اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : سه شنبه 10 خرداد 1401
کد 5410

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

نگاه ویژه به آینده مشاغل و مشاغل آینده برای تحقق نهضت مهارت افزایی ضروری است

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در همایش مدیران ستادی و استانی این سازمان نگاه ویژه به آینده مشاغل و مشاغل آینده را برای تحقق نهضت مهارت افزایی ضروری خواند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در همایش مدیران ستادی و استانی این سازمان نگاه ویژه به آینده مشاغل و مشاغل آینده را برای تحقق نهضت مهارت افزایی ضروری خواند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین حسینی نیا»، با اشاره به منویات مقام معظم رهبری و نامگذاری سال، تصریح کرد: اشتغال به شکل معمول برای کشور آسیب پذیر است و ضروری است با تکنولوژی  دانش بنیان همراه شده و کلیدی برای حل مشکل اشتغال باشد.

وی ارائه آموزش های متناسب با نیاز تولید و اشتغال را اساس کار سازمان آموزش فنی و حرفه ای سازمان و نگاهی دانش بنیان خواند و افزود: نگاه ویژه به آینده پژوهی مشاغل و برای تحقق نهضت مهارت افزایی ضروری است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیان داشت: تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در نگاه نخست یک  

تضاد است و چوانان پرشور با کسب مهارت های دانش بنیان می توانند به معنای واقعی به تولید انبوه و ارائه خدمات جدید بپردازند. 

وی اجرای طرح «کهاد» برای مهارت آموزی به دانشجویان و طرح دانش بنیان نخلستان برای فارغ التحصیلان دانشگاهی را از فعالیت های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در  توسعه مهارت های دانش بنیان خواند و گفت: این سازمان در پازل توسعه کشور نقش کلیدی ایفا می کند و برای آینده  برنامه های بسیاری را در دست اقدام دارد. 

حسینی نیا با تأکید بر ورود شرکای اجتماعی در حوزه مهارت آموزی، اذعان داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به تنهایی قادر به ارائه آموزش های مهارتی دانش بنیان نمی باشد و هم افزایی شرکای اجتماعی در توسعه نهضت مهارت افزایی دانش بنیان امری ضروری است.

وی با اشاره به ثمر بخش بودن توسعه آموزش های مهارتی در محیط واقعی کار، خاطرنشان کرد: شرکای اجتماعی فعال نقش به سزایی در پیشبرد اهداف مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور دارند و با همکاری شرکای اجتماعی، به تعداد تمام کارخانه ها و مراکز صنعتی کشور کارگاه های آموزش مهارت در کشور خواهیم داشت.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه حداقل 5 رکن اصلی در آموزش وجود دارد که «مربی» رکن اصلی آن محسوب می شود، اظهار داشت: در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بیش از 6 هزار و 500 استاندارد تدوین شده است که تعداد آن بر اساس مهارت های دانش بنیان به 9 هزار و 500 استاندارد می رسد و باید برای ارائه این آموزش ها از مربیان با تجربه و خبره بهره بگیریم. 

حسینی نیا راه اندازی سامانه سام (استاد مربی مدعو) را از طرح های مهارتی در راستای بهره گیری از مربیان با دانش روز خواند و گفت: بکارگیری مربیان حق التدریس شیوه کارآمدی در  ارائه آموزش های متناسب با نیاز بازار کسب و کار نیست و بر همین اساس طرح سام در جهت بهره گیری از استاد مربیان طراحی و راه اندازی شده است.

بر اساس این گزارش، همایش مدیران ستادی و استانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با حضور وبیناری محمد زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و منادی سپیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شریف اسکو، تبریز و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی به مدت سه روز از دهم خرداد در مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای در حال برگزاری می باشد.