اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : پنجشنبه 9 دي 1400
کد 5130

غلامحسین حسینی نیا:

سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در جبهه مهارت آموزی مسئولیتی خطیر بر عهده دارد

غلامحسین حسینی‌نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در جلسه شورای اداری مشترک مدیران کل دفاتر ستادی و استان‌ها با تأکید بر صدر امور بودن سازمان در حوزه مهارت‌آموزی گفت: این سازمان در جبهه مهارت‌آموزی کشور مسئولیتی خطیر بر عهده دارد.
غلامحسین حسینی‌نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در جلسه شورای اداری مشترک مدیران کل دفاتر ستادی و استان‌ها با تأکید بر صدر امور بودن سازمان در حوزه مهارت‌آموزی گفت: این سازمان در جبهه مهارت‌آموزی کشور مسئولیتی خطیر بر عهده دارد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، جلسه شورای اداری مشترک مدیران کل دفاتر ستادی و استان ها با حضور حسینی‌نیا، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور، معاونین، مدیران کل ستادی و استان‌ها، 8 دی سال جاری در سالن مهارت برگزار شد.
بنا براین گزارش، حسینی‌نیا، در ابتدا با گرامی‌داشت یاد و خاطره سردار شهید سپهبد سلیمانی، حماسه 9 دی و 15 دی، سالروز تشکیل گزینش به فرمان امام خمینی (ره) گفت: مانع‌زدایی و تسهیل امور سر لوحه کار ما است و چالش‌ها، اراده، ایمان و انگیزه ما را قوی‌تر می کند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه به بیان برنامه‌های آتی سازمان پرداخت و گفت: عضویت در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها و عضویت مدیران ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای هر استان در این شورا از برنامه‌های در دست اجرای سازمان است که به زودی محقق می شود.
وی ادامه داد: پورتال آموزشی سازمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بستری برای ارائه خدمات سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در تمام ساعات شبانه روز در فضای مجازی است، لذا پورتال سازمان نیاز به بازنگری اساسی دارد.
حسینی نیا تصریح کرد: انتقال سازمان به ساختمان جدید در دستور کار است، زیرا باید بتوانیم هر دو بعد فیزیکی و مجازی سازمان را ارتقا و بهبود دهیم.
معاون وزیر تعاون در ادامه سخنان خود، از واگذاری کارگاه‌ها، بازنگری در شیوه‌نامه فعالیت آموزشگاه‌های آزاد، خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی به عنوان اقداماتی نام برد که لازم است در دستور کار قرار گیرد.
وی تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، طی سال‌های آینده تعداد قابل توجهی از مهارت‌آموختگان نیاز به باز آموزی دارند، از این رو پیشنهاد «سازمان نظام آموزش های مهارتی کشور» را مطرح کرده ایم تا ضمن ایجاد تحول اساسی در سازمان، نقش نظارتی خود را برجسته کنیم.
حسینی‌نیا: فراخوان جذب «همکار مربی» در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اجرا می شود
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با تأکید بر این نکته که مشاغل نو، به مربیان نو و مسلط به تکنولوژی روز نیاز دارد، گفت: برای دستیابی به این مهم، از طریق فراخوان و پس از بررسی صلاحیت، مربیان خبره در بخش های مختلف و علاقه مندان به آموزش تحت عنوان «همکار مربی» و یا «استاد مربی» می توانند به آموزش در حوزه مشاغل نوین بپردازند.
حسینی‌نیا بیان کرد: استاد شاگردی نوین در سازمان به صورت جدی برای تبدیل «هر کارگاه کوچک به یک کارگاه آموزش فنی و حرفه ای» دنبال می شود.
رئیس سازمان از تأکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص «تسهیل در اشتغال» سخن گفت و افزود: به همین منظور، با تفکیک مخاطبان سازمان بر حسب نیاز آموزشی، برای هر گروه، استانداردها بازنگری و تدوین مجدد می شوند و مراحل اداری تسهیل خواهد شد.
هیأت امنایی کردن مراکز و بازنگری در تفاهم نامه های سازمان با دستگاه های اجرایی با هدف عملیاتی نمودن آنها از دیگر مباحث طرح شده از سوی رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بود.
وی در جمع بندی سخنان خود با اشاره به اینکه همه همکاران باید زاویه دید و نگاه خود را تغییر دهند گفت: امیدواریم سال آینده، سالی منحصر به فرد و نقطه عطفی در آموزش های مهارتی باشد.
در ادامه سید مازیار علوی، مدیر کل دفتر ریاست، حقوقی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان، بر ارائه طرح‌های مهارتی و کارآفرینی موفق از سوی استان ها، ارائه گزارش از پیشرفت طرح آموزش دوگانه در سراسر کشور، بازدید سرزده یا وبیناری مدیران کل از مراکز و دقت در انتخاب روسای زیر مجموعه هر استان تأکید کرد.
علوی گفت: در خصوص فروش املاک مازاد سازمان در استان ها، ضروری است هماهنگی لازم با دفاتر امور عمرانی و حقوقی انجام شود و گزارش توجیهی نیز پیوست باشد.
وی ادامه داد: تا کنون 7 استان توانسته اند ایجاد مراکز جوارکارگاهی را صد در صد محقق سازند که امیدواریم سایر استان ها نیز اهتمام لازم را در این خصوص داشته باشند تا تعامل خوبی با بخش صنایع برقرار شود.
بنا براین گزارش، در ادامه علی حسین شهریور، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان، به موضوعاتی همچون استفاده از ظرفیت خیرین مهارتی، اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمان های مردم نهاد اشاره کرد.
وی در ادامه از فراخوان طرح های پژوهشی، طرح تدوین 110 کتاب استاندارد آموزشی، بارگذاری مقالات در پایگاه علمی- پژوهشی سازمان، راه اندازی سامانه مبین برای بارگذاری برنامه های اجرایی و به طور همزمان رصد آنها در سال آتی خبر داد.
شهریور همچنین از رونمایی استانداردهای نوین در دهه فجر سال جاری خبر داد و افزود: در کنار این استانداردها، استانداردهای مهارت های ویژه نیز تدوین می شود.
برگزاری اردوی آمادگی برای شرکت در مسابقات ملی و بین المللی مهارت در 29 رشته مهارتی از بهمن ماه سال جاری، برگزاری مسابقات آزاد مهارت، تکمیل بانک سوالات آزمون، تربیت آزمونگران حرفه ای، برگزاری آزمون های ادواری و تفویض اختیار به استانها در حوزه سنجش و تمرکز زدایی و در نهایت شروع فعالیت فصلنامه مهارت آموزی با شیوه جدید از دیگر موارد مطرح شده از سوی معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان بود.
این گزارش می افزاید: محمد‌رضا شاه پسند، معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در جلسه شورای اداری مشترک مدیران کل دفاتر ستادی و استان ها گفت: مهم ترین برنامه این حوزه دسته بندی مربیان به تفکیک نوع همکاری، تدوین دستورالعمل واگذاری کارگاه های آموزشی، تدوین دستور العمل رویکرد اشتغال پذیری بر اساس عرضه و تقاضا و تدوین سند آموزش های روستایی است.
شاه پسند از استان ها خواست تا با شناسایی ظرفیت های روستایی و عشایری، زمینه لازم برای تحقق سند مذکور را فراهم کنند.
بر اساس این گزارش در این جلسه تعدادی از مدیران کل مناطق هشت گانه کشوری، به نمایندگی از سایر مناطق به صورت وبیناری به بیان نقطه نظرات، پیشنهادات خود پرداختند.
همچنین امیر میمنت آبادی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان، که از استان فارس و به صورت وبیناری در جلسه  شورای اداری مشترک مدیران کل دفاتر ستادی و استان ها حضور داشت، از استانی شدن بودجه در سال آینده خبر داد.
در پایان این جلسه، آیین تکریم از خدمات حبیب عرفان منش، مدیرکل پیشین دفتر راهبری اجرای آموزش و معارفه رامین رضایی، سرپرست جدید این دفتر به صورت حضوری انجام شد، همچنین به صورت وبیناری با حضور امیر میمنت آبادی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان، رهام کیایی به عنوان مدیرکل جدید آموزش فنی و حرفه ای استان فارس معرفی و از زحمات حشمت الله کوشکی مدیرکل پیشین، قدردانی شد.