اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : سه شنبه 16 آذر 1400
کد 5094

عملکرد سه ماهه سازمان آموزش فنی و حرفه ای؛ رشد600 درصدی صدور مجوز تأسیس آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد / ابلاغ طرح صدور سه روزه مجوز ایجاد مراکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی

برنامه‌ ها و فعالیت های مهم سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در دوره اول سه ماهه فعالیت دولت سیزدهم تشریح شد.
برنامه‌ ها و فعالیت های مهم سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در دوره اول سه ماهه فعالیت دولت سیزدهم تشریح شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این گزارش ،مهم ترین اقدامات تحولی و طرح های جدید سه ماه گذشته سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تشریح شده است.
بنا بر این گزارش،  حذف امضاهای طلایی و انحصاری در صدور مجوزهای تاسیس آموزشگاه های فنی وحرفه ای و کاهش زمان صدور از متوسط 8 ماه به سه روز، کاهش زمان آزمون و صدورگواهینامه، حداکثر در ظرف مدت 7 روز و ابلاغ طرح صدور حداکثر سه روزه مجوز ایجاد مراکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین‌کارگاهی از جمله اقدامات جدید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در راستای ارتقای سطح خدمت رسانی به مردم و افزایش رضایت مندی مخاطبان است.
 همچنین، با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از ۱۰ مهر تا ۶  آذر سال جاری به منظور تسریع و تسهیل صدور مجوزهای تأسیس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در مقایسه با بازه زمانی 56 روزه مشابه سال پیش که 304 مجوز آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای صادر شده بود، شاهد رشد بیش از 600 درصدی و ارائه 1839 موافقتنامه اصولی (در حکم مجوز فعالیت آموزشی) به متقاضیان در این بخش هستیم.
بنا بر این گزارش، با توجه به تجربه موفق صدور سه روزه موافقت اصولی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد و در اقدام به مفاد شورای عالی اداری با موضوع «ساده سازی مراحل شروع کسب و کار» و توجه و عمل به رویکرد نظارت‌های پسینی به جای کنترل‌های پیشینی؛ «طرح صدور حداکثر سه روزه مجوز ایجاد مراکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین‌کارگاهی»، برای اجرا به کل کشور ابلاغ شده است.
تحویل دبیرخانه شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی
تحویل دبیرخانه «شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی» توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اقدام مهم دیگر است.
 به پیشنهاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حکمی از سوی معاون اول رئیس جمهور، غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر و  رئیس این سازمان به عنوان «دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی» منصوب شد، این در حالی است که پیش از آن سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور حتی در شورای مذکور عضویت نداشت، این موضوع از تحولات امید بخش در حوزه مهارت آموزی و  رساندن سازمان به جایگاه واقعی خود است که در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم محقق شد.
تدوین طرح های توانمندسازی جمعیت دانشجویی و فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی
تهیه طرح مهارت آموزی هیبریدی( کهاد) ویژه دانشجویان دانشگاه ها به استعداد یک میلیون نفر در سال و تهیه طرح مهارت آموزی ویژه فارغ التحصیلان بیکار دانشگاه با تمرکز برحوزه فن آوری اطلاعات به استعداد 500 هزار نفر از جمله  برنامه های اولویت دار سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برای اجرا در راستای توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور است.
توسعه ارتباطات بین الملل
در راستای توسعه دیپلماسی مهارت؛ انعقاد دو تفاهم نامه بین المللی با موسسه فدرال کارآفرینی و مهارت روسیه و موسسه کارآفرینی هندوستان، دنبال می شود.
عملکرد سازمان در حوزه های مختلف آموزش در سه ماهه اول فعالیت دولت سیزدهم
توسعه آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای
بنا براین گزارش، در این بازه زمانی 41 میلیون و 206هزار و727 نفر-ساعت ( معادل صد و هفتاد و پنج هزار و 868 نفردوره) آموزش توسط آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد برگزار و 807 پروانه تاسیس آموزشگاه های آزاد تمدید و صدور 673  اولین مجوز فعالیت برای تأسیس آموزشگاه آزاد انجام شده است.
همچنین برای دو  هزار و 989 نفر از متقاضیان آموزشگاه های آزاد برای نخستین بارابلاغ مربی گری صادر و یک هزار و 896 ابلاغ قبلی این گروه از مربیان تمدید شد.
تعداد مربیان فعال در آموزشگاه های آزاد، 17 هزار و 631  نفر است.
بنا بر این گزارش در خصوص ارائه آموزش توسط مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و بین کارگاهی، صنایع و صنوف – ضمن کار در این مراکز از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، یک میلیون و 372 هزار و 424 نفر- ساعت (معادل 16 هزار و 459 نفر) آموزش دیده اند و تا 15 آبان سال جاری 213 مرکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی جدید نیز راه اندازی شده است.
در این مدت، 50 مورد تفاهم نامه آموزشی نیز منعقد و در راستای ارتقای توانمندی آموزشی کارکنان 2 هزار نفر- ساعت رویدادهای مجازی (ویدیو کنفرانس و وبینار) برگزار شده است.
این گزارش می افزاید: علاوه بر به روز رسانی سه سامانه اختصاصی و اصلاح شبکه برای جداسازی اینترنت از شبکه داخلی (150) مورد، سامانه CRM نیز برای مخاطبان درون سازمانی راه اندازی شد و در 5 مورد تست نفوذ با توجه به تغییرات سامانه ها به صورت دوره ای کنترل شد.
این سازمان در بخش خدمات مشاوره ای 70 هزار و 817 نفر مشاوره به عموم جامعه و74 هزار و 453 نفر مشاوره اختصاصی و 5 هزار و 655 نفر مشاوره الکترونیک را ارائه کرده و پایش 23 هزار و 274 نفر از مشاوره شوندگان را انجام داده است.
بنا براین گزارش، 2 هزار و 919 نفر- ساعت آموزش در راستای توانمندسازی مهارتی معتادین بهبود یافته و خانواده های آسیب دیده از اعتیاد، 443 نفر- ساعت آموزش مهارتی  ویژه افراد دارای معلولیت، 543 هزار و 74 نفر – ساعت آموزش توانمندسازی ساکنین سکونت گاه های غیر رسمی و بازآفرینی شهری صورت گرفته است.
با آمار رو به افزایش، 2 هزار و 793 نفر- دوره؛ دوره های آموزشی توسعه کارآفرینی/ کسب و کار، 50 رویداد کارآفرینی و استارتاپی و همکاری در برگزاری 180 نفر- دوره های کارآفرینانه برای نوجوانان و همکاری، برنامه ریزی و نظارت بر 3 میلیون و 551 هزار و 267 نفر-ساعت دوره های آموزش مشاغل خانگی صورت گرفته است.
تشکیل24 شورای راهبری مهارت آموزی و مشاوره شغلی زندانیان، توسعه 4 هزار و 326 کارگاه های پذیرنده مهارت آموزی کارکنان وظیفه (محیط واقعی کار نیروهای مسلح)، شناسایی و حمایت از 710 استعداد برتر مهارتی و کارآفرینی در روستاها، شناسایی و به کارگیری 139 نفر از مربیان افتخاری در روستاها از دیگر اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بوده است.
در سه ماهه اول فعالیت دولت سیزدهم، یک هزار و 404 تعداد پاسخ به تقاضاهای آموزشی در سامانه تقاضاسنجی پورتال این سازمان ثبت شده است.
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در راستای افزایش عملکرد کمی و کیفی و توسعه عدالت آموزشی  3میلیون و 906 هزار و 222 نفر- ساعت - آموزش فنی وحرفه ای به جامعه روستایی،  299 هزار و 133 نفر-ساعت به جامعه عشایری و 135 هزار737  نفر-ساعت آموزش به دانش آموزان ارائه کرده است.
در راستای توسعه مهارت آموزی دانشجویان در داخل دانشگاه ها، 52 هزار و 438 نفر-ساعت آموزش ارائه شده و طرح کارآموزی دانشجویان در مراکز آموزش فنی و حرفه ای برای 401 نفر دانشجو اجرا شده است و همچنین 5  مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه ها (TMC) نیز ایجاد شده است.
این سازمان اعلام کرد: 26 میلیون و 890 هزار و 501 نفر-ساعت مهارت آموزی در مراکز ثابت و شعب شهری به گروه های هدف ارائه شده است.
برنامه های کوتاه مدت در حوزه آموزش
رهگیری اشتغال مهارت آموختگان در طرح آموزش در محیط واقعی کار، تهیه و تدوین نظامنامه توسعه آموزشهای مشارکتی فنی و حرفه ای در مراکز کارآموزی جوار و بین کارگاهی با تمرکز بر تسهیل و تسریع در صدور یک ساله مراکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی و تاکید بر ارتقای کیفی مراکز و شرط عملکرد آموزشی 30 نفر- ساعت برای تمدید و صدور مجوز 5 ساله، تحلیل کارشناسی روند اجرای تفاهمنامه های آموزشی جهت بررسی اثرگذاری تفاهمنامه ها و ضرورت انعقاد تهیه پیش نویس آیین نامه حمایت مالیاتی واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی جهت سرمایه گذاری مهارت آموزی، توسعه تعامل با اتاق اصناف ایران جهت دستیابی به مدل آموزش های مهارتی متناسب با ظرفیت های دو طرف، بررسی و بازنگری بخش های مختلف دستورالعمل اجرائی آئین نامه نحوه تشکیل و اداره آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد،  اجرای دوره های آموزشی تهویه و تبرید برای مربیان با مشارکت UNDP، مهارت آموزی به پناهندگان، مهارت آموزی دوگانه با همکاری موسسه KH و اتاق بازرگانی از برنامه های سازمان در حوزه آموزش است.
عملکرد معاونت پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت
فراهم کردن تمهیدات لازم برای سنجش مهارت 322 هزار و 173 نفر طی سه ماه بنا بر این گزارش طی سه ماهه اول فعالیت دولت سیزدهم، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تمهیدات لازم را برای سنجش مهارت از 322 هزار و 173 نفر نفر که 145هزار و 285 نفر زن و 176هزار و 888 نفر مرد فراهم کرده و آزمون های یاد شده را برای گروه های هدف شامل: مهارت آموختگان (هماهنگ)، صنعت ساختمان، قالی بافان و صنایع دستی کُددار(تفاهمنامه)، اصناف، کارکنان وظیفه نیروی مسلح (ادواری)، نیروی کار (ادواری)، داوطلبان آزاد (ادواری) برگزار کرده است.
برنامه های سنجش مهارت در کوتاه مدت
از برنامه های کوتاه مدت  این سازمان می توان به ایجاد و توسعه مراکز سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای در راستای اجرای قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی به منظور اطمینان  بخشی از تعیین مهارت نیروی کار مورد نیاز صنایع، مشاغل و بازار کسب و کار در 5 استان کشور ( آذربایجان شرقی ، بوشهر ، فارس ، مازندران ، خراسان رضوی )، برنامه ریزی برای تدوین و  طراحی پروژه های آزمون عملی به تعداد 450 پروژه، بهینه سازی فرایند زمان سنجش مهارت تا صدور گواهینامه،  تهیه استاندارد و محتوای آموزشی برای  تربیت آزمونگران اشاره کرد.
اقدامات حوزه پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی
بنا براین گزارش، دفترپژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در سه ماهه اول فعالیت دولت سیزدهم، طرح پژوهشی مشترک با موسسه VET-toolbox اتحادیه اروپا با حمایت مالی کامل اتحادیه اروپا در خصوص بازآرایی ساختار نظام آموزش و تربیت فنی و حرفه ای را انجام داده است و برای نخستین بار در دولت سیزدهم، وبینار استقرار حکمرانی مهارت با برنامه ریزی هوشمند مبتنی بر داده های آماری به مناسبت روز ملی آمار و برنامه ریزی را برگزار کرده است.
این گزارش می افزاید: 3 شماره فصلنامه دستاوردهای پژوهشی در حوزه مهارت آموزی نیز منتشر و گزارش ماهانه آمار عملکرد آموزشی دولتی و غیر دولتی و ارسال به مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت متبوع از طریق اطلاع رسانی در سایت سازمان انجام شده است.
45 عنوان استاندارد مهارت با همکاری ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای استان ها و براساس درخواست بازار کار، تدوین و بازنگری شده است.
تدوین سند حرفه الف: به منظور تدوین اسناد حرفه، تعداد 20 کد حرفه با همکاری بازار کار، تدوین سند حرفه ب: به منظور تجزیه و تحلیل 4 کد حرفه مربوط به حوزه کشاورزی پیرو تفاهم نامه سه جانبه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و تدوین سند حرفه ج :تجزیه و تحلیل 4 کد حرفه مربوط به حوزه صنعت گاز با مشارکت شرکت ملی گاز ایران از دیگر اقدامات سازمان در سه ماهه اول فعالیت دولت سیزدهم در حوزه تدوین اسناد حرفه است.
برنامه های کوتاه مدت دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی
از برنامه های اجرایی کوتاه مدت سازمان در حوزه پژوهش می توان به برگزاری جشنواره ترویج فرهنگ پژوهش در حوزه مهارت آموزی در هفته پژوهش، حمایت از توسعه پژوهش های تقاضا محور و تحول آفرین در امر مهارت آموزی، تدوین  300 عنوان استاندارد شایستگی و ارزشیابی با مشارکت بازارکار و تدوین شناسنامه شاخص های تخصصی و نماگرهای آماری سازمان با همکاری مرکز اطلاعات و راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد.
عملکرد حوزه مسابقات ملی و بین المللی مهارت
برگزاری نوزدهمین مسابقات ملی مهارت در 33 رشته برای نخستین بار به صورت غیر متمرکز در 13 استان
برگزاری نوزدهمین مسابقات ملی مهارت در 33رشته با حضور 575 رقابت کننده از سراسر کشور که 463 رقابت کننده در قالب تیم های مهارت استانی به همراه 112 نفر در قالب 5 تیم مستقل مهارتی از وزارت  آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی، مدارس سما، دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه فرهنگیان از اقدامات این سازمان است که برای اولین بار به صورت غیر متمرکز در 13 استان کشور با مشارکت موثر دستگاه های دولتی و بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی از در طول ماه های مهر، آبان و آذر در حال برگزاری است.
 برگزیدگان نهایی نوزدهمین مسابقات ملی مهارت برابر تصمیمات ستاد اجرایی مسابقات ملی مهارت به مسابقات جهانی مهارت 2022 شانگهای که در کشور چین برگزار می شود، اعزام خواهند شد.
توسعه سامانه‌های الکترونیکی مسابقات ملی مهارت، استانداردسازی و تضمین کیفیت فرآیندها و رویدادهای مسابقات مهارت، بررسی و پیشنهاد تعرفه ردیف درآمدی جدید در قالب تعرفه ثبت نام در مسابقات مهارت و صدور مجوز برگزاری مسابقات آزاد مهارت و راه‌اندازی دبیرخانه و ستاد ملی اجرایی مسابقات از برنامه های دفتر مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت است.
عملکرد معاونت توسعه مدیریت و منابع
تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و ایجاد پست برای مشمولین ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران
از مهم ترین اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در حوزه منابع انسانی می توان به تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و ایجاد پست برای مشمولین ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اشاره کرد.
در بازه زمانی مذکور هسته گزینش درخصوص استخدام رسمی قطعی تعداد  233 نفر از مشمولین ایثارگر (پیمانی، قراردادی، کارگری و حق التدریس) اعلام نظر نموده که از این میان باتوجه به محدودیت موجود در تعداد ردیف های سازمانی بلاتصدی متناسب با مدرک و رشته تحصیلی کارکنان قراردادی مراحل استخدامی حدود 48 نفر از افراد مشمول (با احتساب کارکنان پیمانی) از قبیل اخذ تائیدیه گزینش، اعلام پست بلاتصدی، تنظیم برگ تعیین مشخصات شغل و شاغل و ثبت اطلاعات در سامانه کارمند ایران در حال اقدام است.
با توجه به ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران ، 37 مورد مدارک ارسالی ایثارگران بررسی و اقدامات لازم برای ایجاد پست سازمانی با نام در جهت تبدیل وضعیت ایثارگران مشمول به عمل آمده است.