اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : سه شنبه 31 خرداد 1401
کد 5458

در اولین جلسه شورای توسعه مهارت عنوان شد:

معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور: توسعه بخش خصوصی آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای و تقویت این حوزه بر اساس سند آمایش سرزمین هر استان، برنامه ریزی و اجرا شود.

دکتر محمدرضا شاه پسند، معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در اولین جلسه نشست شورای مهارت استان آذربایجان شرقی گفت: یکی از دغدغه های اصلی مسئولین کشور باید استفاده بهینه از ظرفیت ها و قابلیت های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در راستای آموزش مهارت با رویکرد اشتغالزایی باشد.
در اولین جلسه شورای توسعه مهارت عنوان شد:
معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور: توسعه بخش خصوصی آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای و تقویت این حوزه بر اساس سند آمایش سرزمین هر استان، برنامه ریزی و اجرا شود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، دکتر محمدرضا شاه پسند، معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در اولین جلسه نشست شورای مهارت استان آذربایجان شرقی گفت: یکی از دغدغه های اصلی مسئولین کشور باید  استفاده بهینه از ظرفیت ها و قابلیت های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در راستای آموزش مهارت با رویکرد اشتغالزایی باشد.
وی افزود: در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور دو ماموریت ملی با عناوینی چون؛ ایجاد مهارت و پایداری اشتغال وجود دارد.
وی با اشاره به اهمیت بحث آموزش و ارایه مهارت های مورد نیاز بازارکار خاطر نشان کرد: علاوه بر دو ماموریت اصلی و ملی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، مخاطبین چون؛ ستاد کل نیروهای مسلح( آموزش کادر وظیفه و انجام طرح مهارت آموزی سربازان)، آموزش در پادگان ها، زندان ها، دانشجویان، معتادان بهبود یافته، دانش آموزان و دانش آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و زنان سرپرست خانواده و ....  وجود دارند و که آموزش های مرتبط به بازار کار به آنان ارائه می شود.
محمدرضا شاه پسند اظهار داشت: در بحث آموزش در محیط کار واقعی با توجه به ظرفیت سازمان و بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی برای جویندگان کار آموزش های مرتبط با نوع نیاز کارجویان پشتیبانی و پیگیری می شود.
وی تصریح نمود: در بازدید از کارگاههای مهارت آموزی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شماره یک تبریز، ۸۰ و بعضاً ۱۰۰درصد مهارت آموزان از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی  هستند که پس از فراغت از تحصیل در دانشگاه جهت ورود به بازارکارو فراگیری آموزشها به صورت عملی و کاربردی وارد مراکز آموزش فنی و حرفه ای می شوند.
دکتر شاه پسند در این جلسه با اشاره به مشاغل مختلفی که در حال منسوخ شدن هستند افزود: در این راستا باید مشاغل آینده و نوین آموزش، تربیت و به بازار کار تزریق شوند.
وی ادامه داد: در این راستا، در حوزه آموزشگاههای فنی و حرفه‌ای آزاد (بخش خصوصی) ورود ( صدور موافقت نامه آموزشی ) و ارایه خدمات آموزشی از ۸ ماه به سه روز کاهش یافته است.
شاه پسند در ادامه، توسعه بر مبنای سند آمایش سرزمین و اشتغال ایرانیان را  در حوزه مهارت آموزی توصیه نمود.
وی ورود بخش خصوصی را در بخش دولتی با رویکرد مهارت آموزی و ارتقای مهارت با هدف اشتغالزایی و کمک به نیاز مهارتی را جزو برنامه های اصلی سازمان برشمرد و تصریح نمود: هر گامی که بخش خصوصی به سمت ما( بخش دولتی) بردارد ما یک گام به عقب خواهیم کشید و بستر های  لازم برای ورود بخش خصوصی به عنوان توان بالقوه آموزشی همیشه فراهم است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با صراحت افزود: ۵۷ درصد مهارت آموزان مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای به اشتغال ختم می شود.
دکتر شاه پسند، معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در اولین جلسه شورای مهارت استان گفت: ۵۲درصد مهارت آموزان آموزشهای فنی و حرفه‌ای را  فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند.
وی افزود : در حوزه آموزش برای دانشگاهیان، دوره آموزشی tmc برای مشاوره تحصیلی و شغلی را در دستور کار داریم.
سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت بحث استاد شاگردی تصریح نمود: خاستگاه صنعت کفش و فرش در شهر تبریز رقم خورده است و امروزه در کل کشور نیز ایجاد شده است.