه‌ای با برد و اعتبار جهانی برابر است، گواهی نامه‌ی مهارتی سازمان آموزش و فنی حرفه‌ای به دلیل تاسی از ایسکو و استانداردهای به توافق رسیده، مورد پذیرش جهانی است. یک فرد برای ورود به بازار جهانی اگر دارای گواهی آموزش فنی و حرفه ای باشد، راحت  می تواند در بازار جهانی ورود پیدا کند.
وی بیان کرد: امروز هیچ کارفرمایی را سراغ نداریم که به صرف برخورداری از گواهی مدرک عالی دانشگاهی، کسی را برای کار بپذیرد، لذا این نگاه یک واقعیت است اول باید نگاه خود را تغییر دهیم.
وی با تاکید بر این‌که بازار آذربایجان شرقی باید سرشار از نیروهای خلاق باشد، گفت: آذربایجان شرقی به دلیل وجود زیرساخت‌های تربیت و مهارت، قابلیت تربیت افراد مهارت دار را دارد، در این استان صنایع مادر و مرجع وجود دارد، مهارت محدود به اشتغال نیست، مهارت عامل به ایجاد زیست مساملت آمیز نیز است و می‌تواند بستر را برای بودن با معرفت در جهت پیشرفت شکل دهد معتقدم اخلاق حرفه ای در هر بخشی جزو ضرورت‌های جامعه است.
وی گفت: تقاضای اساسی و اول جامعه‌ی افراد جویای کار از ما، کار است، همه‌ی کار نیز در حوزه‌ی کارآفرینان نمونه و دولت انباشت شده ولی امروز باب سرمایه گذاری برای دولت نیز سخت شده است، باید واقعیت تلخ زندگی با تحریم‌ را بپذیریم، عرضه نفت اکنون به زمان عرضه‌ی نفت در دهه ۶۰ رسیده است.
وی تاکید کرد: امروز به خود اشتغالی باید توجه جدی شود، خود اشتغالی نیز از طریق مهارت محقق می‌شود.
اوسط هاشمی یاد آور شد: طی هشت ماه اخیر حدود ۱۲۰۰ فرصت شغلی در بخش کشاورزی با مرکز پژوهش و آموزش وزارت جهاد کشاورزی مطالعه کرده‌ایم که تاکنون ۲۵۰ فرصت شغلی از آن را در حوزه‌ی کشاورزی با تمامی زیرفصل‌ها نهایی کرده‌ایم.
وی بیان کرد: جوان امروزی طالب کار است و تمرکز برای ورود به حوزه‌ی دولت نیز دیگر جواب نمی‌دهد چون دولت هم با تورم نیروی انسانی مواجه است‌.
رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای  کشور با تاکید بر این‌که سال ۱۴۰۰،  بهار آموزش‌های آزاد است، گفت: ۸۰۰ مهارت در شورای عالی مهارت قانون شده است،  اکنون از سه سطح آموزشی عبور کرده و می‌توانیم مابقی سطح‌ها را برای آموزشگاه‌های آزاد محول کنیم، تا بتوانیم پایه گذار فضایی در کشور باشیم.
وی تاکید کرد: از همه انتظار داریم به بخش مهارت به شکل جدی‌تری ورود کنند، اکنون سرعت شگفت انگیز تکنولوژی را می بینیم، جهان امروز به دلیل شیوع کرونا با سقوط اقتصادی روبرو است، برای ما نیز مشخص شد به زیرساخت‌ها و آمادگی های زیادی در حوزه‌ی آموزش نیاز داریم، کرونا اثبات کرد تجارت الکترونیک جزو ضروریات است.
وی تاکید کرد: اگر قرار است به اشتغال پایدار و زایش زا برسیم، شرط آن روی آوری به نیاز زمان است، امروزه آشنایی به علم آی تی و کارکرد با کامپیوتر و نرم افزاری اندیشیدن جزو ضروریات است، باید تغییر را بپذیریم و قطعا مهارت یکی از الزامات تغییر است.
وی بیان کرد: تمامی استادکاران و مربیان اهل مهارت را در استان شناسایی کنید تا مرکز تربیت مربی در شمال غرب کشور را در آذربایجان شرقی را راه اندازی کنیم.
اوسط هاشمی با بیان این‌که جایگاه دپارتمان فرش و کفش در آذربایجان شرقی است، افزود: به دلیل وجود ظرفیت‌های زیادی در بخش فرش  در این استان به راحتی می‌توان از تمام مربیان و استادکاران ماهر در هر بخش و صنعتی شناسایی کرده و در مراکز فنی و حرفه ای به کار گرفته شوند.
وی با بیان این‌که بیش از ۵۰ درصد ورودی کارگاه‌های فنی و حرفه ای کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهد، گفت:  آموزش ضمن کار، یک ضرورت است هر واحدی که برای آموزش و ارتقای مهارت سرمایه گذاری کند، از مالیات آن واحد کسر خواهد شد.
 وی در بخش دیگر سخنان خود، افزود: لایحه‌ای برای مقطع اول و دوم متوسطه  تنظیم می‌شود تا در آینده هیچ دانش آموزی دبیرستان را ترک نکند مگر اینکه یک مهارت را آموزش ببیند.