اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : شنبه 1 مرداد 1401
کد 5492

در اولین روز از گرامیداشت هفته مهارت، کار آفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای صورت گرفت:

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تبریز

در اولین روز از گرامیداشت هفته مهارت، کار آفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تبریز بود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تبریز
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، در اولین روز از گرامیداشت هفته مهارت، کار آفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تبریز بود.
علی مشایخی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان شرقی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز هم زمان با اولین روز از آغاز هفته ملی مهارت ضمن تبریک این ایام به تلاشگران و جهادگران عرصه مهارت آموزی استان گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و به تبع آن اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان شرقی تنها متولی آموزش های غیر رسمی مهارت محور و اشتغال محور در کشور است
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان شرقی تربیت نیروی کار ماهر، متعهد و متخصص جهت رفع نیاز بازار کار، صنایع و نیز ایجاد اشتغال با تکیه بر توانمندی و پنجه های کار آمد  نوجوانان و جوانان این مرز و بوم رو جزو وظایف کاری این اداره کل برشمرد.
علی مشایخی، از تبریز به عنوان نگین صنعت ایران نام برد و افزود: تبریز، شهر قهرمان ها، شهر اقتصاد و قطب تولید و اشتغال در کشور است و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان شرقی مسئولیت تربیت و تحویل نیروی انسانی متعهد و توانمند در جهت ایجاد زیر ساخت های اشتغال در استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز را برعهده دارد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته با اشاره به وجود تنوع آموزشها در آموزش فنی و حرفه ای خاطر نشان کرد: آموزشهای فنی و حرفه‌ای در ۱۶قالب آموزشی ارائه می‌شوند که یکی از این نوع آموزش ها در حوزه قرارگاه مهارت آموزی نیروهای مسلح، آموزش سربازان وظیفه است و هر سربازی که وارد هر یک از نیروی های مسلح شود، شرط تسویه حساب و خروج از پادگان، داشتن گواهینامه بین‌المللی از  سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و به تبع آن در استان خواهد بود و هر سرباز باید به یک مهارت مزین شود که بعد از پایان خدمت سربازی بتواند به یک  اشتغال دست یابد.
مشایخی افزود: بخش دیگری از آموزشهای این اداره کل، در حوزه آسیب های اجتماعی است.
زنان سرپرست خانوار در حاشیه شهرها، آموزش در زندان ها، آموزش در مرکز ماده 16،  مرکز نگهداری معتادان بهبود یافته که آموزش فنی و حرفه ای استان 6 کارگاه آموزشی و 6 کارگاه اشتغال را برای آنان تجهیز نموده تا بتوانند بعد از اتمام دوره پاکسازی برای خود اشتغال ایجاد کنند.
وی اضافه کرد: در حوزه اشتغالزایی آموزش های مهارت محور ما در قالب دو طرح کحاد و نخلستان که از جمله طرح های دانشجویی است و مختص دانشگاههاست و با هدف کاهش بیکاری با رویکرد ارائه مهارت های مورد نیاز فارغ التحصیلان دانشگاهی اجرا می شوند.
مشایخی خاطر نشان کرد: آموزش های دانش بنیان، تخصصی، خلاق محور باید یک پیوست مهارتی داشته باشند تا بتوان این خلاء موجود در بین صنعت و دانشگاه را با آموزش های مهارتی جبران نمود.
اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی همچنین در حوزه صنایع و صنوف حرفی برای گفتن دارد.و با ارائه  مجوزهای جوار و بین کارگاهی به توانمندسازی کارگران ماهر و نیمه ماهر صنایع کمک می کند.
مشایخی افزود: امروزه یکی از بهترین الگوهای آموزشی طرح استاد- شادگردی است که این طرح به نام تبریز ثبت شده است.
وی تصریح نمود: آموزش در محیط کار واقعی در دل صنایع و در خط تولید و در محیط واقعی صورت می گیرد و در خصوص اهمیت این موضوع همین بس که کارفرمایان به ازای 3 نفر مهارت آموز، از معافیت های بیمه ای  از 100 ساعت تا 18 ماه برخوردار می شوند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد:  این اداره کل در حوزه صنایع به دنبال این است که نیروی فعال صنایع را به روز رسانی کند.
وی ادامه داد: اگر در مرز تکنولوژی و دانش پیش نرویم و نتوانیم نیاز صنعت بومی خود را متناسب با بازارهای جهانی تنظیم کنیم، قطعا از قطار پر سرعت تکنولوژی پیاده خواهیم شد.
اما نیاز داریم با افزایش سرعت تکتولوژی نیروی کار ماهر خود را نیز، توانمند سازیم.
وی با اشاره به این موضوع که در منطقه آزاد ارس بالغ بر 31 واحد تولیدی فقط به خاطر عدم توانایی در تامین نیروی انسانی ماهر به تعطیلی کشیده شده است، خاطر نشان کرد: چنانچه فرهنگ کار، تلاش و خود اتکائی در بین خانواده ها و در بین جوانان ایجاد شود چرخ های تولید صنعت از حرکت نخواهد ایستاد.
علی مشایخی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع دانش بنیان اشاره کرد و افزود: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری چنانچه پیوستی که برای دانش بنیان نوشته شود که منجر به اشتغال نشود، صرفا به یک مرکز تحقیقاتی تبدیل خواهد شد.
وی اضافه کرد: در راستای لبیک گفتن به فرامین مقام معظم رهبری ( مدظله العالی)  در 2 شهرستان، مراکز آموزش فنی و حرفه ای و کارگاهها را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار داده ایم.
مرکز رشد واحدهای فناور و مهارت بنیان شهرستان میانه و مرکز نوآوری و فعالیت های دانش بنیان در حوزه معدن در شهرستان ورزقان که ما در این دو شهرستان مراکز آموزشی را با هدف فعالیتهای دانش بنیان، تجهیز کرده ایم.
وی در پایان، هفته ملی مهارت را به جهادگران عرصه مهارت آموزی و فعالان اداره کل،  مربیان عزیز و کارکنان دلسوز آموزش فنی و حرفه ای در سطح استان  را تبریک و تهنیت گفت و ابراز امیدواری کرد: انشاااله بتوانیم با ارائه آموزش های مهارتی و هموار نمودن مسیر اشتغال جوانان این استان، محرومیت و فقر را از چهره استان بزداییم و با ایجاد فرصت های شغلی، گامی را در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی در حد توانمان برداریم.