اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : چهارشنبه 11 اسفند 1400
کد 5241

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور:

تحول در حوزه مهارت آموزی با محوریت مربیان ضروری است

غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در نشست با هیئت رئیسه پارلمان ملی مربیان و کارشناسان سازمان با تأکید بر «تخریب خلاقانه» گفت: تحول در حوزه مهارت آموزی با محوریت مربیان ضروری است.
غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در نشست با هیئت رئیسه پارلمان ملی مربیان و کارشناسان سازمان با تأکید بر «تخریب خلاقانه» گفت: تحول در حوزه مهارت آموزی با محوریت مربیان ضروری است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، حسینی نیا، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و با حضور شاه پسند، معاون آموزش و باجولوند، رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای با هیئت رئیسه پارلمان ملی مربیان و کارشناسان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور 9 اسفند سال جاری دیدار و گفتگو کرد.
در این نشست حسینی نیا، با اشاره به سرعت تغییرات تکنولوژی در دنیا گفت: امروزه بعضی از تکنولوژی ها حتی فرصت ورود به بازار را پیدا نمی کنند و این امر لزوم تغییر و تحول در آموزش های فنی و حرفه ای را بیشتر نمایان می کند.
وی ادامه داد: عمر مفید هر مهارت آموخته شده 5 سال است و هر فرد دارای مهارت پس از این مدت باید دانش مهارتی خود را به روز کند طبق پیش بینی ها تا سال 2030 آمار قابل توجهی از افراد نیاز به بازآموزی مهارتی دارند.
حسینی نیا تصریح کرد: در این برهه زمانی باید نوآور، خلاق و همراه با تغییرات روز دنیا باشیم.
مهمترین سرمایه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مربیان هستند
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه  مربیان سازمان را رکن رکین سازمان آموزش فنی و حرفه ای دانست و گفت: تربیت نیروی ماهر و به دنبال آن توسعه کشور در گرو مربیان ماهری است که در جایگاه واقعی خود ایستاده اند.
حسینی نیا ادامه داد سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور سازمانی است که نقش کلیدی در تغییر شیوه های مهارت آموزی در کشور برای توسعه دارد که آماده کردن اذهان عمومی برای ورود به این موضوع بر عهده پارلمان ملی مربیان و کارشناسان است.
وی افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور استعداد پرورش مربیان خبره را دارد تا با ایفای نقش حاکمیتی خود از افراد ماهر و مربیان ماهر حمایت کند.
حسینی نیا تصریح کرد: همکاران بخش دولتی و بازنشستگان نیز می توانند در صورت احراز مهارت و در چارچوب قانون مجوز فعالیت و تأسیس آموزشگاه از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور دریافت کنند.
بنا براین گزارش، رئیس سازمان از لزوم یادگیری آموزش های نوین سخن گفت و افزود: هم اکنون 6 هزار و 500 استاندارد آموزش مهارت داریم که در نظر است به 9 هزار استاندارد افزایش یابد که برای تحقق آن به یکصد هزار مربی نیاز داریم.
وی تأکید کرد زمینه لازم برای ایفای نقش حاکمیتی و هدایت و راهبری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور باید فراهم شود تا مربیان ما در نقش تخصصی خود به عنوان آزمونگر و ناظران فنی فعالیت کنند.
حسینی نیا از دو طرح استاد مربی مدعو و کاربینی به عنوان یک طرح موفق نام برد که نیاز به بازبینی برای اجرای دقیق دارد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از ایجاد مرکز راهبری مربیان فنی و حرفه ای ایران در قالب یک مرکز ملی در مرکز تربیت مربی خبر داد.
بنابراین گزارش در این نشست، ابتدا ایزدی به عنوان رئیس پارلمان و در ادامه اعضای هیئت رئیسه پارلمان ملی مربیان و کارشناسان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور متشکل از نمایندگان 9 منطقه کشوری به بیان پیشنهادات خود پرداختند که اهم آنها فعال شدن و حمایت از مجامع استانی و شهرستانی پارلمان در سطح ادارات کل استان ها، توسعه شرایط معیشتی و پیگیری ارتقای نظام حقوق و دستمزد کارکنان، تعریف بسته های انگیزشی و تشکیل بانک اطلاعاتی و تحلیلی منابع انسانی با سطوح و  ویژگی های متنوع، پرداختن به نظام جامع تحول در حوزه ارتقای مربیان سازمان به عنوان طرح بنیادی مرکز تربیت مربی کرج، استاندارد سازی تولید محتواهای الکترونیکی و مجازی سازی آموزش های مهارتی در قالب یک پروتکل جامع، برگزاری جلسات مستمر هم اندیشی پارلمانی-سازمانی، ایجاد دبیرخانه برای استقرار نمایندگان پارلمان در محل مرکز تربیت مربی و .... پرداختند.