اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 25 بهمن 1400
کد 5215

گزارش ایران درباره امکان سنجی ایجاد شغل 1 تا 10 میلیون تومانی

مهارت آموزی اکسیر ایجاد شغل با سرمایه کم

گزارش ایران درباره امکان سنجی ایجاد شغل 1 تا 10 میلیون تومانی

 

اوایل دی ماه امسال بود که حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون،کارورفاه اجتماعی با یادآوری ایده خود برای راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک با سرمایه اندک، بار دیگر گفت: «سه سال پیش مطرح کردیم که با یک میلیون تومان هم می‌شود شغلی ایجاد کرد و اکنون با وجود گذشت چند سال و گرانی مواد اولیه هنوز هم می‌توان با یک میلیون تومان شغلی را ایجاد کرد.» هرچند بحث راه‌اندازی چنین کسب و کارهایی این روزها بحثی جدی در بسیاری از اقتصادهای دنیاست اما عده‌ای این ایده را شدنی ندانسته و آن را با اما و اگرهایی روبه‌رو می‌دانستند. برگزاری نمایشگاه مشاغل مهارت محور کم سرمایه از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای و به نمایش گذاشتن مشاغلی از این دست از سراسر کشور که صاحبان این مشاغل با کسب مهارت‌ و حرفه آموزی موفق به ایجاد اشتغال و درآمدزایی شدند، نمودی عملی از تحقق این ایده بود. در این نمایشگاه ۱۲۰ شغل از ۴۳۰ شغلی که با سرمایه یک تا ۱۰ میلیون تومان قابل اجرا بوده و کم سرمایه‌بر و مهارت محور هستند، معرفی شدند.
در واقع کارآفرینان کسب و کارهای کوچک، فرصت‌های زیادی دارند که می‌توانند آنها را کشف و با موفقیت به درآمدزایی برسند. تنها چیزی که آنها نیاز دارند داشتن ایده، انگیزه، مهارت و بازاریابی هوشمندانه است و همه ایده‌های تجاری خوب نیازی به صرف بودجه چندانی ندارند. استدلال وزیر کار این است که مشاغل نوین رو به رشد و پیشرفت هستند و آینده خوبی در زمینه اشتغال مهارت محور و مشاغل خانگی قابل تصور است و بر همین اساس در دولت جدید تأکید بر استفاده از ظرفیت مشاغل کم سرمایه مهارت محور و خانگی به جای مشاغل صرفاً صنعتی است.
به طور کلی آنچه این روزها در دنیا ماهیت کسب و کارها را تغییر داده و موجب حرکت به سمت مشاغل خانگی و خرد شده مزایایی است که اینگونه مشاغل دارند از جمله به حداقل رساندن هزینه راه‌اندازی، عدم نیاز به مکان تجاری و عدم نیاز به جابه جایی و هزینه‌های حمل‌ونقل است. دلایل دیگر، بویژه برای زنان، مراقبت از کودک و سایر نیازهای خانواده و امکان برقراری تعادل بین کار و زندگی و کیفیت زندگی بهتر است. البته اینگونه مشاغل صرفاً به فعالیت‌های سنتی، صنایع دستی و... محدود نمی‌شود و با پیشرفت تکنولوژی و توسعه اینترنت، کسب و کارهای دیجیتال و آنلاین سهم عمده‌ای در اینگونه مشاغل دارند.