اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : شنبه 7 تير 1399
کد 4456

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

گفتمان مهارت در کشور ضعیف و مغفول ‌مانده است

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور جلب توجه جامعه به ارزش مهارت را از برنامه‌های محوری این سازمان در سال جاری برشمرد و گفت: گفتمان مهارت در کشور ضعیف و مغفول مانده است و در مسیری قرار گرفته‌ایم که تمام ارزش‌ها در دانشگاه‌ها متمرکز شده است.
علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور جلب توجه جامعه به ارزش مهارت را از برنامه‌های محوری این سازمان در سال جاری برشمرد و گفت: گفتمان مهارت در کشور ضعیف و مغفول مانده است و در مسیری قرار گرفته‌ایم که تمام ارزش‌ها در دانشگاه‌ها متمرکز شده است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی و به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، هاشمی در نشست هم اندیشی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و اتاق تعاون در هفدهمین سفر استانی خود به ایلام گفت: امروزه در دنیای کنونی به فکر و ایده توجه ویژه ای می‌شود و اندیشه و خلاقیت و ابداع و نوآوری بسیار مورد حمایت قرار می‌گیرد و منجر به فکر و دانایی می‌شود و این نوع نگاه مناسب پیشرفت و توسعه یک کشور است.
وی، درک درست به اهمیت مهارت‌آموزی را پشتوانه ارزشمندی برای سازمان فنی و حرفه‌ای عنوان کرد و افزود: انسان به عنوان محور تغییر، تحول و ساختن است و اگر انسان و قدرت تغییرش به خوبی مورد توجه قرار گیرد قطعا جامعه بدون اتکا به منابع و ذخائر اصلی موجود خود موفق خواهد بود چون بر اساس توانمندی افراد شکل گرفته است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: باید بپذیریم تغییر الزامی است و باید متناسب با ضرورت‌های زمان پیش برویم از همین بازنگری در استانداردهای آموزشی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.
اوسط هاشمی تاکید کرد: بازنگری در استانداردهای آزموشی و صلاحیت‌های حرفه‌ای نخستین گامی است که در سالجاری برداشته‌ ایم و هدفگذاری شده که تا پایان سال در ۲ هزار استاندارد آموزشی بازنگری شود.
 
وی با تاکید بر ترویج روش آموزش های دوگانه گفت: سازمان فنی و حرفه ای در این زمینه با سنجش مهارت ها در این عرصه نقش آفرینی خواهد کرد.
معاون وزیر تعاون ادامه داد: جامعه خالی از نیروی مهارت است و برای رسیدن به نیرویی که بعنوان بازوان کارفرما و کارآفرین کیفیت رقابت را افزایش دهد نیروی انسانی مهارت دیده و با آموزش کاربردی است.
اوسط هاشمی با بیان اینکه سند راهبردی ۲۲ استان در کشور نهایی شده است، گفت:  سند راهبردی مهارت در استان ایلام تاکنون اجرا نشده و باید تقاضا محوری را به سمت آموزش مهارت سوق دهیم همچنین باید مهارت را با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی، قانونمند و با قاعده‌پذیری شکل دهیم.
وی سنجش مهارت در استان ایلام را با وجود ظرفیت های انسانی بالا ضروری دانست و اضافه کرد: باید مرکز سنجش مهارت در این استان شکل بگیرد چرا که نگاه وسیع به مهارت می تواند در هدایت جامعه جویای کار موثر باشد.
رییس سازمان فنی و حرفه ای با بیان اینکه نیاز امروز کشور مهارت آموزی است، افزود: در طول ۴۰ سال گذشته گفتمان درست مهارتی نداشته ایم و نیازمند گفتمان ملی مهارت هستیم که این مهم با طرح آمایش سرزمینی پاسخ داده می شود.
اوسط هاشمی تاکید کرد: پیوست نیروی انسانی در کنار پیوست مهارت باید مورد توجه قرار گیرد و در این  عرصه به نیازسنجی و تقاضا توجه شود.
وی با اشاره به ظرفیت های خاص استان ایلام تصریح کرد: در تمدن کهن ایلام سرمایه هایی خلق شده که امروز باید بازشناسی و به روز شوند و استان نیز با قوت بخشیدن به کارهای فرهنگی و اجتماعی روی آوردن به کسب مهارت در جامعه را عمومیت بخشد.
معاون وزیر تعاون با بیان اینکه این مهم با وجود نیروهای موجود و پتانسیل های استان دست یافتنی است، گفت: امیدواریم با تعامل هر چه بیشتر مدیران و ایجاد هم افزایی بتوانیم گام موثری در جهت خدمت رسانی به مردم استان در راستای سیاست های کلان وزارت برداریم.
هاشمی تاکید کرد: ظرفیت‌های بسیاری در استان ایلام وجود دارد که با مهارت‌آموزی و آموزش به این جمعیت قابل توجه، می‌توان انسان‌های توانمند و کارآفرین بی شماری را تربیت کرد.