اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : چهارشنبه 5 مرداد 1401
کد 5506

هم زمان با هفته گرامیداشت مهارت در ورزقان صورت گرفت:

افتتاح مرکز آموزش بین کارگاهی مجتمع مس سونگون

طی مراسمی با حضور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان، مدیر مجتمع و مدیران ارشد و کارکنان مجتمع مس سونگون، مرکز آموزش بین کارگاهی مجتمع مس سونگون افتتاح و مجوز آن به مهندس رضوی اعطا گردید.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، علی مشایخی سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان و حسین فتحی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان دیگر سخنرانان این مراسم بودند.
در این مراسم که بعد از افتتاح مرکز آموزش بین کارگاهی مجتمع مس سونگون برگزار گردید مجوز صادره از اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان به مهندس رضوی مدیر مجتمع مس سونگون اعطاء شد.
مشایخی در این مراسم گفت: آموزش کارکنان یکی از دغدغه های اصلی مهندس رضوی است و امیدوارم امروز سرآغازی بر تحول آموزش در مس سونگون باشد.
سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه استان با اشاره به گزارش آموزشی مجتمع مس سونگون گفت: 65 هزار ساعت آموزش در مجتمع مس سونگون برای سال گذشته آمار بسیار خوبی بوده و مایه افتخار است و در نشستی که با مهندس رضوی داشتم کاملاً مشهود بود که آموزش یکی از دغدغه های اصلی ایشان است که جای تقدیر و تشکر دارد.
علی مشایخی با اشاره به برگزاری نمایشگاه توانمندی های اداره کل آموزش فنی و حرفه ای در استان ادامه داد: رسالت اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای همراه سازی ذهن خلاق دانش بنیان با پنجه های کارآفرین هست و در این نمایشگاه نیز بستر مناسبی برای تعامل کارآفرینان و سازمان و تبادل ایده های نوین بوجود آمد.
وی در ادامه با بیان اینکه معدن مس سونگون نماد صنعت ناب استان است افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان بزرگترین مرکز صلاحیت دار آموزش فنی در کشور آماده است تا در زمینه آموزش در تمامی حوزه ها و با 400 مربی آموزشی، گام به گام در تکمیل زنجیره تولید این مجتمع در کنار این مجتمع باشد و امیدوارم امروز سرآغازی بر تحول آموزش در مس سونگون باشد.
رضوی، مدیر مجتمع مس سونگون در این مراسم ضمن خیر مقدم گویی، این اقدام را در توسعه آموزشی مجتمع ارزشمند عنوان کرد.
مدیر مجتمع مس سونگون با اشاره به نامگذاری سال به «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» افزود: مجتمع مس سونگون با ایجاد و تقویت بسترهای ارتباطی خود با مراکز علمی و دانشگاهی و مجموعه های دانش بنیان در جهت تحقق شعار و لبیک به فرمان مقام معظم رهبری مدظله العالی اقدامات خوبی را انجام داده و امیدواریم با استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های علمی منطقه، گام های اساسی در جهت رشد و اعتلای صنعت مس در منطقه برداشته شود.
رضوی با اشاره به طرح های توسعه مجتمع مس سونگون افزود: همزمان با اجرای این طرح ها که به صورت جدی مورد مطالبه و پیگیری مردم شریف منطقه و استان بوده و با همراهی مسئولین محترم کشوری و استانی و شهرستانی، این طرح ها پیشرفت های خوبی داشته اند اما باید به این نکته توجه نمود که همزمان و موازی با اجرای این طرح ها، ایجاد صنایع پایین دستی مس نیز دنبال شود تا وقتی که انشالله در سبد محصولات تولیدی این مجتمع قرار گرفت به فکر صادرات آن نباشیم و بازار بومی و داخلی با جذب این محصولات و بکارگیری در صنایع پایین دستی، بتواند تولید ثروت و ارزش افزوده واقعی را داشته باشد و در این بین آموزش نیروهای زبده در حوزه های مختلف باید مد نظر قرار بگیرد.
مدیر مجتمع مس سونگون در پایان، گزارش جامعی از عملکرد مجتمع مس سونگون در چرخه فعالیت و تولید ارایه نمود و ابراز امیدواری نمود که در آینده نزدیک، انشالله مس سونگون به جایگاه واقعی خود در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، استغال زایی، گردش مالی و ... در استان برسد و امت شهید پرور استان از برکات این مجتمع بهره مند شوند.
فتحی در این مراسم عنوان کرد؛ امروزه ایجاد مرکز آموزش فنی و حرفه ای در هر کارخانه و مجموعه تولیدی یک ضرورت است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی در این مراسم با اشاره به اهمیت و جایگاه آموزش در صنایع گفت: امروزه آموزش یک ضرورت و کلید توسعه کار است و ایجاد مرکز آموزش فنی و حرفه ای در هر کارخانه و مجموعه تولیدی ضرورت پیدا کرده است که مجتمع مس سونگون نیز در این زمینه پیشگام شده که جای تقدیر و تشکر دارد.
فتحی با اشاره به نامگذاری این هفته با عنوان هفته ملی مهارت و آموزش های فنی و حرفه ای گفت: مهارت یکی از ارکان اصلی کار بوده و امروز در مجموعه های تولیدی حرف اول و آخر را می زند به نحوی که امنیت شغلی، توسعه کار و دانش منابع انسانی، توسعه اقتصادی و صنعتی در گرو مهارت بوده و تمامی این عوامل در اثر مهارت افزایی قابل ارتقا هستند و مهارت افزایی مولفه مهم و تاثیر گذاری در توسعه منابع انسانی و اقتصادی است و ارتقای مهارت، کلید توسعه پایدار و موجب تثبیت و ایجاد اشتغال در محیط های کسب و کار خواهد بود.
وی هفته ملی مهارت را فرصت خوبی برای باز گویی نقش و جایگاه مهارت در توسعه منابع انسانی عنوان کرد و اقدامات و ابتکار عمل اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در راه اندازی مراکز بین کارگاهی در بخش‌های مختلف را در راستای توسعه نقش مهارت و بهره وری نیروی انسانی و توسعه اقتصادی ارزشمند خواند.
گفتنی است مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی به همراه کارشناسان این اداره کل با حضور در مجتمع مس سونگون و با راه اندازی میز خدمت، از نزدیک با کارکنان شرکت های پیمانکاری دیدار کرده و در حوزه های تخصصی از قبیل شرایط کار، سختی و زیان آور و ... به کارگران مشاوره و راهنمایی ارایه گردید.
بعد از مراسم، حاضرین از مجتمع مس سونگون و طرح های توسعه آن بازدید بعمل آورده و از نزدیک با فعالیت های این مجموعه عظیم معدنی آشنا شدند.