اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : شنبه 28 فروردين 1400
کد 4800

برنامه ایجاد ۱۴۰۰ مرکز آموزش جوار و بین کارگاهی

مدیرکل دفتر آموزشگاه های آزاد و مشارکت های مردمی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از برنامه ایجاد ۱۴۰۰ مرکز آموزش جوار و بین کارگاهی در سال 1400 خبر داد
مدیرکل دفتر آموزشگاه های آزاد و مشارکت های مردمی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از برنامه ایجاد ۱۴۰۰ مرکز آموزش جوار و بین کارگاهی در سال 1400 خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، یعقوب نماینده در گفتگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: در حال حاضر در حدود ۳۰۰ مرکز آموزش جوار و بین کارگاهی در کارخانجات، صنایع و بنگاه های اقتصادی فعال هستند و ظرف یک سال و نیم گذشته این مراکز از ۱۲۰ به تعداد ۳۰۰ مرکز فعال رسیده اند و در واقع در این مدت ۱۸۰ مرکز آموزش جوار و بین کارگاهی به مراکز فعال کشور اضافه شده است.
وی در ادامه افزود: با توجه به شعار سال ۱۴۰۰ " تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" بر مبنای تولید، مراکز اقتصادی و تولیدی به سمت تاسیس مراکز جوار و بین کارگاهی برنامه ریزی کرده اند.
نماینده، با اشاره به اینکه معافیت مالیات ارزش افزوده برای بنگاه های اقتصادی که مراکز جوار و بین کارگاهی داشته باشند، تعلق خواهد گرفت و اینکه بنگاه های تولیدی و اقتصادی به سمت زمینه سازی ایجاد آنها حرکت کرده اند، اضافه کرد: یکی دیگر از امتیازات ایجاد مراکز جوار و بین کارگاهی برای بنگاه های تولیدی این است که کارکنان این شرکت ها می توانند در همین راستا از طرح طبقه بندی مشاغل استفاده کنند و البته کیفیت کار تولیدی و بهره وری نیروی انسانی نیز از امتیازات این مراکز آموزشی برای بنگاه های اقتصادی و تولیدی است.
این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: تمام عوامل برشمرده و امتیازات موجود، باعث شده اند که فضای مستعدی در بخش ایجاد مراکز جوار و بین کارگاهی بوجود بیاید.
وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بنگاه های اقتصادی در ایجاد مراکز آموزشی و اینکه بالغ بر ۱۸۰هزار بنگاه اقتصادی فعال در کشور وجود دارد که دارای حداقل نیروی انسانی بالای ۳۶ نفر هستند و برنامه سازمان فنی و حرفه ای برای تاسیس ۱۴۰۰ مرکز آموزشی جوار و بین کارگاهی در سال ۱۴۰۰، بر اساس برنامه ریزی ها تعداد این مراکز در سطح کشور در پایان سالجاری به عدد ۱۷۰۰ مرکز آموزش جوار و بین کارگاهی خواهد رسید. مطابق ماده ۱۱۰ قانون کار و آیین نامه ذیل آن معیار برای ایجاد مراکز جوار و بین کارگاهی ۳۶ نفر است.
مدیرکل دفتر آموزشگاه های آزاد و مشارکت های مردمی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه اضافه کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، با تمرکز بر استعدادهای هر استان، ۱۴۰۰ مرکز آموزش جوار و بین کارگاهی در سطح کشور توزیع شده است. امیدواریم در ظرف سال جاری استان ها بتوانند با ارتباط مناسب و تعامل با بنگاه های اقتصادی، مراکز در نظر گرفته شده را ایجاد کنند.
تربیت نیروی انسانی در محیط کار واقعی
نماینده اظهار داشت: در خصوص شعار سال ۱۴۰۰ که یکی از مباحث مطرح شده آن پشتیبانی است، یکی از مولفه های بسیار مهم در واقع تربیت نیروی انسانی کارآمد، ماهر و مجرب است که لازمه وجود آن در کشور بحث آموزش است. در حال حاضر عمده بنگاه های اقتصادی از پیدا کردن نیروهای کارآمد و مجرب عاجز هستند و گاهی دیده شده صنایع مختلف نیروهای مجرب و دارای مهارت را از بنگاه های اقتصادی و تولیدی دیگر جذب می کنند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل عدم وجود نیروهای کارآمد و ماهر در کشور عدم مشارکت دانشگاه ها و مدارس کشور در تربیت نیروی مجرب و ماهر است و به همین خاطر به شدت در کشور با کمبود نیروی انسانی ماهر، نیمه ماهر و متخصص مواجه هستیم. برای تربیت نیروی کار ماهر بهترین جا محیط کار واقعی است. باید توجه داشت که دانشگاه ها و مدارس توان تربیت نیروی کار دانشی دارند و آنچه صنعت نیاز دارد نیروی کار ماهر و کارکشته است و بهترین شرایط برای تربیت این نیروها در محیط کار واقعی در واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی است.
وی گفت: باید در نظر داشت که افق و آینده یادگیری و مهارت آموزی در حوزه و تمرکز بر محیط کار واقعی است، به این معنی که دانشگاه ها باید تربیت نیروی کار ماهر را در محیط کار واقعی انجام دهند.
نماینده در ادامه گفت: تاریخ ایجاد مراکز جوار و بین کارگاهی در کشور به دهه ۶۰ بازمی گردد و بر اساس ماده ۱۱۰ قانون کار، کارخانجات می توانند در محیط کار در حوزه تربیت نیروی کار ماهر مشارکت داشته باشند. به عنوان مثال در گذشته، شرکت های بزرگ در کنار فعالیت های اقتصادی و تولیدی، نیروهایی با عنوان کارآموز را تربیت کرده و در محیط کار واقعی آموزش می دیدند و با توجه به اینکه این نیروها در محیط های تولید کار را فراگرفته بودند در صنایع مختلف مشغول بکار می شدند.
تربیت نیروی کار ماهر در راستای منافع تامین اجتماعی است
مدیرکل دفتر آموزشگاه های آزاد و مشارکت های مردمی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اضافه کرد: یکی از سازمان هایی که از اشتغال بیشتر و رونق تولید می تواند بهره برداری بیشتری داشته باشد در واقع سازمان تامین اجتماعی است. این سازمان می تواند در برنامه های بلندمدت و سیاستگذاری های خود با سازمان های آموزشی مانند سازمان آموزش فنی و حرفه ای تعامل لازم را در حوزه تربیت نیروی کارآمد و ماهر بخصوص در بخش ایمنی کار و HSE داشته باشد و این موضوع علاوه بر جذب بیشتر این نیروها در صنایع و پرداخت های بیشتر بیمه ای، عاملی است در راستای کاهش حوادث کار و پیرو آن کاهش پرداخت های غرامت توسط سازمان تامین اجتماعی.
این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: جنس مراکز جوار و بین کارگاهی از جنس کارآموزی در محیط کار واقعی است و بشدت می تواند صنایع را از نیروی انسانی ماهر برخوردار کند.
وی افزود: اگر نگاه کلان به این موضوع داشته باشیم، بازاریابی و آینده نگری برای سازمان بیمه ای تامین اجتماعی در آن کاملاً مشهود خواهد بود. البته باید این دید را نیز در این فعالیت در نظر داشت که مسئولیت اجتماعی سازمان تامین اجتماعی بسیار در این بحث مورد توجه قرار خواهد گرفت.