اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : سه شنبه 5 اسفند 1399
کد 4714

علی اوسط هاشمی:

مراکز تخصصی مهارت آموزی در حوزه طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی ایجاد می شود

در دیدار علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، زنگنه، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی ایران، بر ایجاد مراکز تخصصی مهارت آموزی در حوزه طلا و جواهرسازی با مشارکت دو مجموعه تاکید شد.
 به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان و زنگنه، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی ایران ، با هدف گسترش همکاری های متقابل در دفتر ریاست سازمان دیدار و گفتگو کردند.
بنابراین گزارش، هاشمی، گفت: طلا مقوله ای است که وزن و قیمت جهانی دارد و می تواند برای کشور ارز آور باشد از این رو به روز بودن آموزش ها و استانداردهای مرتبط با آن یک ضرورت است.
وی تأکید کرد: در این رشته  مهارت و اخلاق حرفه ای باید توأم با یکدیگر باشد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، بر بازنگری تفاهم نامه ها و فراهم کردن زمینه اجرای آن ها تأکید کرد و افزود: باید ظرفیت مراکز آموزشی دولتی و آموزشگاه های آزاد سازمان ارزیابی شود تا بتوان برای ارائه آموزش های مهارتی در حرفه طلا و جواهر با بهره گیری از ظرفیت های هر دو بخش، برنامه ریزی دقیق و مناسب داشت.
وی تصریح کرد: همکاری با اتحادیه طلا و جواهر کشور بر اساس مدل آموزشی دوگانه (آموزش در محیط کار واقعی) شکل می گیرد تا سطح کیفی آموزش ارتقا یافته و بازخورد آن در صنایع مرتبط و جامعه به خوبی نمایان شود.
هاشمی ادامه داد: بین مراکز دولتی و خصوصی سازمان باید  ارتباط منطقی شکل گیرد، بدین صورت که ظرفیت آموزشی مراکز و سطح تجهیزات در هر دو مجموعه بررسی شده و هر کارگاهی که از استانداردهای
لازم مطابق تایید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برخوردار است، در همکاری دو مجموعه استفاده شود.
معاون وزیر کار در ادامه به ظرفیت های استان های کشور در زمینه معدن اشاره کرد و گفت: کشور ما در زمینه معادن طلا، سنگ های قیمتی و فلزات، ظرفیت بسیار خوبی دارد که می توان با همکاری اتحادیه طلا و جواهر، مراکز تخصصی مهارت آموزی در حوزه طلا و جواهر سازی ایجاد کرد.
هاشمی پیشنهاد کرد، این طرح به صورت پایلوت، در مناطق جمعیتی و استان هایی که اتحادیه طلا و جواهر در آن ها فعالیت گسترده تری دارد، اجرا شود.
سپس، علیرضا حاتم زاده، معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، گفت: سازمان در 10 استان کشور دارای کارگاه های دولتی در رشته طلا و جواهرسازی است. همچنین در کل کشور نیز آموزشگاه های آزاد در این حوزه فعال هستند.
وی تأکید کرد: برای گسترش همکاری و بهره برداری از ظرفیت های دو طرف با هدف تسهیل در اشتغال و ارائه تسهیلات برای ایجاد اشتغال به دیدگاه بلند مدت و تعریف اهداف مشخص نیاز داریم.
حاتم زاده افزود:  بخشی از آموزش ها می تواند در مراکز آموزشی سازمان و بخش دیگر در اتحادیه طلا و جواهر سازی انجام می شود.
معاون آموزشی سازمان همچنین برگزاری آزمون سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای با همکاری اتحادیه طلا و جواهر را از زمینه ای همکاری دوجانبه دانست.
 زنگنه: تدوین پیوست مهارت درحوزه طلا و جواهرسازی یک ضرورت است
در ادامه، زنگنه، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ضمن استقبال از همکاری با سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور، گفت: این اتحادیه یک اتحادیه کشوری است که زیر نظر اتاق بازرگانی فعالیت می کند و دارای 600 زیر مجموعه در کشور در زمینه های جواهر، فلزات گرانبها، نقره و سنگ های قیمتی است.
وی یکی از مشکلات اتحادیه طلا و جواهر کشور را فاصله میان بازار کار و آموزش دانست و تصریح کرد: پیوست مهارت در این رشته بعد از کارآموزی و به صورت کاروزی باید دیده شود.
 زنگنه، ادامه داد: کار در محیط واقعی، آشنایی کارآموز با استانداردهای شغلی را فراهم می کند.
در خاتمه برای انعقاد تفاهم نامه همکاری در آینده ای نزدیک توافق شد.