اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : يکشنبه 12 بهمن 1399
کد 4686

علی اوسط هاشمی:

تحقق طرح جامع مهارت آموزی دانش آموزان نیازمند جریان سازی ملی است

«طرح جامع مهارت آموزی به دانش آموزان» با هدف تحقق هر دانش آموز یک مهارت نیازمند مشارکت همه جانبه گروه های مرجع و جریان ساز است.
علی اوسط هاشمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نشست با علیرضا کمره ای، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: «طرح جامع  مهارت آموزی به دانش آموزان» با هدف تحقق هر دانش آموز یک مهارت نیازمند مشارکت همه جانبه گروه های مرجع و جریان ساز است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان و علیرضا کمره‌ای، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، چهارم بهمن ماه سال جاری در محل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، طی نشستی به گفتگو و تبادل نظر در حوزه آموزش های مهارتی پرداختند.
بر اساس این گزارش، تبیین گزارش عملکرد ۶ ماهه اجرای تفاهم‌نامه همکاری وزارت‌‌خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش (امضای تفاهم نامه ۶ مرداد ۱۳۹۹) و  بررسی زمینه‌های بهبود و توسعه  همکاری‌های مشترک از محورهای اصلی نشست مذکور بودند
هاشمی با اشاره به جایگاه رفیع وزارت آموزش و پرورش در تربیت سرمایه های انسانی گفت: در نگاه کلان جامعه از مردم تا حکومت نیازمند تغییر نگاه و فرهنگ سازی به اهمیت مهارت هستیم.
وی تأکید کرد: کلید اصلی توسعه جامعه در دست آموزش و پرورش است و این حوزه نیازمند تحول بزرگی است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تأکید کرد: «هر دانش آموز یک مهارت» باید باور همه ما باشد و تغییر نگاه خانواده ها به ارزش مهارت لازمه این مهم است.
هاشمی افزود: به منظور توسعه و تسهیل همکاری های مشترک باید کمیته کاری قوی شکل بگیرید که گستره فعالیت آن محدود به دو دستگاه نباشد و همه نقش آفرینان و تشکل های علاقمند را پای کار آورد.
وی با تأکید بر تشکیل مستمر جلسات کمیته مشترک دو دستگاه گفت: با پایه گذاریِ کاری ماندگار و نه مقطعی که از ارزش آفرینی و نوزائی برخوردار باشد، می توانیم حمایت مجلس، سازمان برنامه و بودجه و دیگر دستگاه های سیاستگذار و تصمیم ساز را جلب کنیم. 
معاون وزیر تعاون گفت: حضور هدفمند دانش آموزان در مدرسه از اهمیت زیادی برخوردار است به طوری که توانمندی با مبنا قراردادن استعدادها (به جای مدرگ گرائی) ، مطلوب و هدف اصلی باشد.
وی بیان کرد: محصول کار ما باید نه در آمارهای ارائه شده بلکه در میزان اشتغال ایجاد شده، افزایش سطح مهارت ها و جلوگیری از ریزش کار نمایان باشد.
هاشمی با تأکید بر این که سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مرجع اصلی تدوین استانداردهای مهارت آموزی است، گفت: در حوزه تدوین استانداردها و دسترسی دانش آموزان به کارگاه های آموزش فنی و حرفه ای این سازمان، آمادگی همکاری کامل با وزارت آموزش و پرورش را داریم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از ظرفیت ویژه و جایگاه ملی مرکز تربیت مربی این سازمان برای آموزش معلمان آموزش و پرورش (آموزش های ضمن خدمت و بدو خدمت) خبر داد.
معاون وزیر تعاون گفت: آموزش مهارتِ جامعه محور،  با مشارکت تشکل ها، گروه های مرجع و نقش آفرین برای جریان سازی مهارت، ضروری است و «طرح جامع  مهارت آموزی دانش آموزان»  نیازمند جریان ملی است.
هاشمی تصریح کرد: طرح جامع  مهارت آموزی دانش آموزان در راستای تحقق «هر دانش آموز یک مهارت» علاوه بر همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای و وزارت آموزش و پرورش باید در قامت ملی دیده شود تا اثراتش در نگاه مردم نمایان شود.
وی افزود: تحقق شعار «دانش آموز ماهر» نیازمند تداوم ارتباط دانش آموزان با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برای توسعه مهارت ها است و آموزش و پرورش می تواند، این حلقه اتصال را حفظ کند به طوری که دانش آموزان پس از اتمام مدرسه به دنبال ارتقای سطح مهارت هایشان باشند.
علیرضا کمره ای، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش: به برنامه های پایدار در حوزه آموزش های مهارتی می اندیشیم
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست مذکور گفت: وقتی از نظام تعلیم و تربیت صحبت به میان می آید منظور تمام سازمان هایی است که در این راستا نقش دارند و سازمان آموزش فنی و حرفه ای به خاطر نگاه مهارتی که به تعلیم و تربیت دارد،  دارای اهمیت بیشتری است.
 کمره ای افزود: فعالیت های ما در حوزه آموزش های مهارتی جنبه شعاری نداشته است و در حوزه تدوین و بازنگری استانداردهای آموزشی یا طرح ایران مهارت که با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای انجام شده آموزش و پرورش نگاه جدی به آموزشهای مهارتی داشته است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش به برنامه های پایدار در حوزه آموزش های مهارتی می اندیشد و در این راستا در نظام جامع مهارتی کار ما معنا پیدا می کند.
کمره ای افزود: 420 ساعت آموزش مهارتی برای دانش آموزان مقطع متوسطه اول  شامل دو درس کار و فناوری و فرهنگ و هنر در نظر گرفته شده است.
وی افزود: هدف گذاری اصلی از اجرای آموزش های مهارتی در مدارس،  افزایش آگاهی دانش آموزان به مشاغل،  هدایت تحصیلی مناسب آنان و دستیابی به سطحی از شایستگی ها است تا با شناخت درست، مسیر شغلی آینده خود را انتخاب کنند.
در ادامه علیرضا حاتم زاده، معاون آموزش سازمان به ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته در حوزه مهارت آموزی در راستای اجرای تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش پرداخت.
معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه به ظرفیت خوب سازمان در حوزه مشاوره شغلی و هدایت آموزشی در مراکز آموزش فنی و حرفه ای کشور اشاره کرد.
حاتم زاده افزود: هم اکنون دپارتمان کارآفرینی و مشاوره شغلی در مرکز تربیت مربی این سازمان فعال است و در تمام استان ها نیز مراکز تخصصی کسب و کار و کارآفرینی با رویکرد مهارت های نرم فعال می باشند.
ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان نیز بر اهمیت ترویج فرهنگ مهارت آموزی بین دانش آموزان و خانواده ها  به ویژه توسط وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد.
وی با بیان این که از 77 دیپلم شاخه کاردانش وزارت آموزش و پرورش 54 عنوان دیپلم بر اساس استانداردهای آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است، گفت: آمادگی و زمینه گسترش آن برای دیگر استانداردها نیز وجود دارد.
بنا براین گزارش، در نشست مذکور مقرر شد تا دستورالعمل برگزاری آزمون برای واجب التعلیمان شاخه کاردانش با مشارکت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و معاونت آموزش متوسطه وزرات آموزش و پرورش صورت گیرد.