اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : پنجشنبه 21 بهمن 1400
کد 5205

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان باید دغدغه اول همه مسئولان کشور باشد

دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: هم‌اکنون باید مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان دغدغه اول همه مسئولان کشور باشد.
دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: هم‌اکنون باید مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان دغدغه اول همه مسئولان کشور باشد.
به گزارش روابط عمومی  اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی با افزایش تولید و انتشار مقالات علمی دانشمندان ایرانی در پایگاه‌های بین‌المللی، انقلاب علمی رخ داده است، گفت: هم‌اکنون باید مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان دغدغه اول همه مسئولان کشور باشد.
دکترزلفی‌گل در خصوص از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها گفت: تضمین سلامت دانشجویان؛ اصل اول در برقراری آموزش حضوری دانشگاه‌ها است.

حرکت به سمت نیازها
وزیر علوم با تأکید بر حفظ جایگاه ایران در تحقیقات بنیادی گفت: باید با تشویق، ترغیب و دادن امتیازاتی مانند اعطای گرنت و حمایت مالی و امتیاز در آئین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی، باید ظرفیت علمی کشور را به سمت نیازها هدایت کنیم. راه‌اندازی سامانه نان، تأسیس معاونت فناوری و نوآوری و طراحی نظام ملی نوآوری به همین منظور و برای جهت‌دهی پژوهش‌ها به سمت نیازهای کشور از اقداماتی است که در این راستا انجام شده است.

سامانه نان
دکتر زلفی گل گفت: سامانه نان برای کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی و هدایت پژوهش‌ها در راستای نیازهای جامعه راه اندازی شده است. تاکنون تعداد قابل توجهی نیاز ثبت شده است.
وی با اعلام اینکه در لایحه بودجه سال آینده سامانه نان آورده شده است گفت: تخصیص یک درصد بودجه پژوهشی دستگاه‌های اجرایی مشروط به ثبت نیازهای پژوهشی در سامانه نان باشد و مقرر شده است بخش قابل توجهی از اعتبارات پژوهشی شرکت‌های دولتی سودده در صندوق علوم تحقیقات و فناوری واریز شود تا از طرح‌های این سامانه حمایت کنیم.
تأسیس معاونت فناوری و نوآوری
وزیر علوم با اعلام اینکه تا چندماه گذشته، بخش فناوری این وزارت در ذیل معاونت معاونت پژوهش و فناوری فعالیت می‌کرد گفت: در راستای تحقق مسیر آموزش تا محصول دانش‌بنیان و خلق ثروت و اینکه ۴۹ پارک علم و فناوری و تعداد ۲۲۳ مرکز رشد نیاز به یک مدیریت منسجم داشت؛ معاونت فناوری و نوآوری تأسیس شد.
وی افزود: برنامه اولیه معاونت فناوری و نوآوری این است که نظام ملی نوآوری را طراحی کند تا بتوانیم یک اکوسیستم ایجاد بکنیم که یک ایده و یک فکر خوب بتواند به یک محصول تبدیل شود و این محصول وارد بازار شود.

ایجاد اشتغال دغدغه اول همه مسئولان کشور باشد
وی افزود: برای اینکه از خام‌فروشی ممانعت کنیم و اشتغالزایی و اشتغال‌آفرینی کنیم نیاز است نگاه کلان مدیران و مسئولان اجرایی کشور هم در راستای نگاه مقام معظم رهبری در حمایت از نخبگان باشد و مدیران اجرایی که در صنایع حضور دارند باور داشته باشند که اگر ریالی برای علم و پژوهش هزینه کنند چندین هزار برابر سود خواهند داشت و اگر این نوع نگاه باشد بهترین محل برای سرمایه‌گذاری و آینده نسل جوان، سرمایه‌گذاری در علم و فناوری است.

احساس اثربخشی نخبگان از مهاجرت آنان جلوگیری می‌کند
دکتر زلفی‌گل اظهار داشت: برای کاهش خروج نخبگان که در واقع ضربه به ذخیره ژنتیک انسانی کشور است. باید نخبگان احساس اثربخشی کنند و بتوانند از وقت و سرمایه علمی خود برای پیشرفت علم بشری بهره ببرند و نهضت ایجاد اشتغال در کشور راه بیفتد.
مهارت‌آموزی برای ایجاد و توسعه اشتغال در اولویت برنامه‌های وزارت علوم قرار دارد
وزیر علوم گفت: به رؤسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها ابلاغ شده است تا ضوابط تدوین کتب درسی دانشگاهی را بر اساس مهارت آموزی، آموزش پژوهش‌محور و پژوهش آموزش‌محور طراحی و به وزارت علوم ارسال کنند.