اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 11 بهمن 1400
کد 5183

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور:آزمون های ادواری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با هدف تسریع در ورود نیروی ماهر به بازار کار برگزار می شود

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور بیان کرد: به منظور تسریع در ورود نیروی ماهر به بازار کار، آزمون های ادواری به صورت مستمر در کشور برگزار می شود.
معاون سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور:آزمون های ادواری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با هدف تسریع در ورود نیروی ماهر به بازار کار برگزار می شود
معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور بیان کرد: به منظور تسریع در ورود نیروی ماهر به بازار کار، آزمون های ادواری به صورت مستمر در کشور برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، علی حسین شهریور با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، سنجش مهارت متقاضیان برای فعالیت در بخش های مختلف اقتصادی کشور است گفت: بخش عمده ای از مهارت آموزان، آموزش های مهارتی را در آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای کسب کرده اند، ولیکن به دلیل محدودیت در برگزاری آزمون های کتبی و عملی ، موفق به دریافت گواهی نامه مهارت نشده اند.
وی افزود: این آزمون ها که بر اساس استاندارد های آموزش شغل برگزار می شود، موجب تسهیل و تسریع  اشتغال پذیری نیروی کار ماهر در کشور خواهد شد.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت با اشاره به اینکه سهم آزمون های ادواری از مجموع آزمون های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور حدود 4 درصد است، افزود: برگزاری آزمون های ادواری علاوه بر پاسخ سریع به نیاز های مردم در حوزه سنجش مهارت، موجب رونق کسب و کار آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای و گسترش ارایه آموزش های مهارتی از سوی بخش خصوصی خواهد شد.
شهریور خاطر نشان کرد: داوطلبان سنجش مهارت می توانند برای ثبت نام به سامانه ثبت نام الکترونیکی به  نشانیhttp//:advari.irantvto.ir  مراجعه کنند.
وی تصریح کرد: در سال جاری هزینه ثبت نام و شرکت در آزمون های فنی و حرفه ای در خوشه خدمات 28 هزار تومان و در خوشه های صنعت،کشاورزی و فرهنگ و هنر 42 هزار تومان و هزینه صدور گواهی نامه مهارت نیز 50 هزار تومان می باشد که متقاضیان می توانند به صورت آنلاین و در بستر پورتال سازمان فنی و حرفه ای کشور آن را پرداخت کنند.
شهریور، دریافت هرگونه وجهی بابت ثبت نام و صدور گواهی نامه، مازاد بر مبالغ مذکور را غیرقانونی اعلام کرد و گفت: افراد می توانند در صورت مشاهده تخلف مراتب را به ادارات کل و مراکز آموزش فنی و حرفه ای در سطح کشور اطلاع رسانی کنند.
معاون پژوهش سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور افزود: افرادی که دو بار در آزمون ادواری شرکت کنند و موفق به کسب نمره قبولی نشوند، برای حضور در آزمون مجدد مکلف به ارائه گواهی شرکت در دوره آموزشی از یکی از آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای مجاز و یا مراکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی خواهند بود.
وی با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای تلاش می كند براساس استانداردهای بین المللی و كیفی سازی به امر آموزش اقدام كند ولی فعالیت برخی آموزشگاه های غیرمجاز موجب شده تا سطح كیفی دوره های مهارت آموزی کاهش پیدا کند گفت: متقاضیانی که دوره های مهارتی را طبق استانداردهای آموزشی این سازمان و در  آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای مجاز  و مراکز دولتی وابسته به سازمان فنی و حرفه ای گذرانده باشند اقبال بیشتری برای موفقیت در آزمون ها و دریافت گواهی نامه مهارت دارند.
شهریور با تأکید بر اینکه  فعالیت گسترده 12400 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای کشور فرصت مغتنمی برای توسعه نهضت مهارت آموزی در جامعه می باشد، اذعان داشت: رویکرد سازمان آموزش فنی و حرفه ای حمایت و تقویت آموزشگاه های فعال به ویژه در حوزه آموزش مشاغل مورد نیاز بازار کار کشور است.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور با تاکید بر اینکه  سازمان آموزش فنی و حرفه ای از همکاری و مشارکت آموزشگاه های آزاد در اجرای طرح های پژوهشی،  تدوین استاندارد های شایستگی، تولید منابع آموزشی، غنی سازی بانک سوالات، آزمونگری ، ایجاد سایت های آزمون الکترونیکی ، تجهیز مراکز و کارگاه های سنجش و برگزاری مسابقات آزاد مهارت استقبال می کند، گفت: در راستای تقویت تشکل ها و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، برنامه اقدام مشترک یک ساله با کانون انجمن های صنفی آموزشگاه های آزاد کشور منعقد شده است.