اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : يکشنبه 19 بهمن 1399
کد 4695

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور:

نگاه به مهارت باید با رویکرد عادلانه و برابر به زنان و مردان شکل بگیرد

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ویدئو کنفرانس بزرگداشت ولادت حضرت فاطمه(س) و گرامیداشت هفته زن و مادر، گفت: نگاه به مهارت باید با رویکرد عادلانه و برابر به زنان و مردان در جامعه شکل بگیرد.
علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ویدئو کنفرانس بزرگداشت ولادت حضرت فاطمه(س) و گرامیداشت هفته زن و مادر، گفت: نگاه به مهارت باید با رویکرد عادلانه و برابر به زنان و مردان در جامعه شکل بگیرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ویدئو کنفرانس سراسری بزرگداشت ولادت حضرت فاطمه (س) و هفته زن و مادر با حضور علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، امروز 15 بهمن ماه برگزار شد.
بنابراین گزارش، در این مراسم، هاشمی با اشاره به سیره زندگی بانوی بزرگ اسلام، حضرت فاطمه(س) گفت: در جامعه ای که الگوی زنان آن جایگاه الهی دارد، انتظار می رود زنان با تأسی به ایشان، نقش خود را باور داشته و در مسیر رشد و تعالی قرار گیرند.
وی ادامه داد: به برکت وجود امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، نگاه جنسیتی به زنان را فروریخته است و ارزش نهفته آنان شکوفا شده است.
معاون وزیر کار گفت: امروز ابزار و عنصر قدرت بخشیدن و تعالی زنان در جامعه فراهم است و بر عهده آنان است که با خودباوری، پرورش مسئولیت پذیری و رقابت سالم، توأم با پاکدستی زمینه حضور مقتدرانه خویش را در تصمیم سازی ها فراهم سازند.
وی ادامه داد: زنان امروز برای قدرت بخشیدن و احیای حقوق خود می توانند مطالبه گری کنند تا اگر حتی نیاز به بازنگری در قانون اساسی باشد، دولت پیشتاز شده و در حقوق زنان بازنگری کند.
 
هاشمی تأکید کرد: «سند ارتقای مهارت زنان» که با مشارکت نمایندگان امور زنان و خانواده در حال تنظیم است، باید منضم به «پیوست مهارت» باشد و مهارت در آن ویژه دیده شود تا در نهایت در سند راهبری مهارت زنان تدوین و عملیاتی شود.
وی افزود: در این بین، مشارکت سطوح میانی و ملی به ویژه نقش حمایتی استانداران مهم است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: خلق سرمایه برگرفته از توسعه انسانی بهترین سرمایه سازمان برای رسیدن به اهداف عالی است.
مشارکت در تحقق اهداف سازمانی باید در میان کارکنان گسترش یابد
هاشمی، معاون وزیر کار، در ادامه سخنان خود گفت: توسعه نگاه به قابلیت ها و فرصت ها برای زنانی که در حال حاضر شایستگی بیشتری دارند، در برنامه سازمان است و شناسایی و جابجایی های مدیریتی در این مسیر باید پذیرفته شود.
وی در ادامه به نقش مهم مدیران در فرصت بخشی برای حضور موثر بانوان بر اساس شایسته سالاری در پست های مدیریتی تأکید کرد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افزود: باید سهم بانوان را در حوزه درآمدی، تولید، کارآفرینی و پذیرش مدیریت در بخش های مختلف ارتقا دهیم.
وی با اشاره به ایجاد «دپارتمان ملی مهارت زنان» و «مراکز تخصصی آموزش مهارت به زنان» گفت: پارلمان ملی مربیان و کارشناسان می تواند در این زمینه نقش تسهیل گری داشته باشد تا با خلق موقعیت مهارت آموزی و اشتغال برای زنان از خانه تا کارخانه، تا موقعیت جهانی، بتوانیم نمادی از زن توانمند را به نمایش بگذاریم.
 
هاشمی تأکید کرد: توجه به تنوع و به روز بودن رشته ها و آموزش به زنان در مراکز تخصصی ویژه زنان ضرورت ملی است.
معاون وزیر کار تصریح کرد: برای ساختن جامعه مهارت محور، ترویج مهارت، افزایش تقاضا و توسعه همکاری با شرکای اجتماعی موثر از برنامه های جدی سازمان است.
در ادامه این مراسم، بانوان حاضر و همچنین نمایندگان بانوان استانی به صورت مجازی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
در ابتدا، ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، بر اهمیت خودباوری، اعتماد به نفس و باور به شایستگی‌های زنان تأکید کرد
مسلمی ادامه داد: دو ویژگی بارز زنان حساسیت و ابراز احساسات قوی است، که نه تنها ضعف نیست، نشانه بارز قدرت بالای زنانه حتی در محیط کار است.
در ادامه، فرانک کبیری، مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان چهارمحال و بختیاری گفت: خوشنودیم که با همت رئیس محترم سازمان، در سند ارتقای مهارت، نقش زنان به ویژه در ایجاد توازن و تعادل میان نقش زن در خانواده و جامعه به خوبی دیده شده است.
وی همچنین از تعاملات رئیس سازمان در گسترش همکاری‌های فرابخشی با دستگاه‌ها در راستای ارتقای وزن اجتماعی مهارت در جامعه تقدیر کرد.
هاجر خواجه بولاقی، مشاور ریاست سازمان در امور زنان و خانواده سازمان با اشاره به این که هیچ کشوری توسعه را بدون حضور زنان تجربه نخواهد کرد بیان کرد: امروز میزان مشارکت و نقش زنان در جامعه، شاخص درجه توسعه یافتگی کشورهاست.
وی افزود: نگاه ارزشمند رئیس سازمان به بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت بانوان توانمند، فضای انگیزشی را برای توسعه مشارکت زنان فراهم کرده است زیرا امروز، ضرورت مشارکت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زنان به ویژه در تأمین معیشت خانواده‌ها بر کسی پوشیده نیست.
 
مشاور امور زنان و خانواده سازمان اظهار داشت:بدون بهره‌گیری از ظرفیت زنان به عنوان نیمی از ظرفیت سرمایه انسانی کشور نمی‌توان به توسعه پایدار و متوازن دست یافت.
وی انتصاب  53 مدیر زن در یک سال اخیر در مجموعه سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور، اقدامی به یادماندنی در دوران مسئوليت آقای هاشمی و شایان تقدیر دانست.
در ادامه این ویدئو کنفرانس، جویا رشیدی، معاون دفتر سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای سازمان گفت: با حضور جناب آقای هاشمی، در مقام رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور سقف های شیشه ای و سدهای نامرئی مسیر ترقی و پیشرفت زنان در سازمان برداشته شده است و برنامه ریزان در سطح خرد و کلان به اهمیت وجود و نقش زنان در پیشبرد اهداف اقتصادی و اجتماعی به خوبی پی برده اند.
وی تأکید کرد: میزان مشارکت زنان در تصمیم گیری ها کلان و مدیریتی شاخص و نقش کلیدی توسعه کشور در همه ابعاد است.
یاسمین صیامیان، مشاور امور زنان و خانواده اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گلستان بیان کرد: انتصاب یکی از زنان استان به سمت رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای مرکز برادران نشان از باور و اعتماد رئیس محترم سازمان به توانمندی زنان دارد.
صیامیان همچنین برای اجرای شدن سند ارتقای مهارت زنان خواستار دیده شدن آن در سطوح ملی شد.
 
پریسا علیمردانی، معاون آموزش و عضو هیئت رئیسه پارلمان ملی کارشناسان و مربیان سازمان از مرکزتربیت‌مربی وپژوهش‌های‌فنی‌حرفه‌ای، سخنگوی دیگر این ویدئو کنفرانس بود که با اشاره به آمار رشد 76 درصدی نقش مشارکت زنان در عرصه اقتصادی طی ۲۰ سال گذشتهگفت:زنان همواره در عرصه‌های مختلف همراه با مردان نقش آفرینی کرده‌اند.
علیمردانی ازنقش اعتمادسازی و فرهنگ سازی نسبت به توسعه نقش زنان در دوران ریاست جناب آقای هاشمی تقدیر کرد و افزود: زنان در حال حاضر در عرصه دانش و فناوری نقش بسزایی ایفا کرده‌اند.
در ادامه رزیتا فرمانبر، عضو هیأت رئیسه پارلمان ملی کارشناسان و مربیان استان خراسان‌رضوی، گفت: پارلمان مربيان و کارشناسان‌  سازمان با حضور فعال بانوان در سطوح شهرستانی، استانی و ملی شکل گرفته است و در این میان همکاران زن در حوزه‌های آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی های مهم سازمانی همواره نقش مهمی ایفا می‌کنند.
فرمانبر اضافه کرد: توجه دولت‌‌ها به جایگاه ویژه و نقش آفرینی زنان، فرصتی ارزشمند برای توسعه کشورهاست.
ژاله خلیلی، معاون آموزش اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان‌غربی، گفت: ایجاد دپارتمان ملی مهارت زنان در پی سفر رئیس محترم سازمان به استان بدون شک نشان از دیدگاه بلند ایشان به زنان دارد.
شایان ذکر است در این مراسم از سوی رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از طاهره یزدانی همکار شاغل در ستاد و همسر معزز شهید گرانقدر یزدان حاجوی با اهدای لوحی تقدیر شد.