اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 15 ارديبهشت 1399
کد 4408

اولین دوره آزمایشی آزمون ادواری کارکنان وظیفه به صورت پروژه محور در استان آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد.

با حضور مدیرکل و روسای ادارات آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی و نمایندگان قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص زمان و نحوه برگزاری اولین دوره آزمایشی آزمون ادواری کارکنان وظیفه به صورت پروژه محور در استان آذربایجان شرقی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
جلسه هم اندیشی و هماهنگی برگزاری اولین دوره آزمون آزاد (ادواری) کارکنان وظیفه در دوره های آموزشی پادگان ها در راستای دستورالعمل ارزشیابی مهارتی با الگوی سنجش عملکردی( آزمون پروژه محور) با حضور دکتر رضا اختیار وکالتی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان، علی مسگر عصر و فیروز علیاری، روسای ادارات سنجش و صلاحیت حرفه ای و آموزش، سرهنگ حیدرنیا، نماینده قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح و نمایندگان قرارگاه مهارت آموزی معاونت تربیت و آموزش ناجا،فرمانده آموزشگاه علمی تخصصی ولی عصر (عج) تبریز، قرارگاه مهارت آموزی ارتش، معاون تربیت و آموزش آموزشگاه ولی عصر(عج) تبریز، مسئول قرارگاه مهارت آموزی آموزشگاه ولی عصر (عج) و سرهنگ طبرخوانی، فرمانده مرکز آموزش 03 شهید برخورداری عجب شیر در محل اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، دکتر رضا اختیار وکالتی، سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در این نشست، با تاکید بر نقش آموزشهای مهارتی در راستای ایجاد اشتغال و افزایش سطح مهارت در جامعه به فعالیتهای صورت گرفته توسط استان با هدف اجرایی نمودن تفاهم نامه همکاری آموزشی فی مابین سازمان آموزش فنی و حرفه ای و قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلّح اشاره کرد و ضمن قدردانی از همکاری نیروهای نظامی و انتظامی استان از آمادگی این اداره کل در ارائه آموزش های مهارتی مورد نیاز یگان های نظامی و انتظامی خبر داد.

همچنین وی با بیان اینکه اولین دوره آزمون ادواری به صورت آزمایشی در این استان انجام خواهد گرفت؛ خواستار مشارکت هرچه بیشتر یگانهای نظامی و انتظامی استان در اجرای هرچه بهتر این آزمون ها گردید.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی، در پایان از ارائه آموزشهای مهارتی به 3 هزار و 877 نفر سرباز وظیفه در سال 98 در مراکز نظامی و انتظامی استان خبر داد.

سرهنگ حیدرنیا، نماینده قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح در این نشست با اشاره به اهمیت مهارت آموزی گفت:آموزش های فنی برای افراد باید از دوران دبستان و دانشگاه صورت گیرد و افراد آموزش های تخصصی فنی و مهارتی را در سازمان آموزش فنی و حرفه ای فرا بگیرند.

وی نقش آموزش های فنی و حرفه ای را در اشتغال سربازان پس از فراغت از دوران مقدس سربازی انکار ناپذیر دانست.

سرهنگ حیدر نیا، با اشاره به وجود نخبگان در استان، افزود: در استان آذربایجان شرقی زمینه مهارت آموزی و کشف استعدادهای مهارتی از جوانان بسیار زیاد است.

سرهنگ طبرخوانی، فرمانده مرکز آموزش 03 شهید برخورداری عجب شیر نیز با اشاره به وجود 11 مرکز آموزشی آجا در کل کشور، اظهار داشت: مرکز آموزش عجب شیر، با ظرفیت آموزش 21 هزار نفر سرباز در سال، دارای پتانسیل های خوبی است که می توان با ارائه آموزشهای مهارتی به این عزیزان از این فرصت گرانبها بیشترین استفاده را نمود.

علیاری، رئیس اداره آموزش فنی و حرفه ای نیز با اشاره به بحث آموزش در محیط کار واقعی و اهمیت این نوع آموزشها گفت: این نوع آموزشها در سالهای گذشته به صورت استاد – شاگردی مطرح بود و در این استان، قدمتی دیرینه دارد.

وی افزود: اداره کل آمورش فنی و حرفه ای استان با همکاری قرارگاه مهارت آموزی در سال گذشته بیش از 2000 نفر سرباز وظیفه را در قالب آموزش های مهارتی در محیط کار واقعی آموزش داده است.

علیاری همچنین اظهار داشت: سربازان وظیفه در 12 رشته مهارتی از جمله؛ صنایع غذایی، پیرایش مردانه،تعمیرکار اتومبیل های سواری بنزینی، جوشکاری قطعات، سرویس و نگهداری خودرو، لوله کشی و ... آموزشهای مورد نیاز مهارتی را فرا گرفته اند.

علی مسگر عصر، رئیس اداره سنجش و صلاحیت حرفه ای این اداره کل نیز گفت: با توجه به اهمیت آموزشهای مهارتی در بین سربازان وظیفه و نیاز به غربالگری افرادی که دارای مهارت هستند، اولین دوره آزمون آزاد ( ادواری) کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در پادگان های آموزشی به صورت آزمایشی در این استان برگزار خواهد شد.

وی در ادامه افزود: این آزمونها به صورت خوداظهاری و در قالب آزمون با الگوی سنجش عملکردی (پروژه محور) انجام خواهد شد و افرادی که موفق به گذراندان مراحل آزمون شوند گواهینامه مهارت فنی اعطاء خواهد شد. 

در پایان این نشست، ازتجهیزات و امکانات کارگاههای آموزشی مرکز آموزش 03 عجب شیر در قالب طرح مهارت آموزی بازدید بعمل آمد.