اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : چهارشنبه 15 مرداد 1399
کد 4526

علی اوسط هاشمی

نقشه جامع پژوهش سازمان، دهه فجر رونمایی می شود

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نشست با کارکنان معاونت پژوهش و کارکنان دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی با اشاره به اینکه پژوهش مغز متفکر سازمان است، گفت: نقشه جامع پژوهش سازمان، دهه فجر رونمایی می شود.
علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نشست با کارکنان معاونت پژوهش و کارکنان دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی با اشاره به اینکه پژوهش مغز متفکر سازمان است، گفت: نقشه جامع پژوهش سازمان، دهه فجر رونمایی می شود.
 به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی و به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، هاشمی در این دیدار ضمن قدردانی از کارکنان دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی در رونمایی از 1000 استاندارد نوین آموزشی در هفته ملی مهارت گفت: پژوهش به تعبیری بر بام سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ایستاده است و این حکایت از دید وسیع آن دارد.
وی افزود: استانداردهای رونمایی شده عمدتاً در بخش هایی بود که سهم شان در حوزه آموزش های مهارتی خالی بود و با رونمایی از آنها نشان دادیم قامت جهانی داریم و قادر به مقاومت در مقابل تحریم ها و تبعات آن هستیم.
هاشمی صنایع نفت، صیادی، ساحلی و کشاورزی را خزانه ای از دارایی کشور دانست که در آنها استانداردهای نوین تدوین شده است.
پژوهش نقش فرابخشی و اثر گذار در جامعه دارد
 معاون وزیر تعاون خطاب به کارکنان معاونت پژوهش گفت: یافته های شما در زمینه پژوهش می تواند در جامعه اثرگذار باشد.
هاشمی ادامه داد: در شرایط بحران، تحریم و کرونا، طرح جامع و سند آموزشی پژوهش باید پوشش دهنده نیازهای کشور در همه زمینه های مهارتی و ابعاد گوناگون باشد.
وی با تأکید بر نگاه به ارزش مهارت، افزود: بزرگی فکر در حوزه پژوهش می تواند بر هدایت آموزش و جهت گیری آن در جامعه  سایه افکند تا اثر اجتماعی کار مهارت نمایان شود.
بسترهای پژوهش در برنامه هفتم توسعه کشور به خوبی شکل گرفته است
هاشمی، افزود: سند راهبری مهارت ابتدا در همه استان ها تدوین و پس از بررسی و تکمیل، تحت عنوان سند راهبردی کشور برای تأیید به شورای عالی مهارت فرستاده می شود.
وی تأکید کرد این سند بر پایه صلاحیت حرفه ای، سنجش مهارت و استاندارد های قوی پایه گذاری می شود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تصریح کرد: کیفیت بخشیدن به مهارت و حرفه های آموزشی با اثبات صلاحیت در تدوین استاندارد و آینده نگری ممکن می شود.
نقشه جامع پژوهشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در دهه فجر رونمایی می شود
در ادامه این نشست، هاشمی درخصوص تدوین نقشه جامع پژوهشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: این نقشه باید ترسیم کننده نگاهی نو در دولت، حکومت و مقامات باشد.
وی در این خصوص گفت:کمیته تخصصی برای تهیه این نقشه  با تکیه بر خرد جمعی و تصمیم دبیرخانه و با سیاست تمرکز زدایی و برون سپاری با اعطای بودجه به استان ها باید تشکیل شود.
هاشمی تأکید کرد تدوین استانداردها باید به سمتی پیش رود که هر آموزشی در کشور از کانال سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور عبور کرده و استاندارد خود را از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور دریافت کند.
این گزارش می افزاید: در آغاز این نشست، ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت به  ارائه گزارشی از ظرفیت ها و چالش های پیش روی حوزه پژوهش پرداخت.