اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 15 فروردين 1401
کد 5271

ایرنا از عملکرد دولت سیزدهم در حوزه مراکز فنی و حرفه‌ای گزارش می‌دهد؛

پایان رانت میلیاردی در مجوزهای مراکز فنی و حرفه‌ای

تربیت نیروی انسانی مجهز به مهارت که قادر باشد علم و دانش را به خدمت قابل‌عرضه در اقتصاد کشور تبدیل کند از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در حال اجراست و با ایجاد بسترهای مناسب در دولت سیزدهم عدالت آموزشی با گسترش چتر مهارتی توسعه یافته است.

تربیت نیروی انسانی مجهز به مهارت که قادر باشد علم و دانش را به خدمت قابل‌عرضه در اقتصاد کشور تبدیل کند از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در حال اجراست و با ایجاد بسترهای مناسب در دولت سیزدهم عدالت آموزشی با گسترش چتر مهارتی توسعه یافته است.

به گزارش روابط عمومی اداره  کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از رو ابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، به نقل از خبرگزاری ایرنا، مهم‌ترین عامل کسب مهارت و فناوری نوین سرمایه‌های انسانی و ارائه آموزش‌های مهارتی به افراد از نیازهای اساسی جامعه است. آموزش‌های مداوم سبب کسب و ارتقای سطح دانش و مهارت موجود می‌شود.

 سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور آموزش‌های موردنیاز بازار کار را برای کارجویان در نقاط مختلف شهری روستایی و شاغلان در بنگاه‌های اقتصادی از طریق مراکز دولتی و آموزشگاه‌های آزاد ارائه می‌کند. این سازمان از شروع دولت مردمی سیزدهم تاکنون اقدامات ارزشمندی را در جهت توسعه آموزش‌های مهارتی اجرایی کرده است.

ارائه دوره‌های مهارت‌آموزی برای مشاغل کم سرمایه‌بر، کاهش زمان صدور مجوز پروانه تاسیس آموزشگاه‌های آزاد از حدود هشت ماه به سه روز، کاهش زمان آزمون و صدور گواهینامه مهارت از ۴۵ روز به هفت روز، کاهش زمان صدور مجوز پروانه تاسیس مراکز جوار و بین کارگاهی از ۲ ماه به سه روز، تدوین ۶۰۰ استاندارد شایستگی و ارزشیابی مبتنی بر چارچوب صلاحیت حرفه‌ای، انعقاد چهار تفاهم‌نامه همکاری با شرکای اجتماعی و توسعه همکاری با کشورهای منطقه و بین‌المللی در حوزه مهارت از مهم‌ترین خدمات این سازمان در ۶ ماه دولت سیزدهم است.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به اقشار مختلف مردم باعث تخصصی شدن نیروی کار در مشاغل مختلف شود و این امر به کاهش آمار بیکاری و جذب کارآموزان به بازار کار می‌شود.

طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، حدود ۴۰ درصد بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاه تشکیل می‌دهند که جمعیت یک‌میلیون‌نفری را شامل می‌شود؛ دلایل این امر عدم مهارت‌آموزی و بی‌برنامگی مراکز دانشگاهی بدون نیازسنجی جذب از سوی بازار کار است.

بر این اساس سازمان فنی و حرفه‌ای، آموزش مهارت به ۵۲۱ هزار نفر در بخش آموزشگاه‌های دولتی ویژه کارجویان، کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، زندانیان، معتادان بهبودیافته و متجاهر، افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، بد سرپرست، روستائیان، عشایر، دانش آموزان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، شاغلین، پناهندگان و اتباع خارجی در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ ارائه شد که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ نشانگر رشد ۱۳ درصدی است.

همچنین در همین مدت، در بخش آموزشگاه‌های آزاد، ۳۷۳ هزار و ۹۸۴ نفر دوره  برگزار شد که با افزایش ۱۶.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بود.

شناسایی و معرفی ۴۷۲ شغل مهارت محور کم سرمایه

۴۷۲ شغل مهارت محور کم سرمایه در سازمان فنی و حرفه‌ای شناسایی شده است که در راستای برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی مشاغل مهارت محور کم سرمایه‌بر ویژه کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) در راستای ایجاد اشتغال برای ۵۰۰ هزار نفر از مددجویان با بهره‌گیری از ظرفیت مراکز آموزش دولتی، آموزشگاه‌های آزاد تفاهم‌نامه همکاری امضا شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است که مساله جدی که در ارتباط با ایجاد اشتغال مطرح است، اینکه لزوماً ایجاد اشتغال با سرمایه زیاد مدنظر نیست، بلکه با مهارت‌آموزی می‌شود با سرمایه کم شغل ایجاد کرد.

به گفته حجت‌الله عبدالملکی، ۱۲۰  شغل از حدود ۴۰۰ شغل مهارتی با سرمایه یک تا ۱۰ میلیون تومان قابل‌اجراست که اگر مهارت آموزشی را توسعه و ترویج دهیم، می‌توانیم مشاغل زیادی را بدون احتیاج به سرمایه‌های بیشتر ایجاد کنیم.

با گسترش مهارت‌آموزی، اشتغال‌زایی با سرمایه خُرد یا ارزان‌قیمت که بیشتر متکی به مهارت‌آموزی و کسب مهارت باشد، مطرح است تا افراد در سطح فردی یا گروهی در کارگاهی کوچک و خانگی با سرمایه‌ای بین یک تا ۱۰ میلیون تومان شاغل شوند.

کاهش زمان صدور مجوزهای تاسیس آموزشگاه‌های آزاد

بر اساس دستور وزیر تعاون در راستای افزایش تولید، رفع موانع، همچنین آموزش‌های مهارتی و تربیت نیروی انسانی کاربلد صدور مجوز آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد از مهرماه سال گذشته در سراسر کشور حداکثر به سه روز کاری به‌صورت خودکار رسید.

«غلامحسین حسینی نیا» رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:  در راستای اصل (۲۸) قانون اساسی و فراهم‌سازی امکان اشتغال با شرایط مساوی، بهبود فضای کسب‌وکار و ایجاد فضای رقابتی، تمامی درخواست‌های مجوز تاسیس آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد منوط به احراز شرایط متقاضیان، در سه روز و به‌طور خودکار انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: متأسفانه در سنوات قبل به دلیل ممنوع شدن صدور مجوز آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد، بازار سیاه خریدوفروش مجوز آموزشگاه‌های آزاد در کشور راه افتاده بود به‌گونه‌ای رانتی یک تا ۲ میلیارد تومانی برای خرید مجوزها  صورت می‌گرفت.

به گفته وی، در دولت سیزدهم ضمن برطرف شدن مشکل محدودیت در صدور مجوز تاسیس آموزشگاه‌های آزاد، سرمایه‌گذارانی که اقدام به راه‌اندازی آموزشگاه‌های آزاد بخصوص در رشته‌های جدید (Hi-Tech) و موردنیاز بازار کار کنند، موردحمایت قرار می‌گیرند.

وی مهارت‌آموزی در جامعه و نقش این آموزش‌ها در دستیابی سریع‌تر جوانان و بیکاران به اشتغال را موردتوجه قرار داده و اضافه کرد: این مهارت‌ها کمک به افزایش بهره‌وری شاغلان در صنایع و صنوف و کمک به درآمد و معیشت خانواده می‌کند ازاین‌رو توسعه آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در گستره کشور و مطابق با طرح‌های کسب‌وکار بومی و محلی و با تنوعی از حرفه‌های آموزشی بخصوص حرفه فناوری‌های نوین از ضروریات امروز بازار اشتغال کشور است.

در کشور بیش از ۱۲ هزار و ۲۰۰  آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد وجود دارد در همین راستا کاهش زمان صدور مجوز پروانه تاسیس آموزشگاه آزاد از حدود هشت ماه به سه روز باعث شد تا در مدت کوتاه دولت سیزدهم  ۶۴۳ مجوز جدید، هزار و ۷۵۹ پروانه تاسیس تمدید و چهار هزار و ۱۵۴ موافقت‌نامه اصولی صادر شود.

همچنین با کاهش زمان صدور مجوز پروانه تأسیس مراکز جوار و بین کارگاهی از ۲ ماه به سه روز ۷۰۰ پروانه جدید صادر شد.

گسترش مشارکت با بخش‌های دولتی و غیردولتی باهدف  استفاده از ظرفیت سازمان‌های دولتی و غیردولتی برای توسعه و مردمی کردن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دولت سیزدهم موردتوجه قرارگرفته است بر این اساس تدوین ۱۴۷ عنوان استانداردهای شایستگی و ارزشیابی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و شرکت ملی گاز ایران صورت گرفته است.

در همین راستا جلب مشارکت ۳۹ بنگاه اقتصادی، صنفی و آموزشگاه‌های آزاد در برگزاری مسابقات ملی مهارت و تعیین هیات موسس دو مجمع خیرین مهارتی در ۲ استان و تدوین پیش‌نویس آئین‌نامه قانون کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و انعقاد چهار فقره تفاهم‌نامه همکاری با شرکای اجتماعی انجام شد.

دیپلماسی مهارت و توسعه همکاری‌های بین‌المللی

 دیپلماسی مهارت یکی دیگر از رویکردهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است که باهدف توسعه همکاری‌های بین‌المللی با کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه مهارت اجرایی می‌شود.

ایجاد کمیته سیاست‌گذاری امور بین‌الملل و نیز تدوین ۲۵ اولویت برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی و ساماندهی ۲۹ سند همکاری بین‌المللی، ایجاد میز همکاری‌های بین‌المللی برای ۴۵ کشور و تسهیل فرایند ایجاد آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد در خارج از کشور و تهیه و ارسال بروشور انگلیسی معرفی سازمان به سفارتخانه‌های ج.ا. ایران در خارج از کشور، تهیه و ارسال پیش‌نویس برنامه همکاری مشترک با کشورهای نیجریه، تاجیکستان و سوریه و نیز تهیه و ارائه محورهای همکاری با کشورهای نیجریه و غنا و تهیه و ارسال هشت پروژه در حوزه زیرساخت‌های آموزش‌های مهارتی به کمیسیون اروپا و صندوق جمعیت ملل متحد جهت استفاده از کمک‌های توسعه‌ای از مهم‌ترین اقدامات در این عرصه است.

دیپلماسی مهارت محور می‌تواند مبنای توسعه فعالیت‌های تجاری و تعاملات بین‌المللی در بخش‌های مختلف به‌ویژه در حوزه اقتصاد باشد که در دولت سیزدهم به موضوع تجارت و رونق اقتصاد تأکید فراوانی شده است.